Hűségért cserébe drágább kötelező
Egy Nagyszénáson élő, 50 éves férfi, 31 éves jogosítvánnyal, tavaly vásárolt, középkategóriás, a piacvezető Allianz Hungáriánál biztosított személygépkocsijával jövőre csaknem 35 ezer forintot fizet, ha elfogadja a biztosítójától kapott ajánlatot. Ám ha előbb felmondja a biztosítását, és ezután újra ugyanott, az Allianznál köt szerződést, akkor díja akár 18 ezer forint alá is csökkenhet.
A dupla ár extrém példa, de valós. A díjkülönbség a hűséges régi és az új ügyfeleknek megajánlott 2007-es gépjármű-felelősségbiztosítási (gfb-) tarifák között ennél többnyire szerényebb, az olvasóinktól és kollégáinktól begyűjtött példák alapján többnyire "legfeljebb" 8-10 ezer forint körül mozog.
Míg 2001 és 2004 között a kormány által limitált áremelések miatt általában a biztosítók régebbi ügyfelei jártak jól (jelentős áremelést ugyanis a társaságok csak az új szerződésekre érvényesíthettek), az elmúlt két évben fordult a kocka. Már két éve megjelentek a csak új belépőknek adott árengedmények. Úgy tűnik: ez az év a kettős árazásban eddig soha nem látott aránytalanságokat hozott - többnyire a régi ügyfelek kárára. Korántsem az Allianz az egyedül érintett. Biztosítási alkuszoktól kapott információk szerint az idén már az Aegon, az Uniqa, az Union és a Generali esetében is meghaladhatja az ötven százalékot azon ügyfelek aránya, akik ugyanott, új ügyfélként olcsóbban köthetnének kötelezőt. A legkirívóbb különbség a Generalinál és az Unionnál látszik, ahol a régi ügyfélkör akár nyolcvan százaléka spórolhatna a biztosítás újrakötésével - ha tudná, hogy érdemes. Ám a biztosítótársaságok nem sietnek felhívni ügyfeleik figyelmét erre a lehetőségre. Sőt úgy tűnik, megtesznek mindent annak érdekében, hogy a kettős díjszabás minél kevesebb ügyfél figyelmét keltse fel.
Az újságokban közzétett díjtáblázatokból az eltérés kibogozhatatlan, de a külön tarifa általában az internetes díjkalkulációk során sem jön elő. Aki ugyanis bejelöli jelenlegi biztosítóját, az új szerződőknek ugyanott adott, kedvezőbb tarifát a legtöbb online alkuszcégnél nem láthatja (a NetRisknél is egy külön linkre kattintva lehet megtudni az "újrakötés" esetén járó árat). A portálok a hűséges ügyfélnek megajánlott 2007-es díjat is csak úgy tudják megadni, ha igénybe veszik az érintett biztosító saját adatbázisát. A lekérdezések alapján a társaság így tudhatja, mely ügyfele készül elpártolni tőle. Talán nem véletlen, hogy egyik olvasónkat az interneten elvégzett díj-összehasonlítás után két nappal hívta fel a biztosítója, és felajánlotta számára az újrakötéssel járó "kivételes" kedvezményt. Ha az ügyfél érdeklődik, a társaság természetesen megad minden felvilágosítást, nehogy távozzon a cégtől.
A Generali autóbiztosítási üzletágának vezetője, Jákfalvi Zoltán elismeri: a kettős mérce valóban nem jelenik meg transzparensen, jól láthatóan a tarifák közzététele során. A szakember szerint azonban ez a kedvezmények mára kialakult dzsungelében nem is elvárható. Ez a magyarázata annak is - teszi hozzá -, hogy az online számítások során sem mindig látható a kettős díjszabás. Ennek ugyanis az informatikai kivitelezése szerinte csaknem lehetetlen feladat.
Lenkei Anikó, az Allianz kommunikációs igazgatója szerint a társaság korrekt régi ügyfeleivel. Az érdeklődők figyelmét felhívják az automatikusan csak új ügyfeleknek járó kedvezményekre.
Igaz, a társaság saját honlapján is kellően elszeparálja ügyfeleit - külön díjkalkulátor áll az új érdeklődők rendelkezésére.