Az olcsóság már a kötelezőnél sem elég
Úgy tűnik, beérett a nagybiztosítók elmúlt években folytatott kommunikációs kampánya a "túl olcsónak" titulált biztosítóegyesületekkel szemben. Az internetes biztosításközvetítő cégektől eddig kapott adatok szerint a két, még versenyben lévő egyesület, a MÁV és a Közlekedési Biztosító Egyesület (Köbe) a legjobbak között lehet ugyan ebben az évben is, a náluk kötött új szerződések aránya ugyanakkor kisebb annál, mint amit áraik indokolnának. Az egyesületekkel szemben érezhető kisebb bizalmatlanságnak részben oka lehet a két biztosítási egyesület, a MÁV és a TIR felfüggesztése. Bár az előbbi november végétől várhatóan már fogadhat új ügyfeleket, valószínűleg többeket a felügyeleti szankció is távol tarthatott a MÁV-tól. Így jó páran választottak drágább ajánlatot az alkuszcégeknél, az olcsóbb egyesülettel szemben.
Különös ugyanakkor, hogy a bizalmatlanság a Köbe eredményeire is kihatni látszik, pedig a cég működésében a felügyelet nem talált kifogásolnivalót. A Netrisk.hu adatai szerint bár a díjkalkulációk 20 százalékánál ennek az egyesületnek az árai bizonyulnak a legkedvezőbbnek, csak 14 százalék köti itt az új szerződést. Magyarázat lehet erre, hogy az elmúlt évek kommunikációs ellenkampányai felhívták a figyelmet rá: az egyesületek szabályzata szerint a társaság vesztesége esetén a biztosított tagok pótbefizetésre kötelezhetők. Így sokan a többlettehertől félve választják a drágább, de nem egyesületi ajánlatot. Annak ellenére, hogy ezt a lehetőséget az idén mind a három biztosítási egyesület kizárta. Pótbefizetésekre tehát ma már elméletileg sem kerülhet sor.
Az egyesületeknek az elmúlt években a gyors növekedés jelentette kihívásokkal is szembe kellett nézniük. A MÁV és a TIR felfüggesztését is az ügyfélszámhoz mérten elégtelen nyilvántartási rendszer indokolta.
- Mi 2005-ben rendeztük sorainkat - mondja Takács János, a Köbe vezérigazgatója, aki a gyors növekedés elkerülhetetlen velejárójának nevezte, hogy az utóbbi két évben kissé jobban rájárt a rúd az egyesületekre. Mindazonáltal a PSZÁF által megkövetelt komoly fejlesztések és a szavatolótőke emelése után is jelentős, 343 millió forint volt a Köbe eredménye. Így az egyesület ma már új ágazatok, így utas-, lakás- és más vagyonbiztosítások felé kacsingat. De a MÁV sem panaszkodhat erre az évre várt, szintén százmilliós nagyságrendű nyereségével.
Az egyik legfontosabb kérdés ugyanakkor a további piaci előretörés megalapozásához a szolgáltatás minőségének fejlesztése. Takács kiemelte: a Köbének jelenleg is több mint kétszáz üzletkötője van országszerte, a személyes ügyintézésre ugyanakkor még nagyobb erőforrásokat koncentrál az egyesület a jövőben. A vezérigazgató szerint az egyesületek ma már nem mindenáron kínálnak alá áraikkal a nagybiztosítóknak. Olyan piaci szegmenesekben szállnak be elsősorban az árversenybe, ahol a kockázatokat mérlegelve ez leginkább megéri.