A MAN hivatalos ajánlatot tett a Scaniára
A MAN a múlt hónapban emelte ajánlatát részvényenként 449 svéd koronáról 475 koronára. A cég azt reméli, hogy még novemberben megkapja az ügylethez az EU versenyhivatali jóváhagyását.
A MAN-Scania egyesüléssel - amelyre a MAN szeptember 13-án jelentette be a szándékát - Európa vezető teherjárműgyártó cége jönne létre, hatékony növekedési lehetőségekkel. Elemezők szerint az ügylet 10-12 milliárd euróba kerülhet a MAN-nak. A két cég piaci tőkeértéke közel azonos, majdnem 9 milliárd euró.
A MAN jelenleg a harmadik számú teherautógyár Európában, a Scania a negyedik. Együttes piaci részarányuk 29 százalékos lenne, megelőzve a mostani első helyezett és világszinten második helyezett, az ugyancsak svéd Volvo 27 százalékos, és az európai második helyezett DaimlerChrysler 20 százalékos részesedését.
Az iparági konszolidációt indokolja, hogy a szigorúbb európai uniós és amerikai szennyezőanyag-kibocsátási szabályok hamarosan megdrágítják a gyártást, így a cégek nyilván jobb pozícióba kerülhetnek a vevőkkel szemben, ha kevesebben vannak.
A Volkswagen, korábbi bejelentése szerint, hajlandó eladni részesedését a Scaniában a német MAN konszernnek, ha a MAN egyelőre ellenséges ajánlata elegendő támogatást kap más Scania-részvényesektől. A VW felügyelő bizottsága vasárnap vitatta meg az ügyet, és ennek nyomán döntött így.
A százalékos feltétel szerint a VW - a Scania legnagyobb egyedi részvényese - akkor mondana le részéről, ha a Scaniában a részvénytőke legalább 71,31 százalékát és a szavazati jogok legalább 56,01 százalékát birtokló részvényesek elkötelezik magukat az ügylet mellett.
A Volkswagen korábban 15 százalékos részesedést szerzett a MAN teherautógyárban azzal a szándékkal, hogy kiépítsen egy stratégiai szövetséget a VW a MAN és a svéd Scania között, s kihasználja az együttműködésből adódó szinergiákat. A VW közleménye szerint a háromoldalú partneri viszonyban a harmadik fél a Volkswagen brazíliai teherautó-részlege lenne.
A VW a szavazati jogok 34 százalékát, a részvénytőke 18,7 százalékát birtokolja a Scaniában. A Volkswagen a Scania legnagyobb egyedi részvényese. A Scania 15 százaléka - a szavazati jogok 24 százalékával - a svéd Wallenberg családé, az Investor holdingcég révén.
(MTI)