Zaj van, babám!
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa, Lenkovics Barnabás frissen lezárult vizsgálatában megállapította, hogy zajvédelmi hiányosságok miatt az M5 autópálya bevezető szakaszán élők alkotmányban deklarált, az egészséges környezethez és a lehető legmagasabb szintű testi és lelki egészséghez való joga folyamatosan sérül. Az ombudsman azután indított vizsgálatot, hogy egy panaszos sérelmezte: az egyre nagyobb közlekedési zaj terheli a lakóházát.
Több szakvélemény is azt mutatta, hogy az ominózus szakaszon jelentős mértékben meghaladja a határértéket a zajszint. A túllépés állandó, nappal és éjszaka egyaránt. Az országgyűlési biztos megállapította, hogy nem épültek meg a különböző típusú zajvédelmi eszközök. Ezt a kedvezőtlen helyzetet pedig tovább rontotta az a tény, hogy a motorizáció fejlődése lényegesen meghaladta az előzetes becsléseket. A negatív jelenséget még tovább erősítette/erősíti, hogy több új bevásárlóközpont ezen az útszakaszon érhető el.
Az ombudsmani vizsgálat rámutatott: megoldást a fővárosi önkormányzata adhat. Azt is jelezte, hogy az érdemi változásokat hozó lépés, vagyis a a zajvédő fal megépítése olyan anyagi forrásokat igényel, amelyek felett az országgyűlési biztos nem rendelkezik, így a fal mielőbbi megépítését kikényszeríteni nem tudja.
Tekintettel arra, hogy a zajvédelmi felülvizsgálat során, a nemrégiben készített intézkedési tervben szerepel, hogy 2009. november 30-ig zajárnyékoló falat építenek az érintett területre, erre vonatkozó kezdeményezéssel a konkrét ügyben az országgyűlési biztos nem él.
Lenkovics Barnabás felkérte a főpolgármestert, tekintse át, milyen alapokból, keretekből garantálható, hogy az M5 autópálya budapesti bevezető szakaszán a zajvédő fal mielőbb valóban megépüljön, pénzügyi hiány ne okozza a határidő esetleges újabb kitolódását. Az ombudsman ugyanakkor felkérte a Közép-Duna-völgyi Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség Igazgatóját is, hogy a felülvizsgálat eredményeként kiadott működési engedélyben írja elő az út kezelője által beadott intézkedési terv végrehajtását.
Az ombudsman kitért arra is, hogy a főváros közúthálózata elavult, a rázúduló forgalmat a környezet jelentős terhelése nélkül nem képes lebonyolítani. A zajvédő falak védőhatása már nem elegendő, a forgalom növekedését megakadályozni nem tudják, a problémát ugyanis település-szerkezeti hiányok okozzák. Ezen hiányosságok csupán környezetvédelmi hatósági eszközökkel nem szüntethetők meg.. A jelenség Budapest több területén jellemző probléma, melyet ez ideig az utak tulajdonosai és kezelői érdemben nem tudtak megfelelően kezelni.