Magyar kapcsolattal a VW-birodalom élén
Bombaként robbant Bernd Pischetsrieder váratlan távozásának híre a Volkswagen konszern éléről, hiszen május elején hosszabbították meg szerződését 2012-ig. A cég alapszabálya szerint az igazgatótanács elnöki posztját 65 éves korig lehet betölteni, ennek tudatában akár nyugdíjas állásnak ígérkezett a megbízatás.
Nem kis meglepetést okozott a távozóval egyidős, 59 éves Martin Winterkorn kinevezése sem. A bennfentesek szerint a posztra inkább a Volkswagen jelenlegi márkaigazgatója, a 45 éves Wolfgang Bernhard volt esélyes. A dinamikus és tipikusan XXI. századi menedzser, az olykor öltönyben is nyakkendő nélkül mutatkozó Bernhard talán túlságosan könnyűnek találtatott a nagyon is hagyománytisztelő menedzsmentben, ahol továbbra is a nagymester, vagyis a konszern nyugdíjas elnöke és aktív igazgatótanácsi tagja, a Porsche unoka és a konszernben is tulajdonnal rendelkező Ferdinand Piech irányít.
Piech váratlan húzással idősebb kollégát léptetett elő: Martin Winterkorn eddig az Audi konszernt igazgatta, tevékenységének köszönhetően rekordot rekordra döntött a prémium kategóriájú márkák között.
A vetélytárstól átigazolt Bernd Pischetsrieder még BMW-sként passzolta jelenlegi munkaadójára a veszteséges angliai luxusautógyárat és Bentley márkát, ám ügyesen kihagyta a szerződésből a patinás Rolls-Royce-t. Vélhetően cselével érdemelte ki a nyugdíjba vonuló Piech elismerését, ám az utód Pischetsrieder végül elvesztette a bizalmat, és december 31-én megválik Európa legnagyobb és a világranglistán negyedik autókonszernjétől.
Az új főnöknek, Martin Winterkornnak már eddig is ambiciózus tervei voltak, igaz, egyelőre csak az Audival, mellyel 2015-re első akar lenni a prémium kategóriában, tehát meg kell előznie a BMW-t és a Mercedest, és ebben az időszakban meg kell háromszoroznia a jelenlegi nyolcvanezres kínai forgalmát. A konszern másik sikertörténete a Skoda, ám a Seat eladásai rohamosan esnek, és a Volkswagentől is többet várnak a tulajdonosok, különösen Európában.
A külföldi beruházásokat is érintő takarékossági program ellenére nem lassult a tempó Győrben, ahol jelenleg ötezernél többen dolgoznak, 1,6 millió motor készült tavaly és a TT sportkocsi éves kapacitása közel hatvanezer. Winterkorn mindig is szívesen jött Magyarországra, származása és kedvező tapasztalatai révén is: jó kapcsolata van a győri kollektívával, magyar rokoni szálai pedig vélhetően tovább erősíthetik az Audi Hungaria pozícióit, ám azt lapunknak adott interjúiban is többször hangsúlyozta, hogy az Audi, Skoda Seat és Volkswagen márkákat tömörítő VW AG-n belül is komoly harcok folynak egy-egy új termék gyártásának megszerzéséért, sőt megtartásáért. Abban talán azért reménykedhetünk, hogy érvényesül a klasszikus recept, mely szerint egy döntésnél 80 százalékban gazdasági, 20 százalékban érzelmi szempontok érvényesülnek.
Martin Winterkorn szülei és bátyja Magyarországon éltek, de a családot 1946-ban kitelepítették Zsámbékról, és Martin már a Stuttgart közeli Leonbergben született 1947-ben. A műszaki egyetem elvégzése után a Boschnál dolgozott, az ő tevékenységének is köszönhető, hogy a német cég üzemet telepített Magyarországra. Winterkorn 1981-től az Audi, majd 1993-tól a Volkswagen konszern minőségbiztosításért felelős részlegénél, 1995-től a konszern termékmenedzsmentjéért felelt, majd 1996-tól a Volkswagen márka kutatás-fejlesztési vezetője lett. Winterkorn 2002. március 1-je óta az Audi AG igazgatótanácsának elnöke, ő vezette 2002. január elsejétől az Audi, Seat és Lamborghini márkákat tömörítő csoportot, 2003-tól pedig az Audi teljes fejlesztési részlegét is irányítja. Az Audi igazgatótanácsának elnökekeként egyúttal a Volkswagen AG igazgatótanácsának is a tagja.