Elfogultság vagy egyensúly: hírcsatornák a nagyvilágban
Nézettségben és presztízsben fej-fej mellett a Sky News és a BBC News 24
A Rupert Murdoch ausztrál-amerikai sajtócézár birodalmához tartozó Sky News csatorna 1989-ben jött létre és hosszú ideig nem volt versenytársa a nonstop tévés hírszolgáltatásban a szigetországban. A közszolgálati televízió nyolc évvel később indította el a BBC News 24 adását és közel tíz évnek kellett eltelnie, amíg többszörös átszervezés, profilváltás után behozta a Sky kezdeti előnyét. A versenyt mindkét csatorna láthatólag élvezi és ennek eredményét jól tükrözi, hogy míg ebben az évben a Sky elnyerte a rangos Nemzetközi Emmy-díjat a „breaking news” kategóriában, öt év óta először maradt alul a BBC News 24-gyel szemben a brit Királyi Televíziós Társaság elismeréséért folytatott harcban. A rendelkezésre álló legfrissebb adatok szerint a három percnél többet a képernyő előtt töltött nézők között a Sky aránya 0,55, a BBC Newsé 0,56 százalék volt. A műholdas csatornákat is fogni képes háztartásokban a News 24-et 5,64 millióan, a Sky Newst 4,06 millióan kapcsolták be.
A Sky News a tavalyi 7/7-es londoni metrórobbantásokról szóló tudósításával érdemelte ki a kitüntetést, amely valóban felejthetetlen „élmény” volt. Szakmai szemmel különösen imponáló volt, ahogy az első, ellentmondásos hírek nyilvá nosságra kerülése után alig fél órával már az Aldgate metró állomásról jelentkezett a tudósító, majd folyamatosan kap csolódtak be a merényletek színhelyei, a kórházak, a gyanúsított brit muzulmánok lakóhelyi közösségei, politikusok és szakértők, az események követése mellett elemzéseknek is teret adva. Ugyanilyen bámulatos volt néhány napja a New York-i kisrepülőgép katasztrófájára való villámgyors és a változó helyzethez alkalmazkodó reagálás vagy az az igyekezet, hogy tájékoztassanak a budapesti zavargásokról. Miután a Sky kereskedelmi televízióként hirdetésekből él, érdekes vonás, hogy fontos „sztorik” kibontakozása szinte nap, mint nap órákra kiszorítja a reklámot, nehézséget okozva a marketing részlegnek.
A BBC News 24 friss sikerének egyik magyarázata, hogy fokozódik a reguláris 1-es és 2-es adásba való integrációja, egyrészt szimultán sugárzott híradásokkal, másrészt a nagyágyúk – műsorvezetők, tudósítók, kommentátorok – bevonásával. Mindkét hírcsatorna törekszik arra, hogy több eredeti riporttal, tényfeltáró vizsgálattal, elmélyült elemzéssel marasztalja a hírekbe csak pillanatokra beleszagoló nézőket. Ezeknek a költségesebb blokkoknak unos-untalan való ismétlése viszont elriasztja a híréhes közönséget.
Működési feltételeinek, tulajdoni hátterének mássága ellenére a Sky hírtévét éppúgy nem lehet elfogultsággal vádolni, mint a BBC News 24-et. A kiegyensúlyozott tájékoztatás jegyében különösen a belpolitikai eseményekről szóló jelentések kapcsán mindkét csatornán egyformán hangot kap mindhárom nagy párt kép viselője. (R. Hahn Veronika, London)
Amerikában három a kislány
Igazságos és kiegyensúlyozott – szól a legnépszerűbb amerikai hírtelevízió a FoxNews jelmondata, és csak az a kérdés, hogyan bírják ezt magukról napjában kétszázszor nevetés nélkül elmondani. A FoxNews ugyanis se nem fair a liberális oldallal, se nem próbálja patikamérlegen méricskélni, hogy melyik oldalról mennyit és mit mond. Legnézettebb műsorai éppen azok, amelyekben a jobboldal megmondóemberei kíméletlenül leszedik a keresztvizet az Amerika puha altestét rágó demokrata párti férgekről.
Tévedés lenne azonban azt hinni, hogy a FoxNews a tulajdonos vagy netán a szerkesztők politikai nézetei miatt enynyire jobbos. A Fox szórakoztató televíziója olykor nagyon is liberális műsorokat sugároz, itt megy például a konzervativizmussal a legnagyobb rosszindulattal sem vádolható Simpsons rajzfilmsorozat. A politikai oldalválasztás mögött hideg üzleti számítás húzódik meg. A jól bevezetett, évtizedes előnnyel indult CNN-t „saját pályán” nem lehetett megverni, a vetélytárs szándékosan választott más utat. A világra nyitott, rengeteg külföldi sztorit feldolgozó globális hírtévé kifejezetten „elitista”, ami a tengerparti sávokat leszámítva nem tetszik az átlag amerikainak. Viszont ennek is van pénze autóra, meg minden másra, a keresztény jobboldali néző éppen annyit ér, mint a liberális városi, úgyhogy a FoxNews Amerikára, ezen belül pedig a „vidéki” Amerika ízlésére koncentrál. Adásai oldottabbak, hírközlése sokszor gyorsabb, mint a konkurenciáé.
A szerkesztési elveiben jóval mértéktartóbb CNN a fő műsoridőt tekintve az iraki háború előtti időszakban szorult le az első helyről. Ma a FoxNewsnak esténként már kétszer annyi (csaknem 1.6 millió) nézője van. A hírtévék műfajteremtője azzal vigasztalhatja magát, hogy a szállodákban és repülőtereken világszerte az ő adását nézik: globális piaca, érzelmi és értelmi befolyása sokszorosan meghaladja a vetélytársakét. A CNN újabban bevezette azt is, hogy a szélessávú internetfelhasználók szerény díjért több párhuzamos csatornán a stúdióba beérkező „nyers” tudósításokat is nézhetik.
A két nagy amerikai hírtévé árnyékában évek óta próbál megélni egy harmadik. Az MSNBC előbb gazdasági hírekre szakosodott, ám ez nem volt elég a boldogsághoz, újabban a fiatalabb korosztályt próbálja megnyerni magának. A hírtévé drága műfaj, inkább viszi a pénzt, mint hozza, ám Amerikában valamiért három is van belőle, lehet választani. (Horváth Gábor, Washington)
Russia Today: Ablak a Kreml
A célunk, hogy megismertessük, mit gondol a világról Oroszország, ez ugyanis a külföldi adókból sajnos nem mindig derül ki – mondta egy évvel ezelőtt, az első angol nyelvű orosz hírcsatorna indításakor az adó 25 (!) éves főszerkesztője. Margarita Szimonjan a hivatalos álláspont közvetítését ígérte, és ezt a műholdon fogható elsősorban Nyugatnak szóló csatornán be is tartotta. Az állami költségvetésből kapott évi 30 millió dollárból gazdálkodó csatorna 24 órás műsoridejének felét hírekre szánja - emellett negyedóránként frissített hírszalagot futtat a képernyő alján. Az adó bevallottan nem akarta feltalálni a „melegvizet”, szerkezetében a CNN, BBC, Euronews hírcsatornákhoz kívánt igazodni.
A csatornánál 200 fős technikai személyzet mellett 300 újságíró dolgozik, akik egy része külföldi, döntően brit és amerikai. Az orosz technikai személyzet fizetésének alsó határa ezer dollár körül van, a külföldi újságírók akár hétezer dollárt is megkeresnek havonta. Hat műholdon fogható, így az egész világon elérhető, hiszen a Russia Today ablaka nem azért nyílt, hogy kinézzen rajta Oroszország, hanem, hogy benézzen rajta a Nyugat. Amennyire a Kremlnek ez megfelel. (Nyilas Gergely, Moszkva)
A lusta újságírók kedvenc adója
Németországban három jelentősebb hírtelevízió működik, de egyik sem önállóan, csupán a hí rekből él. Politikai pártokhoz való közelség, egyértelmű politikai preferenciák nemigen fedezhetők fel egyik adón sem.
A Phoenix a két közszolgálati csatorna, az ARD és a ZDF közös hírtelevíziója kilencven munkatárssal. A lustább újságírók kedvenc adójának is lehet nevezni, mert élőben közvetítik a parlamenti vitákat és a fontosabb sajtótájékoztatókat, így számos hírlapíró már csak a tévén követi ezeket az eseményeket. Emellett dokumentumfilmek, politikai portrék és beszélgetős műsorok szerepelnek a csatorna programján. Évi költségvetése 30 millió euró, amit a televíziós előfizetési díjakból fedeznek.
A legnézettebb hírtelevízió a ProSieben.Sat1 kereskedelmi adó-családhoz tartozó N24, amelynek piaci részesedése épp csak eléri az egy százalékot. Ez tulajdonképpen egy óriási hírstúdió, amely 175 munkatársával a tévécsalád három másik adójának hírműsorait is gyártja. Nagy hangsúlyt fektetnek a gazdasági és a tőzsdei hírekre, de legfőbb erősségük, hogy igyekeznek a stúdióba meghívott szakértőkkel azonnal kommentálni a hí reket. Az esti adásidőben színvonalas dokumentumfilmeket és tudományos műsorokat is el lehet csípni, ha már a nézőnek elege van a napi történésekből. A harmadik, az RTL csoporthoz tartozó N-TV is hasonló jellegű, bár kicsit mintha gyengébb minőségben és rengeteg reklámszünettel adná ugyanezt. Itt érezhető legjobban a hírtévék problémája: ha kevés a valódi hír, akkor egy fél óra után nézhetetlenné válik a műsort, mert folyton ugyanazt ismételgetik. (Inotai Edit, Berlin)
Heteken belül debütál a „francia CNN”
Ugyan lassan egyéves késésben van már, de november utolsó napján mégis beindul a CNN francia megfelelője, az éjjel-nappali hírszolgáltatásra berendezkedő France 24. A párhuzam korántsem erőltetett: Jacques Chirac két évtizeddel ezelőtt, még miniszterelnökként megfogalmazott ötletét Amerika két iraki háborúja csak megerősítette. Párizs egyre inkább úgy érezte: az angolszász országokhoz képest pozíciót veszít, s ennek részben a kommunikáció, azon belül is az angol nyelv elterjedtsége az oka. A franciákat sokan nyelvi sovinisztának tartják, de figyelemreméltó, hogy a France 24 két csatornája közül csak az egyik ad kizárólag franciául, a másikon az angollal, a spanyollal és az arabbal kell majd osztoznia Moliere nyelvének.
Az első francia hírcsatorna azokban a világrészekben lesz fogható, ami Párizs szerint számít: Európán kívül a Közel-Keleten, az Egyesült Államok fővárosában, illetve New York államban, valamint Afrikában. A Brüsszel jóváhagyásával máris 95 millió eurós állami támogatást kapott France 24 évi 80 millióból gazdálkodhat. A tévénézők tízmillióiért naponta megküzdő közszolgálati France Télévisions, illetve (privát) TF1 Groupe ezúttal tulajdonos-, és munkatársakká lettek, az újságírók toborzása pedig jelenleg is folyik a hírcsatornánál. (Szőcs László, Brüsszel)