MSZP: a diákok által követelt változások megfelelnek a kormányprogramnak
A politikus sajtótájékoztatóján közölte, hogy a felsőoktatási reform lépései ösztönzik a hallgatók által is követelt változásokat, azaz a hallgatók és a kormányzat célkitűzései azonosak.
Tatai-Tóth András közölte: "a különbség abban van", hogy amíg a hallgatók csak a felsőoktatási reform beindulása után "tartják elképzelhetőnek a tandíj bevezetését", addig a kormány a hallgatói érdek megteremtése nélkül nem lát garanciát arra, hogy a felsőfokú intézményekben valóságos érdek jelenjen meg a megújulásra.
Mint mondta, amennyiben az államilag finanszírozott és a költségtérítéses képzés közötti átjárhatóság és a tandíj helyett a hallgatói érdekképviseletek olyan más ösztönző rendszert tudnak felajánlani, amely a hallgatókat legalább ilyen mértékben érdekeltté teszi a felsőoktatási reformban, akkor ez tárgyalási alap lehetne a szaktárca, a frakciók és a hallgatói önkormányzatok között.
Elmondta, hogy a felsőoktatási reform alapján az államilag finanszírozott intézményekben tanuló diákok közül a leggyengébben teljesítő tizenöt százalékot át kell helyezni a költségtérítéses képzésbe, és helyükre a költségtérítéses képzésből kell a legjobbakat átvenni.
Hangsúlyozta, hogy a befizetett térítési díjakat ösztöndíjra használhatják fel az intézmények. A befizetett tandíjak 25-50 százalékát ösztöndíjra, a maradékot fejlesztésre fordíthatják az intézmények. Hozzátette: az utolsó fillérig az intézményeknél marad ez az összeg.
Tatai-Tóth András kiemelte, hogy mindehhez minősítési rendszert kell a főiskoláknak, egyetemeknek kidolgozni.
Szólt arról, hogy a hallgatók számára akár az egymillió forintot is meghaladhatja a különbség aszerint, hogy államilag finanszírozott, vagy költségtérítéses képzésben tanulnak. A hallgatók körében tehát "olyan érdekeltség lép fel", hogy ki is fogják kényszeríteni az oktatási intézményekből ezt a minősítési rendszert.
Elmondta még, hogy a közoktatás bürokráciáját, adminisztrációját lényegesen könnyítő intézkedéseket vezetnek be. Ezen a munkaidő és a tanítási idő nyilvántartását, a feladat-ellátási terv, valamint a bizonyítványok és az egyéb iskolai dokumentumok elektronikus úton történő kiállítását érintik.(MTI)