A Fidesz vizsgálóbiztost követel a Combino-ügyben

Független vizsgálóbiztos kinevezését kéri Demszky Gábor főpolgármestertől a Fidesz a Combino villamosok beszerzési körülményeinek feltárására. Ismét meghibásodott és ezért ki kellett vonni a nagykörúti forgalomból egy Combino villamost csütörtök éjjel.

"Arra kérjük Demszky Gábort, nevezzen ki független vizsgálóbiztost a tendereztetési, beszerzési eljárás feltárására, mert ami itt folyik, az felháborító" - jelentette be Wintermantel Zsolt, a Fidesz fővárosi önkormányzati frakcióvezető-helyettese. A Fidesz kéri, hogy hozzák nyilvánosságra a teljes tendereztetési eljárás dokumentumait, a bizottság tagjainak névsorát, a jegyzőkönyveket, a bírálási szempontokat, a műszaki változtatásokat, módosításokat. Azért kérik ezt, "hogy tisztán láthassuk, hogyan alakult ki ez a helyzet".

A képviselő elmondta: véleményük szerint a politikai felelőtlenség idézi elő a műszaki felelőtlenséget, és a többszöri határidő-módosítások, a műszaki paraméterek megváltoztatása, a kampánycélok miatt "van ilyen elnagyolt munka, ezért nem lehetett kipróbálni a villamosokat, és jönnek elő az újabb és újabb meghibásodások".

Tarthatatlannak nevezte, hogy egy 40 millió forintos beszerzés után a járművek a remízben állnak. Hangsúlyozta: "ezek a villamosok rosszak, nem üzemképesek, nem tudnak működni".

A fővárosi képviselő felidézte: a hétfőn újra üzembe állított Combino villamosoknál újabb sorozatos hibák tapasztalhatók, csütörtökön napközben és este is volt üzemzavaruk. Mint mondta, korábban a felsővezeték-kiépítéssel voltak problémák, több mint 30 esetben az ajtó hibásodott meg, fékhibák voltak, most a hajtóművet kell kicserélni.

Mint mondta, nem véletlen, hogy fellépnek ezek a hibák, mivel a villamos csak prototípus, egy áttervezett, átalakított verzió, "ami soha kipróbálásra még nem került, a Siemens tesztpályáján egyetlen egy métert nem tett meg, úgy jöttek ide Budapestre, hogy még soha nem láttak őszt, telet, havat, még újabb rejtett hibák jöhetnek elő".

A hajtómű cseréjéről szólva azt mondta: mindenki tudta - és a Siemens is jelezte előre -, hogy mivel a kampányidőszakra kellett időzíteni a villamosok üzembe állítását, nem készültek el azok a hajtóművek, amiket a végleges verzióba szántak.

Ha nem tudja a Siemens kijavítani a hibákat, akkor az is felmerülhet, hogy küldjük vissza a villamosokat - jelentette ki.

"Kérem, sőt felszólítom Demszky Gábort, szólaljon végre meg, mint Budapest első számú vezetője és a Combino-ügy vélhető ’siettető embere’, és adjon magyarázatot a történtekre" – írta közleményében Tarlós István, a Fidesz támogatásával is induló független főpolgármester-jelölt.

Hozzátette: alig valószínű, hogy a "véletlen hiba" teóriája és a konok hallgatás tovább tartható.

Tarlós közleményében kérdésként vetette fel, hogy hol voltak a városvezetés által ígért biztonsági őrök a Combino csütörtöki elromlásakor, amelyet megelőzően egy illetékes szerint egy utassal összeverekedő ellenőr zuhant az ajtónak.

A független főpolgármester-jelölt szerint a 41 milliárd forintból, amelyet a használhatatlan járművekre költöttek, hat római-parti gát vagy az aquincumi híd is megépíthető lett volna.

Ebből a pénzből öt hónapig Magyarország teljes táppénzállománya fizethető lenne, valamint másfél hónapig az egész ország ingyen kapná a gyógyszert - olvasható a közleményben.

Ismét elromlott egy Combino villamos

Ki kellett vonni a nagykörúti forgalomból egy Combino villamost csütörtök éjjel. A Moszkva térről a Blaha Lujza tér felé tartó villamos tíz percig vesztegelt a Nyugati téren.

Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szóvivője szerint a helyszínen tartózkodó utasoktól úgy értesült, hogy a villamos ajtói nem csukódtak be. Előtte egy nő karja az összezáródó ajtók közé került, amit a biztonsági automatika érzékelt, és így az ajtók azonnal visszanyitottak Aztán a villamosvezető már nem tudta becsukni az ajtókat.

Vitézy szerint ez típushiba a Combinónál, valamennyi ilyen hiba a biztonsági automatika bekapcsolódása után következett be. Most is ugyanaz a 2002-es pályaszámú szerelvény romlott el, amelyet korábban már ki kellett állítani a forgalomból.

Farkas Szilvia, a Siemens Zrt. kommunikációs igazgatója kedden azt mondta, hogy nincs köze a Combino elromlásának a korábbi ajtóhibákhoz. Közlése szerint a villamos hétfő délután "mechanikai behatások eredményeként" hibásodott meg a Moszkva téren, de az apróbb zavart rövid időn belül a vezérlőrendszer újraindításával helyreállították. Az esti meghibásodással kapcsolatban elmondta, hogy a kocsiszínbe vitt villamoson egy diódát kellett kicserélni, majd átvizsgálták az szerelvényt, és más típusú problémát nem találtak. A villamost a Siemens forgalomba bocsáthatónak minősítette és átadta a BKV Zrt.-nek.

Vajda Pál Tarlós nadrágtartójáról

Vajda Pál az ellenzéki bírálatra reagálva úgy reagált, hogy a választási kampány hevének tulajdonítja, hogy az ellenzék folyamatosan ezt a szerinte kiváló járműbeszerzést támadja. A szocialista politikus kijelentette: biztos abban, hogy október 1-je után sikertörténetté válik a Combinók közlekedése.

A főpolgármester-helyettes szerint azért is kampányízű a Fidesz támadássorozata, mivel minden információt megismertek a járműbeszerzésekkel összefüggésben.

Vajda szerint "úgy van a Fidesz saját embereivel, mint a Fidesz főpolgármester-jelöltje a nadrágtartójával. Nem bízik a nadrágtartójában, ezért övet is hord, a Fidesz pedig nem bízik az általa delegált emberekben". Hozzátette, biztos jobban bízna az embereiben a Fidesz, ha nem lenne választási kampány.

A főpolgármester-helyettes a Combinókkal összefüggésben érdekesnek tartja azt is, hogy "a köztudottan jobboldali kötődésű" civil közlekedési szervezet (VEKE) képviselői szerdán késő este előbb nyilatkoztak az egyik Combino ajtó működésének zavaráról, mint ahogy arról a BKV diszpécsere értesítést kapott volna a járművezetőtől.

(forrás: MTI)

Combino kanyarban
Combino kanyarban
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.