Ismét eladó a Malév

Az ÁPV napokon belül negyedik alkalommal is meghirdeti eladásra a Malévet. Jelentős bevétel nem várható az üzlettől, az igazi cél a légitársaság tőkehelyzetének rendezése, a nagyvállalat átszervezése lehet.

Két éven belül immár negyedik alkalommal fut neki a Malév-privatizációnak az ÁPV Zrt. Az állami kézben lévő 99,95 százalékos részvénycsomagot tárgyalásos eljárást követően értékesítik. Az érdeklődőknek november 3-ig kell beadniuk előzetes ajánlataikat, az egyezkedés ezután kezdődik majd. A privatizációs szervezet tegnapi közleménye szerint a tranzakció legfőbb célja a hosszabb távú működőképesség biztosítása tőkeemelés révén, az állam szerepvállalása nélkül.

A legutóbbi, tavaly augusztusban eredményhirdetés nélkül lezárt pályázaton két cég adott be érdemi ajánlatot: a Kovács Ferenc egykori Malév-vezér nevével fémjelzett ASBK Kft., illetve a magyar-orosz tőkéből életre hívott, Borisz Abramovics többségi tulajdonában lévő AirBridge Zrt.

Kovács Ferenc tegnap megkeresésünkkor röviden annyit mondott, hogy továbbra is érdeklődnek a Malév iránt, de elfoglaltságára hivatkozva nem közölt további részleteket. Az ASBK tavaly még a lengyel LOT-tal szorgalmazott stratégiai együttműködést, ám kérdés, hogy a Star Alliance légi szövetség tagja továbbra is lát-e fantáziát a partnerségben. Az szinte biztos, hogy ilyen együttműködéshez jelentősen módosítani kellene a Malév üzleti modelljét, hiszen a magyar légitársaság hónapokon belül a konkurens oneworld szövetség tagja lehet.

Leonov Péter, az AirBridge vezetője ugyancsak azt közölte, hogy továbbra is érdeklődnek a Malév iránt. A cég tavaly már közel állt ahhoz, hogy a magyar légitársaság tulajdonosa legyen - a háttérben nem keveset lobbiztak is ezért -, ám a politikai nyomásra végül eredménytelennek nyilvánították a tendert, mivel a kormány nem kívánt felvállalni még egy privatizációs konfliktust a Budapest Airport eladásával párhuzamosan (a Fidesz a reptér-privatizáció mellett azt is élesen támadta, hogy a Malévet "el akarják adni az oroszoknak").

Leonov Péter most azt mondta, először is szeretnének megismerkedni a légitársaság üzleti eredményeivel, mivel az elmúlt 12 hónap nyilvános információi alapján csak az biztos, hogy a légitársaság vagyona milliárdokkal csökkent. (Tavaly az üzemanyag-üzletágat hétmilliárd, idén a londoni Heathrow repülőtérre szóló leszállási jogokat közel hárommilliárdért adta el a cég. A 2005-ös üzemi veszteség 8,6, a mérleg szerinti 1,3 milliárd forint volt.)

Leonov Péter leszögezte: az AirBridge elkötelezett a Malév oneworld-csatlakozása mellett, ugyanakkor továbbra is az a terv, hogy a magyar légitársaság az AiRUnion orosz légi szövetség tagjaival együttműködve az oroszországi és az európai piac között biztosítson kapcsolatot. Emellett az AirBridge flottafejlesztésben is gondolkodik, a jelenleg kettő helyett négy vagy hat hosszú távú repülésre alkalmas gépet állítanának üzembe főként az észak-amerikai utakra koncentrálva.

Orosz hírügynökségi beszámolók szerint néhány napja egyébként Alekszej Gorgyejev orosz mezőgazdasági miniszter kérte budapesti tárgyalása során Gyurcsány Ferenc miniszterelnöktől: mellőzzék a "politikai vonatkozásokat" a Malév privatizációja során.

Malév-próbarepülés a Duna fölött
Malév-próbarepülés a Duna fölött
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.