Újraindul a Malév privatizáció
A légitársaság privatizációjára először 1992-ben tett kísérletet a privatizációs szervezet, amikor az öt milliárd forint jegyzett tőkéjű Malév 35 százalékát 77 millió dollárért vásárolta meg az Alitalia olasz légitársaság és a Simest állami befektetési társaság. A 35 százalékos Malév-csomag állami visszavásárlása 1999 közepén történt meg azzal a céllal, hogy megkönnyítse a légitársaság tényleges privatizációját.
A Malév második privatizációs pályázatát 2000 októberében írta ki az ÁPV Rt. a 7,6 milliárd forint jegyzett tőke 10 százalékát kitevő részvénymennyiség eladására. A pályázatra húsz légitársaságot hívtak meg, ám az ajánlatok beadásának napján, 2001. január 8-án a privatizációs szervezet bejelentette az eljárás felfüggesztését.
Harmadszor, 2004-ben a 3,5 milliárd forint jegyzett tőkéjű Malév Rt. 99,95 százalékot kitevő részvénycsomagjára kiírt privatizációs pályázaton két pályázó maradt versenyben. A kisebbségi orosz tulajdonban lévő Air Bridge Rt. és a magyar magánszemélyeket tömörítő ASBK Vagyonkezelő Kft. közül az ÁPV Rt. a kedvezőbb ajánlatot tevő Air Bridge Rt.-vel kezdte meg az egyeztetést. Az ÁPV Rt. igazgatósága eladásról szóló döntés nélkül zárta le a kiírt, tárgyalásos privatizációs eljárást 2005 augusztusában.
Veres János pénzügyminiszter akkor úgy értékelte, túlzott mértékben a politika kereszttüzébe került a Malév tranzakció, ezért zárult eladás nélkül a privatizáció. Hozzátette azonban: uniós szabályozás miatt költségvetési pénzből nem lehet támogatást adni a Malévnak, tehát a privatizáció az egyetlen lehetséges megoldás.
Borisz Abramovics orosz üzletember érdekeltségébe tartozó AirBridge az MTI kérdésére legutóbb augusztus elején erősítette meg, hogy változatlanul érdekli a magyar nemzeti légitársaság. Az ASBK képviselője, Kovács Ferenc, a Malév korábbi vezérigazgatója pedig azt mondta, hogy szándékaik szerint ismét pályáznak, de a konzorcium összetétele változhat.
A Malév fizető utasainak száma tavaly egy év alatt 4,2 százalékkal 2,968 millióra nőtt, és az értékesítés nettó árbevétele a le nem utazott jegyek értékével együtt 110,879 milliárd forintot tett ki, 0,4 százalékkal többet az előző évinél. A Malév összes bevétele a magyar számviteli szabályok szerint, nem konszolidáltan 11,1 százalékkal 137,605 milliárd forintra emelkedett, az adózott veszteség pedig a 2004. évi 4,906 milliárd forintról 1,272 milliárd forintra csökkent. A társaságnak az év végén 12,842 milliárd forint hosszúlejáratú fejlesztési, és 533 millió forint rövidlejáratú hitele volt. Ezen túlmenően a Malév a mérlegben 19,207 milliárd forint hátrasorolt kötelezettséget számolt el. A társaság cash flow pozíciója az év végén 346 millió forint volt, szemben az egy évvel korábbi mínusz 3,65 milliárd forinttal.
A légitársaság átlagos statisztikai létszáma tavaly 2.971 fő volt, 4,7 százalékkal kisebb az előző évinél. Egyes tevékenységek kiszervezésének és a leépítéseknek köszönhetően az év végén 1.981 főt alkalmazott a Malév, ami éves összehasonlításban 41,1 százalékos csökkenést jelent.
(MTI)