Újraindul a Malév privatizáció

Az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Zrt. immár negyedszerre tesz kísérletet a Malév magyar nemzeti légitársaság eladására. Az ajánlatokat november 3-án kell beadni.A legutóbbi - sikertelen - értékesítés tárgyalásos eljárást az ÁPV Zrt. a múlt év augusztusában zárta le.



A légitársaság privatizációjára először 1992-ben tett kísérletet  a privatizációs szervezet, amikor az öt milliárd forint jegyzett tőkéjű Malév 35 százalékát 77 millió dollárért vásárolta meg az  Alitalia olasz légitársaság és a Simest állami befektetési társaság. A 35 százalékos Malév-csomag állami visszavásárlása 1999 közepén  történt meg azzal a céllal, hogy megkönnyítse a légitársaság  tényleges privatizációját.  

A Malév második privatizációs pályázatát 2000 októberében írta  ki az ÁPV Rt. a 7,6 milliárd forint jegyzett tőke 10 százalékát  kitevő részvénymennyiség eladására. A pályázatra húsz légitársaságot  hívtak meg, ám az ajánlatok beadásának napján, 2001. január 8-án a  privatizációs szervezet bejelentette az eljárás felfüggesztését.

Harmadszor, 2004-ben a 3,5 milliárd forint jegyzett tőkéjű Malév  Rt. 99,95 százalékot kitevő részvénycsomagjára kiírt privatizációs  pályázaton két pályázó maradt versenyben. A kisebbségi orosz  tulajdonban lévő Air Bridge Rt. és a magyar magánszemélyeket  tömörítő ASBK Vagyonkezelő Kft. közül az ÁPV Rt. a kedvezőbb  ajánlatot tevő Air Bridge Rt.-vel kezdte meg az egyeztetést.  Az ÁPV  Rt. igazgatósága eladásról szóló döntés nélkül zárta le a kiírt,  tárgyalásos privatizációs eljárást 2005 augusztusában.  

Veres János pénzügyminiszter akkor úgy értékelte, túlzott  mértékben a politika kereszttüzébe került a Malév tranzakció, ezért  zárult eladás nélkül a privatizáció. Hozzátette azonban: uniós  szabályozás miatt költségvetési pénzből nem lehet támogatást adni a  Malévnak, tehát a privatizáció az egyetlen lehetséges megoldás.

Borisz Abramovics orosz üzletember érdekeltségébe tartozó  AirBridge az MTI kérdésére legutóbb augusztus elején erősítette meg,  hogy változatlanul érdekli a magyar nemzeti légitársaság. Az ASBK  képviselője, Kovács Ferenc, a Malév korábbi vezérigazgatója pedig  azt mondta, hogy szándékaik szerint ismét pályáznak, de a konzorcium összetétele változhat.

A Malév fizető utasainak száma tavaly egy év alatt 4,2  százalékkal 2,968 millióra nőtt, és az értékesítés nettó árbevétele  a le nem utazott jegyek értékével együtt 110,879 milliárd forintot  tett ki, 0,4 százalékkal többet az előző évinél. A Malév összes  bevétele a magyar számviteli szabályok szerint, nem konszolidáltan 11,1 százalékkal 137,605 milliárd forintra emelkedett, az  adózott veszteség pedig a 2004. évi 4,906 milliárd forintról 1,272 milliárd  forintra csökkent. A társaságnak az év végén 12,842 milliárd forint  hosszúlejáratú fejlesztési, és 533 millió forint rövidlejáratú  hitele volt. Ezen túlmenően a Malév a mérlegben 19,207 milliárd  forint hátrasorolt kötelezettséget számolt el. A társaság cash flow pozíciója az év végén 346 millió forint volt, szemben az egy évvel korábbi mínusz 3,65 milliárd forinttal.

A légitársaság átlagos statisztikai létszáma tavaly 2.971 fő volt, 4,7 százalékkal kisebb az előző évinél. Egyes tevékenységek kiszervezésének és a leépítéseknek köszönhetően az év végén 1.981  főt alkalmazott a Malév, ami éves összehasonlításban 41,1 százalékos csökkenést jelent.

(MTI)

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.