Az élről a sereghajtók közé
Az ország európai integrációja és megfelelő adósságkezelési politikája miatt érvényben tartja az A1 befektetési besorolást a Moody's hitelminősítő, ám érvényesnek véli a negatív kilátást is, hiszen bizonytalanság övezi, hogy a kormány valóban elkötelezett-e a költségvetési megszorítások mellett, ami gyengítheti a forintot, ronthatja az adósságrátát és a hitelképességet. A cég - Jonathan Schiffer alelnök összegzésével - tegnap tette közzé New Yorkban a Magyarországról szóló éves jelentését, amely a befektetők tájékoztatását szolgálja, s eleve nem érinti a besorolást. Schiffer egyébként nemrégiben cáfolta azokat a Budapesten elterjedt híreket, hogy a Moody's a magyar külső adósság leminősítésére készülne. Utalt rá azonban, hogy a besorolást felülvizsgálhatják az önkormányzati választások után.
Az elemzés szerint - amely a konvergenciaprogram beadása előtt készült - a kilencvenes évek közepéig a reformok megvalósításában az élmezőnyhöz tartozott Magyarország, azóta viszont a sereghajtók közé került. Az idei esztendő első felében a gazdaság ugyan jól teljesített, az exporttól és a beruházásoktól vezérelve lendületesen bővült, de az évek alatt folytatott laza pénzügyi politika megtette hatását, s az adósságráta is romlani kezdett. A deficitek kezelését szándékozni hivatott kormányzati csomagok viszont azt sugallják, hogy a hiány csökkentése a bevételeket növelő adóemeléseken keresztül valósulhat meg. Ennek következménye azonban alacsonyabb beruházási és növekedési ütem, magasabb inflációs iram és munkanélküliségi ráta lehet, valamint a szürkegazdaság megerősödése. Ez a stagfláció receptje - véli a Moody's -, ami eleve megkérdőjelezi, hogy a bevételek növelése révén egyensúlyba hozható-e a költségvetés. A piac ezt kedvezőtlenül fogadta, a forint júniusban kilenc százalékot gyengült. Minthogy az állampapírok negyven százaléka külföldi befektetők kezében van, az ország sebezhető marad. A magasabb kamat visszaverheti a valuta elleni támadásokat, de megnehezíti a növekedési, bevételi és hiánycélok elérését.
A cég azt feltételezi, hogy az oktatási, egészségügyi és önkormányzati reformok nem indulhatnak meg az októberi helyhatósági választások előtt, de az ország európai integrálódása, az adósságok lejáratának kedvező szerkezete, a könnyű hozzáférés a tőkepiacokhoz és a kiváló adósságtörlesztési bizonyítvány lehetővé teszik az A1-es devizakötvény-adósi besorolás tartását.
A közszféra átalakítása jelentős megtakarítást hozna magával. Ám az októberi önkormányzati választások és a most érzékelhető nemzetközi pénzügyi nyomás miatt nem lehet a reformok logikus menetét követni. Vagyis nem lehet a kiadások reformjával helyet teremteni az adók csökkentésének (alacsonyabb társadalombiztosítási kiadásokon keresztül) és az adóbázis szélesítésének. Az adóemeléseket már bejelentették, s majd kiderül, jönnek-e a további szerkezeti reformok.
A magyar gazdaság, bár megfelelő teljesítményt nyújtott, nem tudta "kinőni" a deficiteket, a bevételi tervek nem váltak valóra, a kiadási oldalon pedig nem került sor reformokra. Az adósságráta így romlott. A következő évekre meghirdetett deficitmértékek teljesülése is kérdéses, ha a magánfogyasztás és a beruházások viszszafogása miatt csökken a növekedési ütem, s akkor még nem is említettük az unió lehetséges lassulásának hatását az exportra. Ezért is sürgetőek a szerkezeti reformok a Moody's szerint.
Az anyag megemlíti, hogy a hasonló hitelminősítésű országokhoz képest a magyar mutatók érdemben rosszabbak. Az államadósság GDP-hez mért aránya például kétszerese az átlagnak. A nemzetgazdaság külső adóssága a 2002-es 62 százalékról 80 százalékra emelkedett a GDP-hez viszonyítva, gyorsabb ütemben, mint ahogy a devizatartalékok növekedtek. A magyar bankszektor külső adóssága is rendkívül gyorsan ugrott meg. A folyó fizetési mérleg hiánya a GDP 8-9 százalékára tehető. A külső adósság, illetve annak az exporthoz és a devizatartalékhoz mért aránya is nagyjából a kétszerese a Magyarországhoz hasonló befektetési kategóriába sorolt államokénak. Ugyanez áll a Moody's sebezhetőségi mutatójára. A jelentés megemlíti, hogy a devizatartalékok bőségesek, s az adósság lejárati szerkezete is kedvező.