A slágerfoglalkozást keresik
A legfontosabb a bizalom kialakítása, megteremtése - mondja Rozsnyai Margit, a Fővárosi Ifjúsági és Pályaválasztási Tanácsadó vezető pszichológusa. - Erre épül a pályaválasztási és a beilleszkedési problémákkal hozzánk forduló diákokkal végzett közös munka. Abban szeretnénk segíteni, hogy olyan szakmát, szakterületet választhasson a fiatal, amelyet - ha az élet később olyan helyzet elé állítja - könnyebben tud majd továbbfejleszteni, képes lesz megváltoztatni. Így reményeink szerint a későbbiekben kevesebb neurotikus és magánéleti probléma alakulhatna ki a felnőtt életben.
Manapság a középiskolások az egyetemeket és főiskolákat részesítik előnyben, csakúgy, mint szüleik és pedagógusaik, akik főként, odairányítják a gyereket. Az oktatási rendszer változása is befolyásolja a továbbtanulást.
A megfelelő iskola kiválasztásakor sok mindent kell figyelembe venni. Fontos az intellektualitás és a személyiség érettsége, a gyerek irányultsága, a családi indítatás és a képességek, készségek megfelelő fejlettsége is. Lényeges szempont az is, hogy a választott intézmény megfeleljen a gyerek érdeklődési körének.
Előfordulhat, hogy az addig kitűnő tanuló nem olyan érett, mint azt az addigi eredményei szerint a környezet gondolta.
Az is kiderülhet a serdülőknél, hogy az alkalmazkodóbb gyerekek tanulmányi eredménye jobb, mint a kevésbé alkalmazkodó lázadó gyerekeké. Esetleg a gyengébb képességekre csak a következő iskolatípusban derül fény. Sok a szorongó, feszült, diszharmonikus gyerek, nekik mindenképpen szükségük lenne pszichológus segítségére. Többek között ezért jött létre a pályaválasztási tanácsadó pszichológiai osztálya, amely ingyenesen fogadja a rászorulókat. Néhány esetben iskolák felkérésre is végeznek felméréseket és tréningeket, ezzel segítve a pedagógus munkáját,
A hatosztályos gimnáziumot fejlődéslélektani szempontból a pszichológusnő nem tartja szerencsésnek. Szerinte ebben a korban – 1314 évesen – alakul az egyén szocializálódása, és ezt a folyamatot a közösségváltás megzavarhatja. Akkor már inkább korábban, tízévesen kerüljön nyolcosztályos gimnáziumba: szerencsés esetben találnak a szülők olyan intézményt, amelyben a középiskolai tanári kar megfelelően fel van készülve erre a korosztályra.
A váltást könnyítené, ha a nyolcosztályos gimnáziumban lehetőség nyílna esetleg arra is, hogy az idősebb diákok egyegy kisebb és gyermekibb diákért felelősséget vállaljanak, a tanulmányaikban segítenék, ami mindkét félnek épülésére szolgálna. A kisebbek így támaszt találhatnának, a nagyobbak magabiztosabbá válnának mind a tanulmányaikban, mind szocializáltságukban.
- Ahhoz, hogy ez probléma ne csak a családokra maradjon - figyelmeztet Rozsnyai Margit -, kívánatos volna a korai felismerés és a mihamarabbi segítségnyújtás. Hasznos lenne, ha a tanulók már gimnázium harmadik osztályában foglalkozni kezdenének a leend
Tapasztalatunk az, hogy nem csupán a magára hagyott gyerek, hanem az elbizonytalanodott és felkészületlen szülő is gyakran a felkapott konjunktúraszakmák egyikét választja, amellyel később a fiatal nem is tud azonosulni. Abban az esetben, ha az anyagi biztonság mint primer szükséglet kizárólagosan alakítja a személyes értékrendet, az életpálya helyett a karrier lesz a kulcsszó. Ilyenkor lehetséges, hogy ez a személyiség számára a felnőttkorba lépve már nem lesz elegendő, és a későbbi korrekciók nehezebben, vagy nem kielégítő módon mennek végbe.