A jó könyv az új érettségire készít

Az első jelentősebb megterhelés az iskola kezdetekor a tankönyvek, füzetek és egyéb kiegészítő eszközök megvásárlása. A tankönyvet a tanár választja ki, elvileg senki sem szólhat bele, de döntése előtt sokféle szempontot figyelembe kell vennie.

Az iskolakezdés nem olcsó egyik évfolyam diákjainak sem. - Olyan tankönyvcsaládból igyekszem választani, amely minden típusú gyerek számára megfelelő. Gondolok itt a diszlexiás, és diszgráfiás tanulókra is - mondja Szenohradszkiné Furkó Edit általános iskolai tanítónő. - Az a jó tankönyv, amelyik kibontakoztatja a kisdiákot, színes, de nem vonja el a figyelmet. Megmozgatja a fantáziát, de a tipográfiája nem zavaró, könnyen el lehet igazodni rajta.

A választásban az árnak és a beszerezhetőségnek is nagy szerepe van. - Az iskola nem mondja meg, mennyiért választhatunk, de nem lehet a szülőket a végtelenségig megterhelni - teszi hozzá a tanítónő. - Van egy bevált tankönyvcsalád, amelyből szívesen dolgozom, ezt az évek folyamán a szülők és a gyerekek is megszeretik. Nem sok kiegészítőt használunk. Amit kérek a gyerekektől, az indigós papír, hogy a betűket másolni tudják, gyurma és zseníliarúd formázásra, szigetelőszalag, amiből a betűt a padlóra ragasztjuk, a gyerek pedig lejárja, hogy érezze. Ezeken kívül még sima újságpapírt.

A tankönyvkiadók versengenek, különféle kedvezményekkel igyekszenek magukhoz csábítani az iskolákat. - Ez is számít a vásárlásban - mondja Megyery Pál gimnáziumi magyartanár. - Egy iskola általában egy típust használ.

Választás előtt egyeztetnek egymással a tanárok, de ez nem kötelező. Mindenki maga döntheti el, melyik könyvből akar tanítani. - Szerintem a jó tankönyv érthető, nem túl nehéz - folytatja a tanár. - A jó irodalomkönyv például az, amelyik műközpontú elemzést ad: az életrajzi és irodalomtörténeti felépítés egyre inkább megy ki a divatból, ami az új érettségi összetételéből is adódik. Ugyanakkor fontos, hogy rengeteg kérdés legyen benne. Gondolkodjon a gyerek, lehetőleg egyedül is felfedezzen öszszefüggéseket.

Végül az ára sem mindegy, az iskola is azt támogatja, hogy minél olcsóbból tanítsanak, mert a szülők nem tudják kifizetni a drágát. - A gyerekek a tapasztalatok szerint többnyire nem nagyon használják a könyvet - ismeri be Megyery Pál. - Mégis szükség van rá, mert támasz az órai jegyzetek mellé, az érettséginél elő lehet venni, utánanézni az adatoknak. Én sokszor vitaalapnak használom, hogy a diákok önálló gondolatokat fejtsenek ki, nem kell, hogy egyetértsenek, a leírtakkal. Sajnos a családok nagy részénél nincsenek meg a polcon a legfontosabb könyvek sem, könyvtárba meg csak ritkán járnak a gyerekek. Ezért is fontos, hogy a szöveggyűjteményben meglegyen, amit veszünk.

A történelemtankönyvekkel nehezebb a helyzet. Gyökeresen eltérő szemléletet mutatnak az egyes kiadások. Egy budapesti gimnáziumi tanár szerint kilencediktől tizenegyedik osztályig nincsenek még számottevő eltérések, de a napjainkig tartó eseményeket tárgyaló tizenkettedikes könyvek között korábban adtak ki olyat, amely erősen egy szemlélet szerint gondolkodott. A legújabb kiadások már igyekeznek minél több forrást felsorakoztatni, hogy a tanárnak lehetősége legyen több véleményt és nézetet bemutatni. Az új érettségi is ezekre épít: fontos a sok forrásanyag és a mintafeladat.

Jó, ha sok eszközzel magyaráz, vannak benne folyamatábrák és térképek is. A történelmi atlaszt már negyedikes általános iskolásként megvetetik a gyerekekkel, csak akkor van probléma, ha a hat év alatt valami megváltozik. A tanárnő elmondta, tavaly kiegészítésként még kérték, hogy vásárolják meg a feladatgyűjteményt az érettségi mintafeladatokkal. Az idén takarékosságból fénymásolással operáltak, illetve az iskolai könyvtárban tudnak hozzájuk férni a gyerekek.

Irodalom kilencedikeseknek

l Irodalmi olvasókönyv a középiskolák 9. évfolyama számára (Somos Béla-Szakács Béla) Nemzeti Tankönyvkiadó Rt. 748 Ft

l Irodalom I. (Ritoók Zsigmond- Szegedy-Maszák Mihály-Veres András-Horváth Iván-Zemplényi Ferenc) Krónika Nova 765 Ft

l Irodalom a szakiskolák 9-10. osztálya számára (Pethőné Nagy Csilla) Korona 766 Ft

l Irodalom I. (Mohácsy Károly) Krónika Nova kiadó 770 Ft

l Magyar nyelv és irodalom 9. integrált tankönyv szakiskolásoknak (Cserhalmi Zsuzsa) Korona 800 Ft

l Irodalom 9. - Literatura (Diószegi Endre-Fábián Márton) Krónika Nova 880 Ft

l Irodalom 9. osztály számára (Bánki I.-Forgács A.-Pála K.) Apáczai 920 Ft

l Irodalomkönyv 9. (Pethőné Nagy Csilla) Korona 940 Ft

l Irodalom, művészet az alteritás korában I. (Suhai Pál) Holnap 968 Ft

l Irodalom I. (tartós kivitel) (Mohácsy Károly) Krónika Nova 985 Ft

l Irodalom a középiskolák 9. évfolyama számára (Madocsa László) Nemzeti Tankönyvkiadó Rt. 1100 Ft

l Irodalom a szakiskolák 9-10. osztálya számára (Fábián György-Forgács Anna-Pala Károly- Konsept-H 1110 Ft

l Irodalom 9-10. (Sipos Sándor) Pedellus 1250 Ft

l Magyar Irodalom 9-10. (Susánszky Jánosné-Borsi Vince) Műszaki 1300 Ft

Ez a történelemkönyv-család kicsit drágább, viszont ebben minden szabadságharcot megnyertünk
Ez a történelemkönyv-család kicsit drágább, viszont ebben minden szabadságharcot megnyertünk
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.