Szeretem azt a pillanatot, amikor az ember áll, még nem dőlt el semmi, a film elkezdődött egy viszonylag jó jelenettel, az alvó apuka lábujja közé a kislánya égő cigarettát helyez el, halljuk a papír sercegését, várjuk az ordítást.
Virágok a vécécsészében
Állunk, vagyis hát ülünk, és nem tudjuk, hogy szeressük vagy ne ezt az egészet, aztán dőlünk, bedőlünk, nekidőlünk, hátradőlünk, engem nem érdekel, ez tetszik, és akarom is, hogy tetsszen. Mert annyi a film, és olyan ritkán érzi azt az ember, hogy nem teljesen fölöslegesen tölti az idejét a sötét teremben, kukoricával a kezében, hogy már ezért a ritka érzésért is érdemes.
Nem a váratlanságok filmje a Románc és cigaretta. A Coen testvéreknél is szereplő, többnyire idegroncs olasz-amerikaiakat játszó John Turturro rendez egy filmet, amelynek a Coen testvérek a producerei, és ott villogtatja benne a fogsorát Steve Buscemi, ott mereszti benne halszemeit Christopher Walken is. Szóval az alsóbb néposztályokat bemutató, sötétkés, nevetséges, mégis szép, mégis komoly történet. A meglepetés talán csak annyi, hogy nem történet, annyira rendetlen és banális, mint az élet, elmondani nem érdemes a cselekményt, mert alig van, egy ideig nem is lehet érzékelni, hogy merre van a fősodor, aztán mégis van vége, van benne egy temetés, hogy ne üljünk hajnalig a moziban.
Kedvenc színészeink szerepelnek. Susan Sarandon gyűrötten, szokása szerint elgyötörten, James Gandolfini, aki ebben a filmben kivételesen nem bérgyilkos és nem maffiózó, csak satyakos proli, ki is használja a lehetőséget, és nagyot alakít, tényleg nagyot, súlyos, mint a hegyomlás, ahogy elnehezülten, agyoncigarettázva a levegőt kapkodja, vagy egyáltalán csak van. Feltűnik régi barátnőnk a Fassbinder-filmekből, Barbara Sukowa, és épp egy régi barátnőt alakít teljes neurotikájával, meg a legszínésznőbb színésznő Hollywoodban, Kate Winslet, akit még soha nem láttam kétszer ugyanolyannak, el is tartott egy ideig, amíg rájöttem, hogy ez a dögös vörös a furcsa angol akcentusával ő.
Miközben nagyon színészes a film, és nagyon filmes is, úgy értve, hogy igen messzire szakad el a valóságtól, amikor a rendőr az utcán vonaglós táncot lejt, és az összes szereplő dalra fakad benne, kimennek az elhanyagolt, lepusztult kertbe, és musicalekből adnak elő részleteket ordítva, zenekari kísérettel, meg Janis Joplin-számokat, mégis nagyon valóságos, hétköznapi, aszfaltszínű, savanykás szagú. Slágerszövegekkel beszélgetnek az emberek, és egyáltalán csúnyák, ráncosak, idétlenek, fekete a tüdejük és festett a hajuk, az egész mégis egy varázslat. Nyilván azért, mert mi is slágerszövegekkel beszélgetünk, és nem Shakespeare-rel, előbb szalad ki a szánkon az, hogy "vagy mindent, vagy semmit", mint York napsütése, amelyről tudjuk jól, hogy rosszkedvünk telét tündöklő nyárra változtatta át. A színészek minden tehetségükkel, a filmjelenetek minden erejükkel az életről beszélnek, a rusnya kertben álló rozsdás hintáról és a törött vécékagylóba ültetett virágról, és zavarba jövős, nevetgélős szemérmességgel azt mondják az alkotók, hogy élni, élni mi édes, mi szép. Az ember kijön a moziból, elkezdi ölelgetni az arra járókat, azok persze értetlenül bámulnak, de akkor elénekli nekik a Delilah-t, és kórusként beszállnak a taxisofőrök meg a hajléktalanok, miközben a tánckart a helyi zöldségesstand két üdvöskéje adja, és ez az érzés eltart másnapig. Éljen a mozi.
Románc és cigaretta. Rendezte John Turturro. Forgalmazza az spi