Újabb felvonás a lámpa-tragikomédiában

Már-már komédiába illő az Árpád hídi lámpák esete: kiderült, csak a megépítés volt kötelező, a rendes, piros-sárga-zöld üzemmód azonban nem. A közlekedésfelügyelet a döbbenettől ámuldozó fővárosra bízná a döntést.

Az óriási visszhangot kiváltott Árpád hídi közlekedési lámpák kikapcsolása után még sötétebb a helyzet. Egyre több az ellentmondás és az illetékesek egymásra mutogatása az Árpád hídon kiépített, ám múlt keddi próbaüzemén szinte azonnal megbukott közlekedésilámpa-együttes ügyében. A legújabb magyarázatok alapján az sem kizárt, hogy még évekig sárgán villog majd a lámpa. Kérdés, hogy a toronyházak építtetői ragaszkodnak-e majd hozzá, hiszen a villanyrendőrös csomópontot az ő kérésükre írta elő a Fővárosi Közlekedési Felügyelet, a húszmillió forintos számlát is ők állják. Egyes vélemények szerint elfogadhatatlan, hogy egy befektető önös érdekeivel - a majdan ott dolgozó több ezer ember könnyedebb közlekedése miatt - egy egész nagyváros forgalmát megbénítsa a főváros közlekedésszervezői által mindvégig ellenzett elképzelésével.

Most nagyon úgy tűnik, mintha maga a felügyelet is visszakozna korábbi álláspontjához képest. Mára ugyanis kiderült, az, hogy előírták a lámpát, nem azt jelenti, hogy működtetni is kell. Azaz: az idők végezetéig is sárgán villoghat, ha azt a főváros közlekedési ügyosztálya úgy ítéli meg. Legalábbis ezt állítja most Hunyadi István, a Fővárosi Közlekedési Felügyelet igazhatóhelyettese. Érdeklődésünkre elmondta, a felügyelet a pesti hídfőnél egy komplex csomópont-átépítés terveit engedélyezte, ennek csak egy része a lámpára vonatkozó előírás. Az egész procedúra a toronyház-beruházó előterjesztése alapján, de a szakhatóságokkal egyeztetve zajlik.

Igen ám, de a főváros, mint közútkezelő, saját hatáskörében gyakorlatilag szabadon mérlegelheti, milyen módon üzemelteti a csomópontot. Magyarán, ha a Városháza szakemberei által indokoltnak tartott forgalomtechnikai megoldások nem járnak engedélyköteles átalakítással, azaz a burkolati szegélyek bontásával, mindenféle megoldással előállhat - hangsúlyozta kérdésünkre az igazgatóhelyettes. Ha Budapest ragaszkodik korábbi elképzeléséhez, villanyrendőr helyett akár gyorsítósávval, de más módon is megoldhatja az északi rámpa, tehát a Népfürdő utcai felhajtó forgalmának elvezetését, hídra terelését. Igaz, biztonsági okokból csak egy sávon.

Ez lényeges változás a korábbi hivatalos állításokkal szemben, hiszen Hunyadi István akkor még úgy nyilatkozott lapunknak, hogy a két toronyház okozta forgalomnövekedés miatt több helyen is módosításra szorul a csomópont. Mivel az eddigi egy felvezető sáv helyett kettőt alakítottak ki, mindenképpen meg kellett teremteni a biztonságos felhajtás feltételeit. A döntést szakmai vita előzte meg, végül a jelzőlámpa létesítése mellett döntöttek. Az igazgatóhelyettes akkor azt is hozzátette, egy kis időnek el kell telnie ahhoz, hogy lássák: az elméletet igazolják-e a gyakorlati tapasztalatok.

A lámpát mindvégig ellenző fővárosnál megütközéssel fogadták a felügyelet legújabb álláspontját, miközben továbbra sem értik a döntést, s a magyarázatát. Mint azt Czuk Dorotytya sajtófőnök elmondta, a villanyrendőrt a szakhatóság írta elő, a közút kezelőjének ezt kell betartania. "Ezek után mégis csak furcsa, hogy a felügyelet a fővárosra bízná a mérlegelés jogát" - fogalmazott. Hozzátette, ha Budapesten múlik, ez a lámpaegyüttes sosem épül meg. Ettől függetlenül bíznak abban, hogy a közlekedési felügyelet idővel felülvizsgálja álláspontját, s tisztázni tudják egymással az ellentmondásos helyzetet. Addig azonban nem tehetnek mást, minthogy újabb lámpaprogrammal ismét kipróbálják éles helyzetben a bekapcsolást. Ez egy hónapon belül várható.

Óriás dugók Dél-Budán

A Bocskai úti és Móricz Zsigmond körtéri metróállomások építése miatt ma lezárják a Móricz Zsigmond körtér egy részét, a Fehérvári utat pedig - a Kanizsai utca és Bocskai út között - teljesen. Ez lesz a metróépítéssel járó eddigi legnagyobb forgalomterelés és -lezárás. A változások miatt a Fehérvári útról nem lehet majd közvetlenül eljutni a Móricz Zsigmond körtérig; a vesztegzár várhatóan 2007 augusztusáig tart. A 41, a 47 és a 18A jelzésű villamosok nem mennek el a Móricz Zsigmond körtérig, helyettük két pótlóbusz jár: a 18-47V jelzésű busz a Móricz Zsigmond körtér, a 41V jelzésű a Szent Gellért tér felé szállítja az utasokat. A villamosok augusztus 21. és 27. között Albertfalva kitérőig, augusztus 28-tól a Kanizsai utcáig közlekednek. Az autósok a lezárt területeket az Etele út és a Hengermalom út irányába fordulva kerülhetik el. (B. T.)

Egyelõre sárgán villog a lámpa, de nem tudni, meddig
Egyelõre sárgán villog a lámpa, de nem tudni, meddig
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.