Pirosat kapott az Árpád hídi lámpa
A szakemberek és a sajtó néhány képviselője is nagy izgalommal várta a kedd délelőtt 11 órát. Ekkorra ígérték ugyanis, hogy próbaüzemben bekapcsolják az Árpád híd pesti oldalán, az átkelőn az ott épült toronyházak beruházóinak költségén, nagyjából húszmillió forintért felszerelt közlekedési lámpákat. (Minta arról beszámoltunk, a Dagály utcai felhajtó kétsávosra bővítése miatt a Fővárosi Közlekedési Felügyelet írta elő, hogy a felhajtó és a híd találkozását lámpás csomóponttá kell alakítani.) A hídon nem akad ember, aki ne szidná az íróasztal mellett ötletelő gondolatgazdákat, akiket azonban ez nem nagyon zavar. Már csak azért sem, mert nem is tudnak róla, a felügyelettől senki nem vesz részt a próbaüzemen. Készült viszont a rendőrség: két autóval, járőrökkel, s a közlekedésrendészet egy fiatal őrnagyával képviselteti magát - felkészülve a legrosszabbra.
A próbaüzemhez előrelátóan nem a legkritikusabb, délután négy-öt óra körüli csúcsidőben láttak hozzá. Ezt - biztos, ami biztos - a lámpát mindvégig ellenző főváros illetékesei meg se kockáztatták volna. Jól döntöttek. A közlekedési ügyosztály csoportvezetője, Bartkó György csak a fejét csóválja. Még mindig nem érti, hogyan lehetett ezt az egészet kitalálni. Aztán kollégáival és a kivitelezővel mégis nekiveselkednek. 10 óra 55 perckor a sárgán villogó lámpák az Árpád hídon, a Váci út irányából egyszer csak zöldre, a keresztező Népfürdő utcai felhajtónál pedig pirosra váltanak. A sokadik váltásnál is akad négy-öt autó, amelyik beleszalad a pirosba - mindkét irányból. Telnek a percek, sokasodnak az autók; a kétsávosra bővített felhajtó addig rugalmas, folyamatos forgalma lassan kezd beállni. Ezen pedig már az sem segít, hogy alig húszperces késéssel, de végül elbontják a felhajtó belső sávjában felejtett betonterelőket, az úgynevezett uni-cityket. Nagyjából 11 óra 25 percre már a Dagály utca is torlódik.
A rendőr őrnagyot ekkortájt értesítik arról, hogy a Róbert Károly körút-Váci út kereszteződésében műszaki karbantartás miatt délután kettőig az Elmű kikapcsolja a közlekedési lámpákat. Ez lesz aztán a szép kis káosz - jósolják rendőrök, forgalomszervezők, újságírók, civilek. Állítólag a főváros közlekedési ügyosztályának munkatársai már hétfőn fogadásokat kötöttek, hány perc vagy legfeljebb óra telik el, mire az Árpád hídtól a teljes Hungária körgyűrű beáll. A Dagály utcából érkező egyik kisteherautó vezetője mindenesetre dühösen jegyzi meg: a Duna Plazáig áll a sor. Igaz, ezért most a Váci úti csomópont sárga villogása is okolható - teszi hozzá Bartkó György.
Talán... A csoportvezető a bő egy próbaóra alatt sem rejti véka véleményét. Biztonsági szempontból indokolt lehet a lámpa, közlekedésszervezésből azonban elégtelen. A felügyelet előírásai alapján a főváros elvégzi ugyan a tesztet, de tartósan ez a lámpa biztosan nem fog üzemelni.
Bartkó György még egyszer lesétál a Dagály utcai kereszteződéshez, ahol újra szembesül a feltorlódó autókkal. Nem, ez így nem mehet tovább. 11 óra 55 perckor, pont egy óra elteltével előhúzza telefonját: - Gyulám, hozzátok vissza az uni-cityket! A terelők 12 óra 16 perckor megérkeznek. A közlekedési ügyosztály csoportvezetője 12 óra 17 perckor int, a lámpa vezérlőtábláját pedig újra sárga villogóra állítják. Hetekre vagy örökre így marad? Ki tudja. Indulhat az újabb alku a közlekedési felügyelettel.
A városházi fogadást pedig - hála Bartkó Györgynek (és a logikának) - most senki nem nyerte meg.