Üzenet az űrből?
Ha nem is ufóktól, de ismeretlenként azonosított feladótól érkezhetnek SMS-ek akár önnek is. Ilyen - vagy akár összefűzött, hosszabb! - reklámüzeneteket bárkitől, bármikor, bárhol kaphatunk. (Így éjszaka, külföldön, vagy várva várt, nagyon fontos üzenet helyett is találkozhatunk "VELE".)
Sikeresnek ítélte az SMS-hirdetésekkel folytatott kampányát több multinacionális vállalat, de így vélekednek a módszert igénybe vevő magyar kis- és középvállalatok is. A napokban kötött együttműködést a több százezer fős, részletes adatbázist kezelő Maxima online direktmarketing-rendszer (www.maxima.hu) és az SMS-marketingmegoldásokra szakosodott SeeMee (www. seeme.hu). Összefogásuk lehetővé teszi, hogy az SMS-kampányok megrendelői a Maxima több százezer fős adatbázisából több mint 50 különböző szűrőfeltétel (például lakcím, életkor, nem, utazási, vásárlási szokások, vagyontárgyak, pl. van-e autó?) segítségével küldjék reklámüzeneteiket a fogyasztók mobiltelefonjára.
De hogy lesz személyes telefonszámunk és életvezetési szokásaink egy multinacionális vállalat információs vagyona?
Mindenképpen a felhasználó beleegyezése szükséges - ezt mondja ki a törvény, és ezt alkalmazza a szolgáltató is. A telefonszámot és a beleegyezést legtöbbször valamilyen - pl. a Hírek Kft. által szervezett- reklámakcióra jelentkezés során adják meg az előfizetők. Esetleg regisztrációhoz kötött szolgáltatásokon keresztül jut hozzá az adatkezelő, pl. ingyenes mail, álláskereső, de együttműködési programokon keresztül is hozzájutnak értékes, személyes információkhoz. A telefonos játékok, szavazások során is megszerezhetők a telefonszámok, hisz azokat - a hívásokkal ellentétben - nem lehet "rejtett számokként" használni. Elég, ha nem olvassuk el az óriásplakátról "kiabáló" üzenet apró betűs részét (vagy ott nincs is ilyen!), és az SMS küldésével már bele is egyeztünk telefonszámunk "piacra" dobásába!
Ha csak egy "egyéjszakás kaland", egy vonzó játék vagy nyeremény miatt adtuk meg telefonszámunkat, és most sürgősen le szeretnénk tiltani, mit tehetünk?
"A felhasználók az összes megszokott kommunikációs eszközt igénybe vehetik, ha jelezni szeretnék, hogy már nem tartanak igényt a szolgáltatásra. A Maxima felé postai levél útján, vezetékes telefonon,
e-mailben vagy SMS-ben is kifejezhetik leiratkozási szándékukat. Természetesen a legtöbben az ingyenes e-mailt választják - mondja Trentin Tamás, a Maxima igazgatója.
Minden hirdetés végén ott szerepel az adatkezelő, a direktmarketing-cég megnevezése is. Mi van akkor, ha valaki ezt nem veszi észre, és a mobilszolgáltatójánál reklamál?
Somlyai Dóra, a Pannon kommunikációs vezetője szerint a mobilcég a szolgáltatásban közvetítő szerepet játszik, a technikai feltételeket biztosítja, valamint gondoskodik arról, hogy az ügyféladatok ne kerüljenek harmadik félhez. A jogszabály által előírt felelősség és az előzetes hozzájárulás nélküli reklám és marketing célú SMS-küldés tilalmának betartása a megrendelő kötelessége, melyet szerződésben is rögzítenek.
A hatalmas mobilszám-adatbázisok nem csak a cégek fantáziáját mozgatják meg. Nagyjából egy évvel ezelőtt zajlott a kormány SMS-kampánya, ahol a sajtón keresztül indítva, közérdekű kérdésekkel kapcsolatban SMS-ben kérték az állampolgárok szavazatait. Nincs információnk arról, hogy mire használták a visszajelzéseket (és a telefonszámokat!), állítólag széles körű társadalmi vitát indítottak volna. Jelenleg továbbfejlesztés alatt áll az a mobiltelefonos ügyintéző rendszer a hajdúszoboszlói önkormányzatnál, ahol 2003 óta lehet információkat "lekérni" kódszavak elküldésével. A fejlesztés mintegy ötmillió forintba került, továbbfejlesztéséhez ennek tízszeresére lenne szükség - mondta dr. Vincze Ferenc jegyző (fejlesztő: www.digitania.hu, www.hajduszoboszlo.hu). A lakossági előfizetők előzetes regisztrációja és engedélye után használja a polgármesteri hivatal a telefonszámokat, de még meglehetősen nehézkes az ilyenfajta ügyintézés, lassan terjed., Az elképzelések szerint a jövőben turisztikai információkat, katasztrófavédelmi tájékoztatást, ügyintézési időpontot is lehetne kérni, de az államigazgatás lassan reagál az új kihívásokra. Pedig a tömeges SMS-elküldési szolgáltatásként egy üzenet kb. 15-19 forintba kerül, olcsóbb, mint a szórólapozás vagy a lakáscímre küldött levél. Így, ha csak a költségeket nézzük is, nagy jövő előtt áll az SMS-ben érkező üzenet a lomtalanításról vagy az akciós mp3-lejátszóról, az óvodai beiratkozásról, a kedvezményes újság-előfizetésről, közérdekű kérdésekről vagy bármiről, ami csak az x-szer 160 karakterbe belefér.