Lámpás kereszteződés az Árpád hídon
A forgalomszervezés legfőbb kritikusai maguk az autósok, akiknek meggyőződése, hogy akik kitalálják a forgalmirend-változásokat, soha nem állnak fel az íróasztal mellől, és főleg nem ülnek autóba. Ha pedig mégis, akkor soha nem járnak azon a helyen, amelyet valamilyen "okosságukkal" sújtanak. Enynyiben összegezhető az autósok véleménye, akik most az Árpád hídra telepített villanyrendőrről alkotnak ítéletet. Mátyási György, a Klubrádió közlekedési szerkesztője és blogjának hozzászólói szerint ez a lámpatelepítési ötlet finoman aligha minősíthető. A jelzőlámpa az autósok szerint több problémát is felvet. Nem lehet tudni például, hogy a jelzőlámpát a Róbert Károly körút vagy a Váci út lámpaprogramjához hangolják majd. Bárhogyan döntenek a forgalomszervezők, a gyakran torlódásokkal terhelt hídon megszaporodhatnak a dugók. A legolcsóbb és legegyszerűbb megoldás sokak szerint az lehetett volna, ha a Pestről Budára vezető szélső sáv levezetett volna a hídról, míg a folytatását egy szakaszon védett, felvezető sávként lehetett volna használni.
A főváros határozott tiltakozása és forgalomgyorsító javaslatai ellenére a Fővárosi Közlekedési Felügyelet írta elő a lámpás kereszteződés kialakítását. A szakhatóság indokként közlekedésbiztonsági okokat jelölt meg - közölte érdeklődésünkre Czuk Dorottya, a városháza sajtófőnöke. Hozzátette, a főváros gyorsítósáv kialakítását szorgalmazta. A Népszabadság információi szerint egyébként a gyorsítósáv költségét a hídfőnél épülő toronyház beruházója nem vállalta magára, holott a fővárosi szakemberek szerint ez is a kivitelezés része lett volna. A Dagály-felhajtó kettő plusz egysávosra bővítése, következésképp az új forgalmi rend kialakítása ugyanis szintén e beruházás részeként valósult meg.
Mivel az eddigi egy felvezető sáv helyett kettőt alakítottak ki, mindenképpen meg kellett teremteni a biztonságos felhajtás feltételeit - magyarázza a lámpát Hunyadi István, a Fővárosi Közlekedési Felügyelet igazgatóhelyettese. A döntést szakmai vita előzte meg, hiszen több szempontot kellett figyelembe venni. Végül - ez szerepel az általuk kiadott határozatban is - a jelzőlámpa létesítése mellett döntöttek. Északi irányból ugyanis jelentősen megnövekszik a forgalom, ami a hídra felhajtást szinte lehetetlenné tenné. A felvezető két sáv forgalmát gyorsítósávval nem lehet felvinni a hídra, így a legbiztonságosabb megoldás a lámpa lehet. Az igazgatóhelyettes hozzátette, hogy egy kis időnek el kell telnie ahhoz, hogy lássák: az elméletet visszaigazolják-e a gyakorlati tapasztalatok. Időbe telik, amíg kiderül, hogy az irodaházak valójában mennyire terhelik az utat, illetve meg kell várni, amíg a környék forgalma összerendeződik. Ehhez természetesen az üzemeltetőnek megfelelően kell hangolnia a többi lámpa programját, hogy az új jelzőlámpák valóban a biztonságot szolgálják, de ne lassítsák a forgalmat. (K. A. I.-S. I.)