Kifüstölik a dohányt Mogyoródról
Értesüléseink szerint ugyanis Bernie Ecclestone lehívja az érvényes szerződésben számára biztosított öt évre szóló opciót. Döntését megkönnyítette, hogy a hírek szerint megvan a verseny új főszponzora.
Hiányoznak a dohányreklámok az aszfaltot hasító Forma-1-es versenyautóról a Magyar Nagydíjat hirdető óriásplakátokon. Ám a mogyoródi versenypályán idén még biztosan lesznek füstölnivalót hirdető matricák az autókon. A magyar kormány ígérete szerint 2006-ban utoljára ugyan, de felmentést adott a dohányreklámok tilalma alól. E lépés komoly bátorságra vall, hiszen Magyarország ezzel nyíltan megsérti az Európai Unió dohánytermékek reklámozását tiltó irányelvét. Az ominózus direktíva szerint tilos dohánytermékeket hirdetni az írott és elektronikus sajtóban, a dohánycégek pedig nem támogathatnak több, tagállamot érintő rendezvényeket. A tévéközvetítés révén pedig a mogyoródi futam képei a dohányreklámokkal ékített autókról és a pályáról az összes uniós tagállamba eljutnak. Markosz Kiprianu, az EU egészségügyi és fogyasztóvédelmi biztosa már többször kifejtette: fel fog lépni a szabályozás maradéktalan betartása érdekében. A magyar kormány igyekezett megnyugtatni a biztost, s azt ígérte, hogy ősszel - tehát az idei Magyar Nagydíj után - módosítja a gazdasági reklámtevékenységről szóló törvényt. E jogszabály egyik passzusára hivatkozva adott ugyanis felmentést Kóka János gazdasági miniszter a dohányreklámok tilalma alól. (A szóban forgó paragrafus szerint a tilalom az első ízben 1990 előtt megrendezett, nemzetgazdasági szempontból kiemelkedő jelentőségű események esetében feloldható.) A kormány tervezett intézkedését Kiprianu hivatalosan nem értékelte, ám értesüléseink szerint egy magyar dohányzásellenes szervezetnek jelezte: nem tűri el az uniós szabályok kijátszását. A kormány tehát az Európai Bíróság elé citálást teszi most kockára.
Ha a magyar kabinet vállalja a pert, az azt jelenti: Brüsszeltől kevésbé tart, mint a Forma-1 teljhatalmú urától, Bernie Ecclestone-tól. Ő ugyanis egyszer már elvitte Belgiumból a "száguldó cirkuszt", mert ott sem engedélyezték a dohányreklámokat. Ez a rendelkezés ugyanis komoly érvágást jelentett mind a versenyeket szervező Formula One Administration (FOA) nevű Ecclestone-cégnek, mind az istállóknak. Arra a kérdésre, hogy miért akarja Brüsszel felbőszítése ellenére is Magyarországon tartani a Forma-1-et a kormány, az Ecclestone kezében lévő, a futamok megrendezésére kötött, soha nyilvánosságra nem hozott élő szerződés ad választ. Mint korábban megírtuk, a megállapodásnak van egy olyan záradéka, amely nagyjából 15 milliárd forintos kötbért biztosít a FOA-nak arra az esetre, ha nem tudnák megrendezni a mogyoródi futamokat - akár azért, mert lemondja a magyar fél, akár azért, mert a szponzori bevétel elvesztése miatt nem lenne nyereséges a futam. Ha tehát az állam nem akar fizetni, nemcsak az unióval kell szembeszállnia, hanem a dohánygyárak által fizetett, a tilalom miatt jövőre kieső szponzorpénzt is pótolnia kell.
A döntés azonban csak látszólag van a magyar kormány kezében. A szóban forgó megállapodás négy szereplője - a FOA, a kormány, a Hungaroring Sport Zrt. és a Phillip Morris Companies Inc. - közül ugyanis értesüléseink szerint az eddigi főszponzor fújt viszszavonulót az EU szigorodó reklámszabályozása miatt (a magyar kormány minden további nélkül vállalta volna a konfliktust). Ez azt jelenti, hogy a kabinet csak akkor kerülheti el a 15 milliárdos kötbér kifizetését, ha új szponzort bír rá a következő öt évre szóló megállapodásra. A központi költségvetés jelenlegi állapotában ugyanis a Hungaroring Sport Zrt.-nek eddig folyósított mintegy 3 milliárdos öszszegen túl aligha adhat adóforintokat.
Az új szponzor megtalálása tehát sürgető feladat, s könynyen elképzelhető, hogy már meg is van. Úgy tudjuk, a jövőben egy neves szeszesital-márka nevét (ez nem a Johnnie Walker lesz) viseli majd a magyar futam. Elbert Gábor, az Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium sportügyekért felelős szakállamtitkára kérdésünkre kijelentette: jelenlegi ismeretei szerint 2007 és 2011 között biztosan lesz Forma-1-es futam Magyarországon, méghozzá dohányreklámok nélkül. A szakállamtitkár szerint Ecclestone lehívja majd a 2006-ig érvényes szerződésben számára biztosított ötéves opciót. Elbert kifejtette: nem volt nehéz megegyezni, mert "Ecclestone úr szereti a magyar futamot", annak megrendezésében érdekelt. Nem javítaná ugyanis az általa szervezett verseny jó hírét, ha pereskedne egy országgal.