Autópiac: rükverc, padlógáz

Pangó szalonok és folyamatosan változó árlisták jellemzik a júliusi forgalmat, melyet csak az olcsóbb euróval számolt akciós modellek mozgatnak meg.

Jól jártak azok, akik az első fél évben vettek új autót, mert még alacsonyabb (olcsóbb euró alapján kalkulált) árat kellett fizetniük. Júliusban 3-5 százalékkal drágultak a modellek, és nem is maradt el ennek a hatása: az első hat hónapban még kismértékben emelkedtek, júliusban viszont már jelentősen estek az autóeladások Magyarországon.

Az utolsó hónapban 14 632 új személykocsi kelt el, ami 18 százalékkal kevesebb, mint tavaly. A forgalomba helyezett új autók száma pedig 110 ezer volt az első hét hónapban a JATO adatai szerint, ez háromszázalékos csökkenést jelent tavalyhoz képest. Az eddigi eredmények és a kereskedői előrejelzések alapján éves szinten biztosan nem jön össze a 2005-ös 202 ezer darabos értékesítés, ráadásul a személyautók drágulása nem áll meg a forint gyengesége miatt. Egy év alatt átlagosan csak 1,1 százalékkal drágultak az új autók. Ez nagyrészt az áfakulcs 25-ről 20 százalékra való csökkenésének tudható be, ami így a regisztrációs adó emelését is ellensúlyozta. Ekkor az EU-ban a magyar piacon lehetett legolcsóbban új autót vásárolni. Az idei első fél év tapasztalatai alapján azonban a korábbinál nagyobb mértékű áremelkedésre lehet számítani.

Különösen a kiskategóriában érezhető ez, ahol eddig is inkább a finanszírozásból éltek a szalonok - mesterségesen alacsonyan tartott, olykor kétmillió forintnál olcsóbb modellekkel csábították a vevőket. Az importőrök viszont már nem bírják, és folyamatosan leépítik a támogatásokat. Március óta jó néhány típus 15-20 százalékkal kerül többe, és százezrekkel drágultak a piac 80 százalékát adó legkisebbek autók. Általában három-négy hónapos késéssel érvényesítik a forgalmazók az árakban az árfolyamváltozásokat, a jelenleg kínált akciós választék tulajdonképpen a korábbi euróárfolyamon importált, vagyis még az olcsóbban beszerzett raktárkészletekből áll.

Nem várható javulás, hiszen a korábbi évek sikere a felpumpált és mesterségesen generált eladásokkal magyarázható - mondta lapunknak Gablini Gábor, a Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetségének (Gémosz) elnöke. Némileg megmozgatta a vevőket a megszorítások híre: többen előre hozták autóvásárlásukat, ami nagyobb mértékben lendített az első féléves eladásokon, mint ami a gazdaságban benne van. Mindazonáltal jól döntöttek, akik korábban vettek új autót, hiszen az euró-forint árfolyam alaposan átírta az árlistákat, csak júliusban 3-5 százalékkal drágultak az autók. A második fél évben 15-20 százalékos viszszaesésre, jövőre pedig szintén a piac szűkülésére lehet számítani az importőrök és a kereskedők szerint. Míg az idén 180-190 ezer, 2007-ben 160-180 ezer eladása várható. Evvel együtt Magyarországon a kis- és középkategóriás autók ára még mindig nyomott az uniós piacokéhoz képest. A kiegyenlítődésre így a forint árfolyamának változásától függetlenül is számítani kell, vagyis egy-másfél éven keresztül további drágulás várható.

A forgalom visszaesése meggyorsíthatja a jelenleg 700 cégtulajdonost és 1100 szalont számláló autósszakma átrendeződését és koncentrációját. Gablini szerint ez az ágazat megtisztulását is eredményezi, vagyis eltűnhetnek a színről a volumenkereskedők. Sokan ugyanis a darabszám bűvöletében képesek átverni a vevőket, akik sokszor csak később jönnek rá, hogy mekkora terhet vállaltak például egy nullaszázalékos vagy hosszú lejáratú, 120-150 hónapos futamidejű hitelre vásárolt autóval, mely már az első pillanatban kevesebbet ér, mint a hitele. A tizenkét éves kocsikat sokszor már a roncstelepen préselik, miközben a vásárló még mindig törleszt. A helyzet visszásságát mutatja az is, hogy évente 30-40 ezer autót vesznek vissza a bankok az adós fizetésképtelensége miatt.

l Kétszáz embert foglalkoztató, autóülésgyárat hoz létre kétmilliárd forintból Nyergesújfaluban a japán tulajdonú Magyar Toyo Seat Kft. A Toyo Seat és a Magyar Suzuki közös cége 2008-ban már 1,2 millió ülést szállít az esztergomi autógyárba. (MTI)

A Suzukit veszik
a legtöbben

Tizenkilencezer darabbal továbbra is a Suzuki a legkeresettebb márka, bár az esztergomi autókból a tavalyinál kétezerrel kevesebbet helyeztek forgalomba, mert a Swift utáni premiermodell SX-ből továbbra sincs elég. A második helyezett Opelből 12,8 ezer, a harmadik dobogós Fordból 11,1 ezer, a Skodából 9,5 ezer, a Volkswagenből 7,78 ezer kelt el az első hét hónapban.

Új autók a budaörsi állomáson. Tolatásban
Új autók a budaörsi állomáson. Tolatásban
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.