Autópiac: rükverc, padlógáz
Jól jártak azok, akik az első fél évben vettek új autót, mert még alacsonyabb (olcsóbb euró alapján kalkulált) árat kellett fizetniük. Júliusban 3-5 százalékkal drágultak a modellek, és nem is maradt el ennek a hatása: az első hat hónapban még kismértékben emelkedtek, júliusban viszont már jelentősen estek az autóeladások Magyarországon.
Az utolsó hónapban 14 632 új személykocsi kelt el, ami 18 százalékkal kevesebb, mint tavaly. A forgalomba helyezett új autók száma pedig 110 ezer volt az első hét hónapban a JATO adatai szerint, ez háromszázalékos csökkenést jelent tavalyhoz képest. Az eddigi eredmények és a kereskedői előrejelzések alapján éves szinten biztosan nem jön össze a 2005-ös 202 ezer darabos értékesítés, ráadásul a személyautók drágulása nem áll meg a forint gyengesége miatt. Egy év alatt átlagosan csak 1,1 százalékkal drágultak az új autók. Ez nagyrészt az áfakulcs 25-ről 20 százalékra való csökkenésének tudható be, ami így a regisztrációs adó emelését is ellensúlyozta. Ekkor az EU-ban a magyar piacon lehetett legolcsóbban új autót vásárolni. Az idei első fél év tapasztalatai alapján azonban a korábbinál nagyobb mértékű áremelkedésre lehet számítani.
Különösen a kiskategóriában érezhető ez, ahol eddig is inkább a finanszírozásból éltek a szalonok - mesterségesen alacsonyan tartott, olykor kétmillió forintnál olcsóbb modellekkel csábították a vevőket. Az importőrök viszont már nem bírják, és folyamatosan leépítik a támogatásokat. Március óta jó néhány típus 15-20 százalékkal kerül többe, és százezrekkel drágultak a piac 80 százalékát adó legkisebbek autók. Általában három-négy hónapos késéssel érvényesítik a forgalmazók az árakban az árfolyamváltozásokat, a jelenleg kínált akciós választék tulajdonképpen a korábbi euróárfolyamon importált, vagyis még az olcsóbban beszerzett raktárkészletekből áll.
Nem várható javulás, hiszen a korábbi évek sikere a felpumpált és mesterségesen generált eladásokkal magyarázható - mondta lapunknak Gablini Gábor, a Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetségének (Gémosz) elnöke. Némileg megmozgatta a vevőket a megszorítások híre: többen előre hozták autóvásárlásukat, ami nagyobb mértékben lendített az első féléves eladásokon, mint ami a gazdaságban benne van. Mindazonáltal jól döntöttek, akik korábban vettek új autót, hiszen az euró-forint árfolyam alaposan átírta az árlistákat, csak júliusban 3-5 százalékkal drágultak az autók. A második fél évben 15-20 százalékos viszszaesésre, jövőre pedig szintén a piac szűkülésére lehet számítani az importőrök és a kereskedők szerint. Míg az idén 180-190 ezer, 2007-ben 160-180 ezer eladása várható. Evvel együtt Magyarországon a kis- és középkategóriás autók ára még mindig nyomott az uniós piacokéhoz képest. A kiegyenlítődésre így a forint árfolyamának változásától függetlenül is számítani kell, vagyis egy-másfél éven keresztül további drágulás várható.
A forgalom visszaesése meggyorsíthatja a jelenleg 700 cégtulajdonost és 1100 szalont számláló autósszakma átrendeződését és koncentrációját. Gablini szerint ez az ágazat megtisztulását is eredményezi, vagyis eltűnhetnek a színről a volumenkereskedők. Sokan ugyanis a darabszám bűvöletében képesek átverni a vevőket, akik sokszor csak később jönnek rá, hogy mekkora terhet vállaltak például egy nullaszázalékos vagy hosszú lejáratú, 120-150 hónapos futamidejű hitelre vásárolt autóval, mely már az első pillanatban kevesebbet ér, mint a hitele. A tizenkét éves kocsikat sokszor már a roncstelepen préselik, miközben a vásárló még mindig törleszt. A helyzet visszásságát mutatja az is, hogy évente 30-40 ezer autót vesznek vissza a bankok az adós fizetésképtelensége miatt.