Nagy az árszórás az EU-ban
Az egyes modelleknél a különbség eléri a 30 százalékot is. Az Európai Bizottság felmérése szerint a 25 tagállam közül Dániában lehet a legkedvezőbben autót vásárolni (itt az árak 5,9 százalékkal maradnak el a finnországi szinttől), majd Magyarország következik 5,5 százalékkal Finnország mögött. Ugyanakkor a dánok vagy akár a finnek nem nagyon profitálnak az alacsony nettó árakból, mert magasak az adók: Dániában például 200 százalékos luxusadó van az autókra.
Az euróövezetben változatlanul Németország a legdrágább, az egész unióban Csehországban kell a legtöbbet fizetni egy új autóért, 7,3 százalékkal többet az EU-átlagnál. A felmérésből az is kiderül, hogy az új tagországokban az új autók ára még mindig alacsonyabb, mint a régiekben, átlagosan 3,6 százalékkal.
A legnagyobb árkülönbség a Ford Focusnál van: a finnországi nettó ár 30 százalékkal alacsonyabb, mint a németországi. Ez azt jelenti, hogy ha egy német Finnországban adómentesen autót vásárol, majd azt Németországban bejelenti, és ott adózik, akkor négyezer eurót takaríthat meg.
Az árkülönbség elsősorban a kis- és közepes autóknál jelentősebb, míg a luxusautók nagyjából ugyanannyiba kerülnek minden EU-tagországban.
Az elmúlt egy évben az unióban az autók ára lassabban emelkedett, mint az infláció, átlagosan 0,8 százalékkal, míg a fogyasztói árak 2,4 százalékkal emelkedtek 2005 és 2006. május között.