Most Demszky miatt állnak le a Combinók

A főpolgármester felkérte a közlekedési vállalatot, hogy a teljes átvizsgálásig állítsa le a Combinókat. Egyre nyilvánvalóbb, hogy az új villamosok körüli rendszeres zavarok nem függetleníthetők a közelgő helyhatósági választások miatti kapkodástól.

Az utóbbi három nap mindegyikében meghibásodott egy-egy vadonatúj Combino villamos a Nagykörúton, ezzel arányosan csökkentve Demszky Gábor főpolgármesteri újraválasztási esélyeit. Az ugyanis, hogy ezek a villamosok éppen most álltak munkába Budapesten, s hogy ilyen kapkodás közepette nyilvánvalóan nem független a közelgő önkormányzati választásoktól.

A darabonként 830 millió forintért vásárolt, Európában a leghoszszabb, ezért gyakran óriáshernyónak is nevezett villamosok ügye a remélt sikertörténet helyett az elmúlt évek egyik legkínosabb fővárosi botrányává vált. Erre reagálva tegnap Demszky Gábor főpolgármester - megegyezően a fővárosi Fidesz-frakció nyilván nem véletlenül nyomatékos követelésével - felkérte a BKV-t, hogy mindaddig vonja ki a forgalomból az új járműveket, amíg azokat a gyártó, a Siemens át nem vizsgálja, és amíg nem garantálható a kocsik üzembiztos közlekedése. Demszky levelet írt a Siemens vezérigazgatójának is, amelyben "nyomatékosan kéri, mindent tegyen meg annak érdekében, hogy az üzembiztonság növekedjen". A főpolgármester elvárja, hogy a napi utasforgalomban semmilyen zavar ne forduljon elő. (Július 19-én Demszky Gábor azt ígérte, hogy a Margit-szigeti úszó Európa-bajnokság nyitónapjától teljes vonalon közlekednek a 4-6-os villamosok.)

Az eleve nagy viszontagságok után üzembe helyezett villamosok tehát alighogy elindultak, rendre meg is álltak - de nem a megállóban. Szombaton tönkrement az egyik Combino fékrendszere, ezért fél órán keresztül buszok szállították az utasokat. Vasárnap és hétfőn az ajtók meghibásodása miatt állt le a forgalom. - Az üzemképtelenné vált járműveket kocsiszínbe vitték, ahol a Siemens vezető szerelője elhárította az üzemzavart - tájékoztatta lapunkat Drégeli István, a Budapesti Közlekedési Zrt. (BKV) villamos-üzemigazgatója.

"Az új járműveknél most ütköznek ki a gyerekbetegségek. Szó sincs rendkívüli üzemzavarokról, az viszont elfogadhatatlan, hogy az első három Budapestre érkezett Combino hibái az utasforgalomban jelentkeznek" - mondta Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) szóvivője. Hat új Combino közlekedik a Nagykörúton. Éppen azok hibásodtak meg az elmúlt három napban, amelyeket nem teszteltek előzetesen a gyártó németországi próbapályáján.

A vasárnapi üzemzavar kapcsán a civil szervezet szerint az is kiderült, hogy a villamosvezetőket nem képezték ki kellően az új kocsik vezetésére. A VEKE úgy tudja, hogy vasárnap a Combino fedélzeti számítógépes rendszere fagyott le. A hibát el lehetett volna úgy is hárítani, ha a komputert újraindítják, de a vezető nem tudta, hogyan kell, ezért meg kellett várni, amíg újabb szakember érkezik a helyszínre.

Időközben nemcsak a kapkodva üzembe helyezett járatok egésze, de még az utastér is politikai üggyé vált. Egyes mérések szerint ugyanis olykor a negyven fokot meghaladó hőmérsékletet kell elviselniük ott az embereknek. Katona Kálmán, az MDF főpolgármester-jelöltje nem is mulasztotta el megjegyezni, hogy állatokat sem lenne szabad ilyen körülmények között szállítani. Mindenestre minden egyes Combino-bakival az ő esélyei is nőnek.

Aba Botond BKV-vezérigazgató korábban még azt állította, hogy a körúton sűrűn vannak a megállók, így az ajtónyitásokkal olyan gyakran szellőzik a villamos, hogy - a hazai időjárási viszonyok között - semmi szükség nincs a léghűtésre. Tegnap viszont a Klubrádióban azt nyilatkozta: a német főtervezőtől várnak választ arra, miért működik siralmasan a szellőzési rendszer.

A VEKE ezzel kapcsolatban úgy véli, a BKV ugyanazt a hibát követi el, mint a tavaly megvett új Volvo-buszoknál. Az első ötven buszhoz ugyanis nem kértek klímát, amit később az utasok panaszai nyomán utólag - 150 millió forintért - mégis be kellett szerelniük. Vitézy szerint a Combinók légcserélő berendezése kifogástalanul működik, de a mostaninál jobb teljesítményre nem képes. A BKV viszont feleslegesnek tartotta a légkondicionálók beszerelését, pedig a gyártó eleve a klímát javasolta. Aba Botond tegnap azt is mondta: ha a szellőzési problémák leghatékonyabb megoldása a klímaberendezés beszerelése lesz, akkor a közlekedési vállalat elő fogja teremteni annak költségeit.

A Combinók érdekében tavasszal több mint hárommilliárd forintból fel kellett újítani a nagykörúti megállókat, valamint a kábel- és felsővezeték-hálózatot. A felújítás után rendszeressé váltak a körúton a villamosforgalmat hosszabb-rövidebb ideig megbénító üzemzavarok, törtek a villamosok áramszedői, leszakadtak a felsővezetéket tartó keresztsodronyok. A legsúlyosabb hiba két hete történt, amikor egy rutinellenőrzés során két elrozsdásodott felsővezeték-tartó oszlop kidőlt a Margit hídon.

A felelőst keresik. Demszky Gábornak elsőrendű politikai érdeke, hogy minél előbb meg is találják.

A Combino nem egy meghatározott járműtípus, hanem egy rugalmas, moduláris rendszerkoncepció, amely variálhatóságával a legkülönfélébb igények kielégítését teszi lehetővé a teljesítmény, az utastér kialakítása és a külső megjelenés tekintetében egyaránt. Ezért a német nagyvárosok mellett Lisszabonban, Amszterdamban, Poznanban, Hirosimában és Melbourne-ben közlekedő különféle Combino-modellek inkább távoli rokonai, mint testvérei egymásnak.

Ismét a régi járművek a síneken

Kedden visszahívja a Combino villamosokat a Siemens ellenőrzésre - tájékoztatta az MTI-t a BKV sajtóirodája. A Siemens valamennyi Combino villamost visszahív, és akkor engedik újból a forgalomba a szerelvényeket, ha üzembiztosak. Addig Ganz-villamosokat állít forgalomba a BKV. A sajtóirodán azt közölték: remélhetőleg szerdán már újra járnak a Combinók.

A Siemens Zrt. sajtóközleményében arra hivatkozott, hogy az utasok biztonságát szolgálják azok a műszaki megoldások, amelyek a legkisebb meghibásodás esetén lezárják a vezérlőrendszert. Az előzetesen teljesített hatezer órás próbaüzem során a szombat óta jelentkező hibák nem fordultak elő. Szerződéses kötelezettségüknek megfelelően valamennyi villamost átvizsgálják, és ígérik, hogy a terveknek megfelelően a próbaüzem után, szeptembertől a kisebb műszaki hibák csökkennek.

Nehéz váltás
Nehéz váltás
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.