A döglött nyuszi kalandjai

Mint a capitoliumi dombra a pap, lassan bandukolva, de nemes izgalommal eltelve. Bayreuth csöndes város, decensen pihen a csöndes hőgutában, de négykor a zöld dombon öszszegyűlnek a hívők, mert Parsifal lesz. Meglepő mennyiségű Wagner-imitátor, furcsa hajak és szakállak, komoly emberek és komoly elmebetegek, sok fiatal, még egy tízéves forma gyereket is látok, nem lehet elég korán kezdeni. Ez az előadásra is érvényes, negyed tizenegy után van vége, az ember támolyogva jön ki, és képtelen rendet tenni a fejében vagy lelkében.

Wagner: Parsifal
Bayreuther Festspiele

Mindaz, amit Bayreuthról mesélnek, igaz. Egyetlen kivétellel: hogy nem zárják rá az ajtót a közönségre. De egyébként valóban csúnya a Festspielhaus belülről, még annál is csúnyább, olyan, mintha nem tudták volna befejezni, de hogy legyen már valami, gyorsan lemázolták szürkére a falakat, és betettek egy átmeneti nézőteret, hajlított farostlemez székek, a támla és az ülőke között két acélcső, nincs karfa, és mégsem kényelmetlen az egész, a néző kénytelen egyenesen tartani magát, kénytelen a színpadot nézni. Már csak azért is, mert a zenészeket sem látja, nem úgy kezdődik az előadás, hogy bejön a karmester, meghajol, fölemeli a pálcát, csönd, zene, hanem sötétedés, zaj, és közben bekúszik a zene, a mű nem az előadók dicsőségére való, hanem önmagáért és Richard Wagnerért.

Minket persze jobban érdekelnek az előadók, Fischer Ádám dirigál, és a szereposztásban két magyar viráglány, Korondi Anna és Schöck Atala. A hangzás más helyszínen reprodukálhatatlan, nincs közvetlen élmény a zenekarból, minden hang valahonnét visszaverődik, ettől csodálatosan gömbölyű, kiegyenlített, minden hallható, és minden fölött mégis az énekesek az urak, a szöveg és a zene hibátlan harmóniában él. De nem fölfoghatatlan zeneművészeti csoda, amit hallunk, a szólisták között csak a Gurnemanzot éneklő Robert Holl igazi nagyágyú, de ő is olyan ágyú, akinek alul eleinte nem akar megszólalni semmi, később pedig már felül sem, hiába pihen egy teljes felvonást, Gurnemanz is hosszú szerep. A címszereplő Alfons Eberz hangütésében van valami kellemetlenül nótaszerű, ha már meg kell döbbenni, akkor leginkább Klingsoron, az izompacsirta John Wegneren, aki feketére mázolva, bordó tornanadrágban énekli végig a szerepet, és háttal, vagyis a közönséggel szemben úgy szalad föl énekelve egy hosszú létrán, hogy a hangja egy pillanatra sem törik meg. De az est során nem egyszer jut eszembe, hogy itthon, a Művészetek Palotájában különb volt a Parsifal.

Különb, nemcsak az énekeseket tekintve, hanem mert a nagy zenei harmóniához a színpad egyáltalán nem alkalmazkodik. A rendező, Christoph Schlingensief munkáját a végén nagy búzással és bravózással fogadják, körülbelül mindenkinek igaza is van. Gyönyörű, hátborzongatóan visszataszító és lenyűgöző a látvány, inkább képzőművészet, mint színház, rengeteg vérrel, művérrel, pogány rítussal. Szigorúan nézve persze nem színház, ha az utolsó képben alig látni a színpadot, inkább filmet vetítenek, fekete-fehér kockákon lebernyeg röpköd a dombtetőn, és közben egy közeli képen nyüvek eszik a szent nyúl tetemét. A nyúl központi szerephez jut az előadásban, egy élő állatot is behoznak, közben látjuk óriási vetítőn, ahogy ugrabugrál a mezőn, később döglötten fekszik a fűben, legyek mászkálnak be a szemén, míg végül eljut a végső stádiumba.

Eleinte az ember azt hiszi, érti, mi történik, összeomlott a világ, a Grál lovagjai egy szögesdróttal védett nyomortanyán éldegélnek, európai és afrikai törzsi kultúrák ütköznek, a viráglányok csodás fekete (álfekete) nők, káprázatos fejdíszekkel. De közben már megsokszorozódnak a szereplők, Kundryból lesz előbb kettő, majd jön egy harmadik, aki törpe, Parsifalból is két szőke parókás alakul, szerencsére csak az egyik énekel. Egy idő után egyre hajmeresztőbb a dolog, amikor a szövegkönyv szerint Klingsor Parsifal felé dobott dárdája megáll a levegőben, Bayreuthban Klingsor és Parsifal együtt fog egy nagy pásztorbotot vagy mit, és azzal jól vaginán szúrják Kundryt, majd Klingsor sietve űrhajóba száll, és távozik, függöny.

Nem az a kérdés, hogy van-e ebben valami okosság vagy sem, és az egész puszta provokáció, mert a néző eddig már el sem jut. Mondjuk a nagy Kundry-Parsifal kettősben a színpad zsúfolt, művészi szemétdomb, amibe leengednek két fehér függönyt. Erre a lakályos polgári otthon van esetleges körvonalakkal fölfestve, karosszék, szekrény, lámpa, kép a falon. Kundry hosszú, szőke parókában, csodálatos jelmezben vonaglik, Parsifal véres tenyerekkel összemázolt fehér klepetusban hallgatja, közben bejön egy ember, aki a jelzett lakás jelzett falán a jelzett képre feliratot fest: ERINNERN HEISST VERGESSEN. Erre az egész jelenetre még élesen, jól kivehetően vetítenek is, fekete-fehér filmen nagyon közeli képeken döglegyek kelnek ki a bábokból. A látvánnyal annyira jóllakik a szem (bár a kifejezés ebben az esetben nem egészen pontos), hogy teljesen fölösleges ehhez még a Parsifalt játszani talpalávalónak, figyelni úgysem lehet rá, vagy akinek sikerül, az már rég behunyt szemmel élvezi a muzsikát.

Nem panasz, hiszen a zene a látszat ellenére sokkal tartósabb anyagból van, mint a színház, mint az építészet, mint bármi más, és különben is: hol törjenek borsot Wagner orra alá, ha nem pont Bayreuthban?

Fischer Ádám
Fischer Ádám
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.