A reptérper a százmilliárdos titok

A Ferihegyi reptér egykoron kitett kanadai tulajdonosának számláját gazdagíthatja majd annak az összegnek a jelentős része, amely most titkos hiányemelő tételként, százmilliárd körüli összeggel szerepel a büdzsében. Az ADC állítólag hatvan-hetvenmilliárd forintot vihet el a várható bírósági döntés nyomán. Korábban megelégedtek volna sokkal kevesebbel is.

Egyetlen per jelenti a költségvetés nagy titkát: az állam nagy valószínűség szerint még az idén kénytelen lesz kifizetni 60-70 milliárd forintot (a dollár és a forint árfolyamától függően) a kanadai Airport Development Corporationnek (ADC), ha elveszíti a cég által még 2002-ben indított pert. A Pénzügyminisztériumban ugyanúgy nem beszélnek az állam ellen folytatott perek állásáról, ahogyan arról a százmilliárd forintról sem, amelyet egyszeri kiadási tételként, a hiánynövekedés egyik okaként soroltak fel a héten. A százmilliárd körüli összeg a hivatalos közlés szerint olyan ügy, "amelyet a kormány üzleti érdekeit szem előtt tartva nem kíván nyilvánosságra hozni". A kormánynak igazán kevés olyan üzleti ügye lehet, amely titkolható, legalábbis az adatvédelmi és az államháztartási szabályok szerint. Ezek vagy privatizációs ügyeletek (amelyek bevétellel járnak és nem kiadással), vagy titkosszolgálati beszerzések - ám az öszszeg nagysága ezt nem valószínűsíti.

A Népszabadság értesülése szerint a titok mögött a kanadai reptérüzemeltető által indított per állhat, amely a végéhez közeledik. Az eljárás Londonban folyik, egy nemzetközi választott bíróság előtt, és a magyar állam a szakértők szerint vesztésre áll. A bíróság egy-két hónapon belül ítéletet is hirdethet a jogvitában. A tét 90 millió dollár és annak kamatai - a hazai hírek szerint a számla akár 60-70 milliárd forintra is rúghat, árfolyamtól és ítélettől függően (a százmilliárdos keretösszeget állítólag a megfelelően bő tartalékképzés miatt határozták meg).

Az ügy alapja a Ferihegyi reptér 2001-es visszaállamosítása. Az ADC 1996-ban nyerte el a budapesti légikikötő 2B utasforgalmi épületének építési és a reptér üzemeltetési jogát. A Horn-kormány idején kötött szerződés alapján az ADC és a magyar állam közös cége, a Ferihegyi Utasterminál-fejlesztő (FUF) Kft. 1998 decemberétől üzemeltette a repteret. Ám a Fidesz-kormány kitette a céget Ferihegyről, és a repülőtér üzemeltetését a nem sokkal korábban alapított Budapest Airport Rt.-re bízta egy 2001. decemberi kormányrendelet alapján. (E társaság többségi tulajdonát, ezzel együtt a Ferihegyi repülőtér 75 évre szóló üzemeltetési jogát szerezte meg tavaly decemberben az angol BAA 464,5 milliárd forintért.) Az 1997 februárjában született haszonbérleti szerződés alapján viszont a FUF Kft. legalább 2010-ig üzemeltethette volna a 2B-t, ennek alapján a követelés a befektetett pénzből és az elmaradt haszonból adódik, no meg a kamatokból.

Szakmai és kormányzati körökben valószínűsítik, hogy a magyar államnak mindenképpen fizetnie kell majd, a kérdés leginkább az, hogy a választott bíróság mekkora öszszeget ítél jogosnak. Ám a teljes összeget nem feltétlenül lehet a Fidesz-kormány számlájára írni. Úgy tudni: a kanadai befektető még másfél évvel ezelőtt is hajlott volna a peren kívüli egyezségre - akkor ennél állítólag jóval kevesebbel is beérték volna. Ezt akkor politikai okokból senki sem merte felvállalni. Most a magyar kormány könyebben kötne egyezséget, ám a kanadai befektető már inkább megvárná azt a pár hónapot az ítélet végéig.

Bármi is lesz az ügy vége, azt az ADC egyik alapítója, a 2B terminál projektjének motorja már nem érte meg. Danczkay Béla január közepén elhunyt autóbalesetben.

Ausztráliai tánccsoport bemutatója a Ferihegyi repülõtéren. Nem verték nagydobra a költségvetés várható kiadását
Ausztráliai tánccsoport bemutatója a Ferihegyi repülõtéren. Nem verték nagydobra a költségvetés várható kiadását
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.