Olvasói levelek
Benzinparipa és gőzös
Mindig érdeklődéssel olvasom vidéki lelkiismeretük, Tanács István írásait. Sokszor megértem, többször nem. A Szárnyaszegett vonalak című (július 8.) az utóbbiak sorába tartozik.
Érzelmileg értem, a lovas szekér az én szívemhez most is közelebb áll a benzinparipákhoz képest, hát még a gőzös. De vannak realitások. Az áruforgalom - a távolságiak egy része kivételével - a közutakra terelődött. Egy része talán visszavihető egy jól szolgáltató vasútra, de a többsége egy akkorka országban, mint hazánk, nem. Az olyan fővonalakon is, mint az észak-balatoni alig van teherforgalom. Ahol a személyforgalom sem megfelelő, ott jobb és olcsóbb közútra szervezni a forgalmat. Arról nem is beszélve: a vonalak jó részénél párhuzamos közlekedés volt és adófizetőként fizethettük mindkettő kihasználatlanságát.
Vagyis elvárhatjuk utas és adófizető - minőségünkben is, hogy gazdálkodjanak és szolgáltassanak. Legyen összehangolt a menetrend, igazodjanak az utasok igényeihez és ne pazaroljanak. Ne a nosztalgiáink diktáljanak, hanem a minőségi szolgáltatás igénye. Csak jobb és olcsóbb legyen.
Hatló P. János
Csopak
Regisztrált
élettársi kapcsolat
Pontatlan és félrevezető tartalmú a június 26-i lapszámukban megjelent Regisztrált melegkapcsolatok című írás. A cikkben foglaltakkal szemben az alábbiakat mondtam el az interjúban.
Az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium közzétette az új polgári törvénykönyv tervezetét (továbbiakban: tervezet), amely szerint lehetőség lesz az élettársi kapcsolat jegyzőnél történő bejegyeztetésére. A tervezetben foglaltakat üdvözlendőnek tartom, mert az élettársi jogviszonyra vonatkozó szabályokat a Ptk. családjogi könyvében helyezi el, azaz családjogi viszonyként kezeli az élettársak kapcsolatát.
A hatályos szabályozás előnye, hogy minden külön adminisztráció nélkül, az érzelmi és gazdasági közösség megkezdésének tényével létrejön, valamint annak megszakadásával megszűnik az élettársi jogviszony, amelyet azonos neműek között is elismer a jog 1996 óta. Az érvényben lévő rendelkezések hátránya, hogy az élettársi jogviszonyhoz nem kapcsolódnak öröklési jogi hatások, megszűnése esetén tartásra vagy lakáshasználatra az élettárs nem jogosult, a lakásbérleti jogot sem folytathatja és kettős örökbefogadás még különnemű élettársak között sem lehetséges. További hátrány, hogy problémák merülhetnek fel a kapcsolat bizonyítása kérdésében, például azonos nemű élettársak banki hiteligénylése esetén.
A tervezet előrelépést jelent az eddigiekhez képest, mert bővíti az élettársak jogait a kapcsolat megszűnése esetére tartási, lakáshasználati jogosultsággal és bevezeti az élettársi jogviszony fakultatív nyilvántartását is. A regisztráció azonban csak a bizonyítást könnyítené meg, tehát nem azonos a valódi jogi garanciákkal bíró, bejegyzett partnerkapcsolattal, amely az élettársi jogviszony és a házasság intézménye között helyezkedne el és a házasság intézményéhez hasonló joghatásokat tartalmazna például az öröklés, az örökbefogadás vagy a mesterséges megtermékenyítés területén. Így a tervezet szerinti regisztrált élettársi kapcsolat sem a bejegyzéssel jönne létre és nem annak törlésével szűnne meg, hanem az együttélés megkezdésének, illetve megszűnésének tényével, valamint jogkövetkezményei azonosak lennének a jelenleg létező, nem bejegyzett élettársi kapcsolatéval.
Megítélésem szerint azonban Magyarországon jelentős az igény az élettársi jogviszony továbbfejlesztésére, mert évente harminc körüli, azonos neműek közötti élettársi szerződés köttetik meg a Háttér Jogsegélyszolgálata keretein belül.
Rakaczki Hajnalka
ügyvéd, a Háttér Társaság a Melegekért Egyesület Jogsegélyszolgálatának vezetője
Levélturmix
l Balatonőszödön a reformokról tárgyaltak címmel (június 24.) tudósítottak a zárt kormányülésről. Az illusztrációként közölt fotón egy impozáns Audi, sebesen kaput záró biztonsági ember, kerítés, térfigyelő kamera. A benyomás megszokott, nincs benne semmi új, nem úgy az autó lökhárítóján díszelgő fehér matrica feliratán: DC. Mit is jelent ez? Idegen államban működő diplomaták gépkocsiján alkalmazott jelzés. Biztonsági szolgálatok figyelem! Idegen ország diplomatája látogatja a kormány zárt ülését. Vagy nem erről van szó, hanem arról, hogy a kormányzati szolgálati gépkocsi gazdájának - akárki is az - ennyire fontos a köztől való megkülönböztetés igénye?
Iffland András
Budapest
l Tiltakozom az ellen, hogy azt ellenőrizgessék: mennyi időt tölt el az orvos egy beteggel. Nem ez a lényeg, hanem az eredmény! Engem például negyven éve kezel az orvosom és ettől nyilván nem független, hogy most, 85. évemben is nemcsak, hogy itt vagyok, de talpon is vagyok. A lényeg a szabad orvosválasztás. Ezt kell megtartani. Mi, betegek tudjuk a legjobban ellenőrizni az orvosokat.
Bizám György
Szolnok
l A Margit hídon történt oszloptörést a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) és a főpolgármester is, besorolják az áramszedőtörések sorozatába, és a BKV-t hibáztatják érte. Ez azonban más eset. A valódi bűnösök ezúttal azok a politikusok, akik évtizedek óta halogatják a két északi híd megépítését, és akiknek a patópáloskodása nyomán mindeddig lehetetlenné vált a Margit híd sok éve aktuális rekonstrukciója. Azokat az oszlopokat ugyanis nem a vezetéképítés, hanem a Margit híd rekonstrukciója során kellett volna lecserélni.
Válas György
Budapest