Olaszok a Rác fürdőben is
A Rác fürdő bővítése az 50-es évek óta többször napirendre került, de ez végül is csak a környék 1994-es, új rendezési terve alapján indult el. Ennek nyomán a Budapest Gyógyfürdői és Hévizei Rt. 1998-ban adott megbízást a Rác fürdő fejlesztési tervének kidolgozására, majd pedig a tervek megvalósítására megalapította a Rác Nosztalgia Kft.-t, melynek 25 százalékban tulajdonosa. Az átalakítás 4,6 milliárd forintba kerül, ebből 750 milliót még a Széchenyi-tervből nyertek el.
A létesítendő új fürdő-hotel üzemeltetésére a beruházó eredetileg a Kempinskivel kötött szerződést, ám e megállapodást tavaly szeptemberben közös megegyezéssel felbontották. Azóta megtalálták az új üzemeltetőt is, az olasz Baglioni Hotels-t. A cégnek tizennégy szállodája van Nyugat-Európában, főként hazájában és Franciaországban, de egy Londonban is.
Az üzemeltetőváltás a Rác fürdő beruházásánál a tervek kisebb mértékű módosításával járt, tudtuk meg Baumann Csillától, a Rác Nosztalgia Kft. munkatársától: a szállodában nagyobb méretű szobák lesznek az eredetileg tervezettnél, öszszesen hatvanegy, s a fürdőben is történik némi technológiai módosítás, ami miatt viszont újabb régészeti feltárásokra kerül sor. Emiatt azonban nem csúszik a jövő áprilisra tervezett átadás. A megújuló fürdő egyébként három nagyobb egységből áll majd: a régi törökfürdőből, továbbá az úgynevezett Ybl-részből és egy élményfürdőből. Műemléki szempontból érdekes, hogy visszaépítik a második világháborúban megrongálódott, majd a hatvanas években elbontott Ybl-féle zuhanycsarnokot is.
A Gellért-hegyi sikló több mint egy évszázados álma a fürdőbővítéssel együtt valósulhat meg. Dr. Prekuta Bálint, a Rácz Sikló Kft. munkatársa szerint ugyan telekalakítási problémák miatt még csak az elvi engedélyezési terv megszerzése előtt állnak, de már ajánlatot kértek hat nagy európai siklókocsi-gyártótól. A tervek szerint a szerelvény a fürdő melletti passzázson át megközelíthető állomásról, a Hegyalja út túloldaláról indulna, s hegymenetben az út első felét a hegybe fúrt alagútban tenné meg, majd onnan kibukkanva lábakon álló magaspályán jutna el a Citadellánál lévő buszparkoló mellé. A sikló tömegközlekedési eszközként működve csökkenteni fogja a hegyre irányuló turistabusz-forgalmat, amit nyilván a zöldek is méltányolnak majd.