Az amerikai autógyárak 230 millió tonna széndioxidért felelnek

A "Három Nagy" amerikai autógyár által gyártott gépkocsik évente 230 millió tonna széndioxidot juttatnak a levegőbe, többet, mint a legnagyobb amerikai energiaszolgáltató erőművei. A General Motors, a Ford és a DaimlerChrysler személy- és kisteherautói voltak felelősek az amerikai utakon futó járművek által kibocsátott széndioxid háromnegyedéért 2004-ben, jelentette kutatásának eredményét az Environmental Defense környezetvédelmi szervezet.

Kilenc további autógyár járművei 84 millió tonna széndioxidot juttattak a légtérbe, azaz 2004-ben a személygépkocsik és a kisteherautók 314 millió tonna széndioxidot bocsátottak ki az Egyesült Államokban.

A General Motors gyártmányai 99 millió tonna széndioxidot bocsátottak ki, az összesnek a 31 százalékát. A Ford autók 80 millió tonnával, 25 százalékkal, a DaimlerChrysler autók 51 millió tonnával, 16 százalékkal járultak hozzá a széndioxid-kibocsátáshoz. A legnagyobb amerikai energiaszolgáltató, az American Electric Power közben, ugyancsak 2004-ben, összesen 41 millió tonna széndioxidot juttatott a légtérbe.

A levegőbe juttatott széndioxid nagymértékben hozzájárul a globális felmelegedéshez, ami viszont az egyre pusztítóbb hurrikánok kialakulásáért tehető felelőssé. Az üvegházhatást okozó gázokat leggyakrabban az áramtermelő erőművekkel hozzák összefüggésbe. A most közzétett jelentés, készítői szerint, azonban jól érzékelteti a valós arányokat. John DeCicco, a tanulmány egyik társszerzője szerint az erőművek kéményeiből gomolygó füstfelhők látványa az egy helyre koncentrált kibocsátás miatt súlyos környezetszennyezés érzetét kelti, míg ugyanez az utakon futó sokmillió jármű esetében nem ennyire feltűnő. A környezetszennyezésért azonban nem lehet egyedül az autógyárakat felelőssé tenni, hanem meg kell osztani a felelősséget a gyártók, a fogyasztók és a törvényhozás között. - Nem tehető felelőssé egyedül a General Motors egy 20 éves Chevrolet által a levegőbe juttatott széndioxid miatt - mutatott rá.

Az Egyesült Államokban él a világ lakosságának 5 százaléka, de ott közlekedik a világ autóállományának a 30 százaléka, a világ gépjármű-közlekedése termelte széndioxidnak a 45 százalékát bocsátva ki. Az amerikai gyártmányú autók ugyanis többet futnak és több üzemanyagot fogyasztanak a nemzetközi átlagnál. Független elemzők szerint az új kutatási eredmények jó "üzemanyagot" szolgáltatnak az autóközlekedést hovatovább a főbűnök egyikének tekintő nyomásgyakorló csoportok számára, annak ellenére, hogy ezek a részadatok nem tükrözik a teljes képet, hiszen még az Egyesült Államokban is csak egyetlen erőmű-tulajdonos kibocsátásával hasonlították össze a gépjárművek kibocsátását, nem szólva arról, hogy a globális felmelegedést okozó gázok közül is csak az egyik a széndioxid.

A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) statisztikái szerint világméretekben a gépjárművek csak az üvegházhatást okozható különféle gázoknak körülbelül az egyharmadát termelik, a többiért az ipar és az energiatermelés a felelős. Az utóbbiban a környezetvédők szemében ugyancsak botránykő atomenergia jelenthet csak érdemleges alternatívát. Nemzetközi felmérések szerint atomerőművek termelik a világ áramának a 17 százalékát - a szén-, az olaj- és a gáztüzelésű erőművek körülbelül a 64 százalékát -, de az atomerőművek ezzel az aránnyal az egyébként elkerülhetetlen széndioxid-kibocsátás 32 százalékát, a kéndioxid-kibocsátás 35 százalékát és a nitrogénoxid-kibocsátás 31 százalékát takarítják meg. (MTI)

Forgalmi dugó New Yorkban
Forgalmi dugó New Yorkban
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.