Tízemeletes házak az új út útjában

Papíron elkészült Budapest régóta tervezett, negyedik körútja; a Körvasút menti körút nyomvonala miatt a Fővárosi Közgyűlés a héten módosítja a fővárosi szabályozási kerettervet.

A Körvasút menti körút jelentősége a Nagykörútéhoz vagy a Hungária gyűrűéhez mérhető - derül ki a városatyák elé kerülő javaslatról. Az új körút Budán a 10-es út folytatása volna, és az Esztergom-Budapest vasútvonal mellett haladna. A majdani aquincumi hídon menne át Pestre, majd - ugyancsak a vasúti sínek mellett - az M3-as bevezetőjéhez kapcsolódna.

A budai szakaszon végig zajvédő falat emelnek; az új úthoz legközelebb a Pók utcai lakótelep házai esnek, de a nyomvonal azoktól is legalább 150 méterre húzódik. Ennél közelebb csak az egykori BM-üdülő helyén most épült Vadkacsa lakópark esik, de az eleve úgy kapott építési engedélyt, ha az úttól nyolcvan méterre teljesíti a zajvédelmi követelményeket.

A körút megépítésével jelentősen megváltozik Aquincum arculata. A Szentendrei út és a Körvasút menti körút találkozásánál közös elővárosi- és HÉV-megállót alakítanak ki úgy, hogy a jelenleg négyfelé vágott romterület teljesen belátható legyen. A budai oldali építkezéseket megkönnyíti, hogy az új út főként fővárosi és kerületi tulajdonú telkeken halad át. A Szentendrei út és a Kunigunda út között szükség lesz kisajátításokra, amelyek néhány engedély nélkül épült lakóházat is érintenek majd.

A III. kerülethez képest jóval problémásabb az újpesti nyomvonal. A majdani pesti hídfőnél például közel esik a körúthoz három tízemeletes ház is a Lőwy Izsák utcában. A szakértői anyag szerint a házak védelmét úgy lehet megoldani, hogy befedik az utat, vagy máshová költöztetik a lakókat. A körút Pesten is a sínek mellett halad tovább, zajvédő fal mögött.

Problémás terület lesz az egykori Szellemtelep, vagyis az angyalföldi remíz közelében lévő lakótelep. A szakemberek arra számítanak, hogy az építkezéssel együtt járó földmunka vagy cölöpözés veszélyes mértékű rezgésterhelést okozhat a közeli, gyengébb szerkezetű lakóépületekben, ezért a statikai állagfelmérést még a munkálatok előtt el kell végezni.

Megváltozik Újpest közlekedése is a Körvasút menti körút miatt: aluljáró épül a Mártírok útja-Új Palotai út, valamint a Reitter Ferenc utca és a Berlini út között. A körút - hidakon haladva - jut el az M3-as autópálya bevezető szakaszához, amelyhez a felszín alatt körforgalommal kapcsolódik. A körvasút továbbépítésével együtt pedig a csomópontot háromszintűvé alakítják.

A Körvasút menti körút első szakasza az aquincumi híd megépítésével körülbelül 60 milliárd forintba kerülne. A Gyurcsány Ferenc kormányfő és Demszky Gábor főpolgármester által a választások előtt aláírt Budapest-szerződés értelmében a költségeket az állam fedezi.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.