A GM bezárja portugál Opel-gyárát

A magas költségekre hivatkozva a General Motors október végén bezárja az Opel Combo modellt összeszerelő üzemét a portugáliai Azambujában. A portugál kormány visszaköveteli az cégnek adott támogatást - a tiltakozó akciók Európa-szerte folytatódnak.

A General Motors egy tanulmányra hivatkozva meghozta döntését portugál gyáregysége bezárásáról. Az ominózus tanulmány szerint minden egyes gépkocsi összeszerelése 543 euróval kerül többe Portugáliában, mint más európai gyáregységekben. Az évi 73 ezer gépkocsit előállító üzem e szerint évente 39,6 millió eurós - mintegy 11 milliárd forintos - többletkiadást jelentene a cég számára. Ugyanakkor a GM nem szolgált más részletekkel, és azt sem közölte, hol kerül ennél kevesebbe a gyártás.

A helyi dolgozók képviseleti szerve kételkedik a felmérés hitelességében és vitatja annak eredményét. Arra emlékeztetnek, hogy az elmúlt években az Azambuja helységben található gyárral kifejezetten elégedett volt a GM vezetősége, ahol jelentős befektetéseket is végrehajtottak. 2006 első öt hónapjában már több mint 34 ezer Opel Combo került ki a gyárból, tíz százalékkal több, mint a tavalyi év hasonló időszakában.

Amint a GM már jelezte, logisztikai okokból a spanyolországi Zaragozában lévő üzemébe szándékozik áttenni az Opel Combo gyártását. Egyrészt, mert az Ibériai-félsziget nyugati szélén található Azambuja sokkal nagyobb távolságra van a fő piacoktól, másrészt mert megspórolná a jelenleg is Zaragozában gyártott alkatrészek Portugáliába szállítását.

A GM ugyanakkor - 80 millió eurónyi befektetéssel - egy szentpétervári gyáregység létesítéséről is szerződést írt alá nemrég, és tervezik egy lengyelországi üzem megvásárlását is.

A portugáliai gyár bezárása ugyanakkor - amely közvetve 1200, közvetlenül 600 munkahely megszűnésével jár - nem lesz olcsó mulatság a GM számára sem. A portugál kormány visszakövetel 30 millió eurót abból a 45-ből, amit az évek folyamán támogatásként a cégnek juttatott, hogy legalább 2008-ig biztosítsa a gyártást. Maga a Combo modell áthelyezése a spanyolországi üzembe szintén legalább 46 milliót fog felemészteni.

Időközben emellett számos figyelmeztető sztrájkot és szolidaritási akciót szerveztek több General Motors-gyárban Európa-szerte, és a megmozdulások pedig a jövő héten is folytatódnak. Egyebek között a bochumi Opel-művekben lesz munkabeszüntetés, ami várhatóan további jelentős többletköltséget okoz az óriásvállalatnak.

A GM vezetősége arra figyelmeztette az érintett azambujai üzem munkabeszüntetésekkel tiltakozó dolgozóit, hogy hagyjanak fel a nyomásgyakorlás ezen eszközével, mert csak tovább komplikálják a helyzetet. A munkahelyüket féltő dolgozók azonban további tiltakozó akciókat helyeztek kilátásba. De már az átszervezésből profitáló spanyol zaragozai üzem dolgozói is jelezték, hogy nem kérik a Combo modellt, ha az a szomszédos országban lévő gyár bezárásával jár együtt.

A GM azambujai üzeme a második legnagyobb autógyár Portugáliában, a helyi gépkocsigyártás egyharmadát képviseli. A legjelentősebb a Wolksvagen csoport Autoeuropa üzeme, amelynek jövője egyelőre biztosítottnak látszik, a jelenleg innen kikerülő EOS modell után 2008-tól itt gyártják majd a Sciroccót is.

A GM-nek komoly veszteséget okozhat az Európa-szerte egységes ellenállás a gyárbezárással szemben
A GM-nek komoly veszteséget okozhat az Európa-szerte egységes ellenállás a gyárbezárással szemben
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.