Leeresztik a vasút vízfejét
Az elmúlt években kidolgozott átalakítási tervek felhasználásával állítja össze középtávú stratégiai programját a MÁV. A szakmai anyagot a vasúttársaság igazgatósága tegnap tárgyalta először, ám a cég vezetése döntést még nem hozott, és szükség lesz a tervek miniszteri jóváhagyására is. Így a veszteségek növekedésének megállítását és a szolgáltatási színvonal javítását egyszerre szolgáló - immár sokadik - végleges programra előreláthatólag július közepéig várni kell.
- Harmincszázalékos vízfej-csökkentési programot rendeltem el a MÁV-nál - jelentette ki tegnap Kóka János. A gazdasági tárca vezetője ugyanakkor elmondta azt is: az állami vasút gazdálkodásának vesztesége 2006-ban nem haladhatja meg az előző évit - azaz a 80,6 milliárd forintot. A személyszállítási szolgáltatások színvonalának javítása ugyanakkor csak akkor képzelhető el, ha a kormányzatnak sikerül szakítania az ágazati központú irányítással, a helyközi közlekedésben pedig véget kell vetni a MÁV és a Volán-társaságok összehangolatlan versengésének.
A közelgő átalakításokat jelzi, hogy a MÁV-nál már tárgyalják a középtávú beavatkozási tervekről. Ezek sorában az egyik legvitatottabb az az elképzelés, amely szerint két-három éven belül a vasút önálló társaságba szervezett vállalkozásainak vagyonkezelését és stratégiai irányítását egy holdingközpontra bíznák.
A zárt ajtók mögött folyó vita eredményétől függetlenül mindenesetre januártól önálló cégként működik majd tovább a MÁV pályavasúti üzletága. A vasúti személyszállítás ugyanakkor két lépcsőben válna önállóvá. Első lépésben 2007 elején létrehoznának egy jól elkülönülő divíziókra bontott személyszállító céget. Egy évvel később egymástól függetlenül működhetnének tovább az elővárosi és a távolsági személyszállítás feladatait ellátó divíziókból megalakuló társaságok, amelyek fejlesztésében a magántőke is szerepet kaphatna.
Emellett a MÁV formálódó középtávú stratégiájába bekerült a térségi vasúttársaságok létrehozásának lehetősége is. Ezek a cégek gazdálkodásukban támaszkodhatnak majd a MÁV egységes informatikai rendszerére. A holdingközponttól piaci alapon vásárolhatják majd meg a számviteli, beszerzési és kereskedelmi szolgáltatásokat. Ahol pedig szükséges, a vonatokat autóbuszok válthatnák fel. Az viszont eldöntött kérdés, hogy az ÁPV Zrt. hamarosan megvásárolja a január óta önálló társaságként működő MÁV Cargo Zrt.-t.
A lépéshez már csak a cég tényleges üzleti értékét kell meghatározni. Az adásvétel bevétele a MÁV elvesztett tőkéjét pótolja.