PDSZ-bizonyítvány: több elégtelen az oktatási tárcának
A PDSZ vezetője kifejtette: a szaktárcának az oktatásért és az oktatásban dolgozók anyagi megbecsüléséért való kiállása elégtelen, felzárkóztatásra szorul. Kerpen Gábor kitért arra, hogy a rendszerváltás óta először fordult elő, hogy több mint 20 milliárd forinttal csökkent a közoktatás állami támogatása. A felsőfokú végzettséggel rendelkezők bérének növekedése 2006-ban nominálisan nem éri el a 2 százalékot - tette hozzá.
A szakszervezeti vezető a tárca kommunikációs készségét gyengén megfeleltnek értékelte, az integrált oktatás elmélete megfelelt, de a gyakorlatban elégtelen, felzárkóztatásra szorul. Kifejtette: továbbra is fennmaradt az az állapot, hogy a szülő beleegyezése nélkül tilos évfolyamot ismételtetni a diákokkal. Az integrált oktatás nem éri el a célját, sok helyen nincsenek meg az anyagi, személyi és infrastrukturális feltételek. Szintén elégtelenre értékelte az oktatás minőségének javításáért, a szakma érdekeiért való kiállást.
Kerpen Gábor ugyanakkor pozitívumnak tekinti, hogy a választások után Hiller István új szakminiszter megjelent a Közoktatáspolitikai Tanács ülésén, amire négy évig nem volt példa. Arra kérte az új minisztert, hogy tegye nyilvánvalóvá álláspontját: nem a közoktatásban dolgozók miatt került ilyen helyzetbe ez a terület. A pedagógusok társadalmi megbecsülésének növelésére van szükség, ez pedig nem kerül pénzbe - jelentette ki az érdekvédő.
A kormányprogramba bekerült elképzelésekről kifejtette: hatásvizsgálat nélkül tárgyalni sem lehet a pedagógusok kötelező óraszámának növeléséről, vagy a nem pedagógusok közalkalmazotti jogviszonyának eltörléséről. Szintén hatásvizsgálatot szorgalmazott a nevelési tanácsadókról, amelyeket az oktatásról szóló 163 pont értelmében több részre választanának szét. Közölte, hogy a négy közoktatási szakszervezet szombatra szakmai konferenciát szervez, amelyen a kormányzat képviselői is részt vesznek.
Az SZDSZ keddi közleményében azt kérte, hogy a szakszervezet "politikai szerepvállalása során se veszítse szem elől minden pedagógus legfontosabb feladatát: a diákok elsődleges érdekét". Ma, Magyarországon az a diákok érdeke, hogy használható, versenyképes tudást szerezzenek, egy modern, európai iskolarendszerben. A szakszervezet céljai ezt soha nem keresztezhetik, ezt soha nem írhatják felül - áll az MTI-nek küldött közleményben.
"Mi, liberálisok azonban soha nem fogunk hozzájárulni ahhoz, hogy a magyar diákok jövőjét napi politikai érdekek mentén kockára tegyük" - írták. A szabaddemokraták kérik a szocialista oktatási minisztert: tartson ki a koalíciós tárgyalásokon elfogadott, a kormányprogramban megerősített oktatáspolitika mellett, vigye végig azt a liberális reformot, melynek folytatását vállalta. Az SZDSZ büszke rá, hogy az elmúlt kormányzati ciklus legnagyobb reformja éppen az oktatás terén történt. A reform eredményeképp nyitottabb, gyermekközpontú iskolák alakultak ki, a diákok nagyobb eséllyel, jobb nyelvtudással kerülnek ki az életbe. Ezért továbbra is minden fórumon szóvá tesszük, ha a reform megakasztásával próbálkoznak, ha a diákok helyett politikai érdekek válnak főszereplőivé az oktatáspolitikának - olvasható az SZDSZ-közleményben.
(MTI)