A Kék Áramlattal jön Budapestre a Gazprom-vezér
Egy ilyen tranzitvezeték építése a Gazpromnak ahhoz a tervéhez kapcsolódhat, hogy az Oroszországot a Fekete-tenger alatt Törökországgal összekötő Kék Áramlat (Goluboj Potok, Blue Stream) vezetéket meghosszabbítsa a Balkánon és Magyarországon át Közép-Európáig. (Ez a terv Putyin orosz elnök idei budapesti látogatásán is szóba került.)
Szlovénia támogatja egy Oroszországot Itáliával összekötő, Szlovénián áthaladó gázvezeték építését mint alternatívát a Trieszti-öbölben tervezett gázterminállal szemben, mondta Andrej Vizjak szlovén gazdasági miniszter Miller és Janez Jansa szlovén miniszterelnök megbeszélése után.
Moszkvai megfigyelők rámutattak, hogy a gázárak és a gázáramlások koordinálásáról létrejött orosz-iráni egyezség rontotta az európaiak esélyeit arra, hogy iráni gázzal tölthessék meg a (Törökországból Bulgárián, Románián, Magyarországon át Ausztriáig) tervezett Nabucco vezetéket, és egyben javította a Gazprom esélyét konkurens tervének, a Kék Áramlat balkáni és közép-európai meghosszabbításának megvalósítására, szintén Magyarországon át. Az esetleges magyarországi és szlovéniai tranzitvezeték a Kék Áramlat balkáni és közép-európai meghosszabbításához kapcsolódhat, vélték.
Miller budapesti látogatása után az olasz ENI vezetőit készül felkeresni. A Gazprom az ENI-vel építette a Kék Áramlatot a török Botas mellett. Így az ENI természetes partnere a Gazpromnak a Kék Áramlat kapacitásának megduplázásában és Olaszországig való meghosszabbításában. Ugyanakkor a Gazprom, amely közvetlenül el akar jutni az olasz végfogyasztókhoz, nehéz alkudozásban áll az ENI-vel: médiajelentések szerint a Gazprom az ENI értékesítő egységében, a Snam Rete Gasban akar részesedést, míg az ENI orosz olaj kutatásában és kiaknázásában akar részt venni a Gazprom oldalán.
A Gazprom egyébként az 1990-es évek közepén az Ukrajnán áthaladó európai szállítások növelése jegyében tervezte olyan, nagy kapacitású magyarországi és szlovéniai tranzitvezeték építését az olasz Edisonnal, amely Szlovákiából szállította volna az orosz gázt Itáliába. Ezt a tervet azonban elvetették, miután a Gazprom megállapodott az ENI-vel az Ukrajnát elkerülő Kék Áramlat finanszírozásában, már akkor számolva esetleges meghoszszabbításával, emlékeztetett az orosz Vremja Novosztyej.
Bár Miller és Umberto Quadrino, az Edison vezére márciusban megpendítette a Szlovákia-Magyarország- Szlovénia-Olaszország vezetékterv feltámasztását, ehhez fel kellene éleszteni azt a konzorciumot is, amely az ukrajnai tranzitvezetékek bővítésére hivatott. Ezt azonban a Gazprom és az ukrán partnere közötti vita nehezíti.