Berlin felett a rózsaszín labda

A világbajnoki sípszó valójában már hetekkel ezelőtt felhangzott. Labda ugyan még nem pattog a pályákon, de a vébén máris mindenki keres. Olyannyira, hogy nemrég még Sepp Blatter, a FIFA elnöke is azt találta mondani: talán mégsem kellene minden árura, válogatás nélkül ráaggatni a világbajnoki logót, hátha azzal elkel.

Minden figyelmeztetés hasztalan, már a csapból is a világbajnokság folyik. A zászlóárusok mellett jól járnak a különféle relikviákat forgalmazó boltok, már most Dunát lehet rekeszteni sálakkal, kabalaállatokkal, valóságos feketepiaca van a játékosokat ábrázoló képeknek, matricáknak, figuráknak. Labdával, zöld pályával, stoplis cipővel hirdetik az autókat, a tévékészülékeket, a hallókészülékeket, a telefonokat, de már a pékárut is: egy Beck névre hallgató szellemes sütödés reggelire BeckHam and Eggset kínál. Egy vidéki panziós tudósítónknak nemrég saját gyártású világbajnoki szalvétával szolgálta fel a reggelit.

A reklámhadjárat nem kíméli a nőket sem: a kozmetikai cégek német nemzeti színekből összeállított sminkkészlettel is előrukkoltak, de van olyan áruház, ahol a bejáratnál előírásszerű focikapun kell átkelni. A kereskedők abban bíznak, hogy az amúgy lanyha belső kereslet a világbajnokság idejére csak fellendül - ha nem is a hazai fogyasztók, de talán a turisták jóvoltából. A becslések szerint egymillió külföldi érkezik a meccsek idejére, ami akár 3 milliárd euró bevételt is jelenhet a német gazdaságnak. Ennek "lecsapolása" érdekében még a korábban szent és sérthetetlen hétvégi, illetve esti üzleti nyitva tartást is megváltoztatják: a nagyobb áruházak este nyolc helyett tízig tartnak nyitva, hátha valakinek a mérkőzések után támad kedve bevásárolni.

A borúlátóbb gazdaságkutatók ugyan arra figyelmeztettek, hogy az egy hónapig tartó vébétől nem kellene jelentős gazdasági fellendülést várni, de a házigazdák azért bizakodnak. A kereskedelmi kamara reményei szerint akár 60 ezer új állás is létesülhet a világbajnokságnak köszönhetően: főleg a vendéglátóiparban, éttermekben, szállodákban keresnek angolul tudó munkaerőt. A 6,5 eurós órabér azonban sokaknak nem elég vonzó - nekik marad a munkanélküli-segély, de valószínűleg nem sokáig. A német kormány szigorít, három elutasított állásajánlat után megvonhatják a segélyt a notórius munkakerülőtől.

A világbajnokság szponzorai viszont kaszálnak: az adidas máris bejelentette, hogy 15 millió labdát adtak el, és várhatóan kétmillió világbajnoki mez talál gazdára. A Puma a levegőből és a földről egyszerre támad: az egész dba légitársaság stewardesseit saját sportkollekciójába öltöztette, de nem kímélte a berlini villamosokat sem. A Telekom pedig nemcsak a berlini tévétoronyra, hanem csaknem minden telefonfülke tetejére odabiggyesztette rózsaszín labdáját.

Kicsit korán dörzsölték viszont a tenyerüket a szállodások. A FIFA az utolsó pillanatban lemondta több száz foglalását, így most az üresen maradt szobákat próbálják kétségbeesetten kiadni. A szállodásokat azonban általában nem kell félteni, Dortmundban külön világbajnoki szobákat is berendeztek, itt a zöld padlószőnyegen focilabdát formázó fotel várja a megszállott szállóvendéget, az ágyon futballpályát ábrázoló ágyterítő, a falon sál, az asztalon német trikolór. De nemcsak a futballőrültek, hanem a vébéláztól megcsömörlöttek is jó vevőközönséget jelenthetnek. Nekik garantáltan focimentes szobákat hirdetnek, tévé és rádiókészülék híján, nehogy valaki véletlenül meghallja a "Góóóól" felkiáltást. Meccsnézés helyett alternatív programokat ajánlanak nekik, színházzal, kirándulással, vagy éppen az "egyedülhagyottak bosszúja" címmel jókora bevásárlókörutakkal és ékszerkészítő tanfolyammal.

Egyedül a német parlament számította el magát: a képviselőház elé épített, a Reichstag híres üvegkupoláját formázó "Bundestagsarena" hidegen hagyta a szponzorokat és így a 2,5 millió euró nagyrészét a költségvetésből kell majd fizetni. Igaz, ide nem fociprogramokat, hanem a német parlamenti rendszer népszerűsítését tervezték... Alighanem eltévesztve a célközönséget.

Tekintse meg a világbajnoksághoz kapcsolódó infografikáinkat!

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.