Leszurkolják a pénzt a drukkerek
Amíg a rajongók a kedvenc csapatuk győzelmi esélyeket latolgatják, addig a közgazdászokat egészen más foglalkoztatja a vb kapcsán. Számolgatják a milliárdokat.
Úgy prognosztizálják, hogy csak Németországban csak a vb-hez kapcsolódó csecsebecsékre a látogatók fejenként legalább 87,3 fontot, azaz 35 ezer forintot fognak költeni. A több millió látogatóval számolva ez önmagában is indokolttá teszi a focidrukkerek webes fórumain gyakran előforduló nosztalgikus felvetést: a 2006-os világbajnokság az előzőekhez képest már csak egy nagy üzlet, ahol nem a játék szépsége a fontos, hanem a profit.
A szurkoló ugyanis sokat költ a világeseményhez köthető relikviákra. A nálunk 15 990 forintba kerülő eredeti német válogatott mezből például már egymillió darabot adtak el, míg világbajnokság hivatalos labdájának számító, 26 990 forintért kapható Teamgeistből világszerte 15 millió darabot szeretnének értékesíteni. Az adidasnál úgy számolnak, az idén csak a különféle labdarúgócikkekből 1,2 milliárd eurós forgalomra tesznek szert, ami 50 százalékkal több, mint a legutóbbi labdarúgó-vb idején.
Becslések szerint a vb-hez kapcsolható kereskedelem egyharmadát az interneten keresztül bonyolítják le. A hivatalos kereskedői website-okról az átlag futballrajongó tetőtől talpig felöltözhet kedvenc csapata ruhájába. Egy átlag brazil szurkoló vehet brazil cipőt ötven dollárért - tízezer-ötszáz forintért. Brazil zoknit kétezer forintnál valamivel többért, brazil alsógatyát átlagosan kétezer-ötszázért lehet venni, a póló tizenhárom-tizenötezer forintot kóstál. A futball-legenda Pelé - nyomtatott - aláírását viselő labdát valamivel több mint százezer forintért lehet pattogtatni. Szállítási díj nélkül.
Az árak csapatonként nagyjából ugyanazok, legfeljebb egy-két országéból van hiánycikk: az egyik angol webes fórumon egy drukker azon háborgott, hogy az istenért sem tudott még szerezni egy valamirevaló Trinidad-mezt.
A néhány hivatalos eladói felületen túl megszámlálhatatlan webshop, börze és webaukció foglalkozik a világbajnokság csecsebecséinek az eladásával. Az internetes vásárlással kapcsolatban azonban nemcsak a megvásárolt termékek valódisága a kétséges.
- A kalóztermékek vásárlóiknak sérülést, betegséget, sőt akár halált is okozhatnak - jelentette ki nemrégiben John Pulford, az Európai Bizottság adózás és vámunió főosztályvezetője a Reutersnek. A sötét végzettel fenyegető felvetést Pulford azzal kommentálta, hogy a kalózpólók és ruhadarabok sok esetben jóval gyúlékonyabbak, mint a hivatalos párjuk, nem is beszélve a világbajnokság cégérével ellátott élelmiszerekről, így csokoládékról vagy üdítőkről, amelyeknek teljesen ellenőrizetlenek az összetétele. Az EU ellenőrei május végéig kétezer, a vb-hez köthető kalózterméket koboztak el.
A bátrak számára - a hivatalos webshopok kínálatán felül - azonban ezeken az oldalakon rendelkezésre áll a kedvenc ország zászlójával díszített függőágy, bögre, kávéfőző, hangosbemondó, üléstakaró (gyerekváltozatban engedménnyel) légfrissítő, konyhai televízió, kutyaetető, és horgolt női alsónemű is. Halálos betegséget biztosan nem okoz, legfeljebb az eredetisége lehet kétséges az internetes autogramshopok (gameof2halves.net, icollectit.co.uk) kínálatának. A legdrágább egy Ronaldo aláírás, nagyjából 120 font - negyvennyolcezer forint körül van. Abból ugyanis kevés van. A nagy Beckham firkantásai ellenben jóval olcsóbban, 50-70 font között kelnek el, amiért a brit fenomén csak magát okolhatja, a jelek szerint túl könnyelműen osztogatott autogrammokat a drukkolóknak.
A hazai szurkoló elvileg sanyarúbb helyzetben van, mivel több tengerentúli webshop (például a legnagyobb E-bay) a térségben elharapódzott bankkártyacsalásokra hivatkozva nem fogad el kelet-európai megrendelést. Igaz, Magyarországon nem is divat vb-relikviákat vásárolni. Ezt még meg lehet magyarázni azzal, hogy a magyar válogatott 1986 óta nem vett részt világbajnokságon, ezért visszafogottak a magyar szurkolók. Csakhogy nálunk a klubcsapatok hivatalos mezeire sem nagy a kereslet. Császári Attila, az adidas marketingigazgatója szerint a magyarázat egyszerű: a szurkolóknak nincs elég pénzük, egy-egy mezt évekig használnak.
Ám a leleményes magyarnak ott van a kínai piac: az a csodák világa. A fillérekért árult gagyi níki-k, pummáák és addidassok tömkelegében megtaláltuk a FIFA "hivatalos" VB mezeit, a legnagyobb csapatok, és játékosok neveivel elátott pólóit - jóval olcsóbban.
A FIFA vb-póló alapára "kettőeszerö", de az idősebb kínai hölgy a "kenyitfan?" kérdés után már kétezerért is adná Ronaldo, Zidane, vagy éppen Kahn mezét. A focistasálakat egy ezresért, a sapkákat nyolcszázért vesztegetik, egész melegítő hat, a cipő ötezer - de utóbbiból könnyen lesz három. Jelek szerint a sanghaji manufaktúrák egy része időlegesen ráállt a vb-re, mert gyakorlatilag minden ruhadarab itt van, amit a hivatalos webshopokban már megcsodáltunk. Ám a ruhákon túl itt nincs élet: sehol sem látni a neten megcsodált brazil mintás bögremelegítőből és brit lobogós kutyatetőből. - Pólók, jók - mondja az egyéb kellékek után érdeklődőnek az eladó gyanakodva, majd hozzáteszi: itt naon olcso.
l A napokban tetőzik a szórakoztatóelektronikai vébéláz: állítólag a karácsonyi forgalmat is túlszárnyalja a plazma- és LCD-tévék forgalma. A Media Markt áruházainak tévé- és videoosztályain már az elmúlt hetekben rekordmennyiségű készülék fogyott, az eladott tévék 80 százaléka plazma és LCD volt, a maradék 20 százalék pedig az úgynevezett második készülékként beszerzett, zömmel 72 centiméteres képátlójú normál képcsöves. A több százezer forintos tévék mellett a sörcsapolós hűtőszekrények sem hagyják hidegen a meccsnézésre készülő vásárlókat, amit a sportág kedvelői körében különösen fejlett sörkultúrának tulajdonítanak a kereskedők. (S. T.)
Tekintse meg a világbajnoksághoz kapcsolódó infografikáinkat!