Félnek a magyarok a világhálós világjárástól

Utazási kereső szolgáltatást indított nemrégiben a Yahoo Farechase néven. Az internet ma már a magyarok körében is fontos eszköz az utazás megtervezésében és az árvadászatban, de a többség még messze van attól, hogy a világhálón ennél tovább merészkedjen.

Nagyon óvatosan fogalmaznak a jövőt illetően a hazai utazási szakemberek, akik nem merik megjósolni, mekkora szerepük lesz az online eladásoknak a közeljövőben. Az utazási irodákra világszerte komoly veszélyt jelentenek a folyamatosan bővülő internetes keresők és adatbázisok és a szolgáltatók - légitársaságok, szállodaláncok, biztosítók és autókölcsönzők - közvetlen megrendelési lehetőséget biztosító saját portáljai. Ma már az idegennyelv-tudás sem szükséges ahhoz, hogy valaki Magyarországról maga tervezze és szervezze meg a családi nyaralást például Olaszországba vagy egy hosszú hétvégét Londonba. A magyar nyelven is használható repülőjegy- és szállásfoglaló rendszereken keresztül a saját szervezésű út olcsóbb lehet, mint az utazási irodánál megrendelt csomag.

Az első igazi online utazási irodát működtető Vista Utazási Irodák Kft. ügyvezetője, Kurucz Pál szerint a helyzet azért mégsem ilyen egyszerű. Az árak ugyanis folyton változnak, és nagyban függnek attól, ki, mikor, hová és melyik társasággal akar utazni. A semleges utazási keresők például csak arra jók, hogy kilistázzák az aktuális irodai ajánlatokat, vagyis az utas végül mégiscsak egy utazási irodánál köt ki. A magyarok többségének az internet pontosan arra jó, hogy összehasonlítsa az árakat és az ajánlatokat.

A közvetlen szolgáltatók, például a légitársaságok vagy a szállodaláncok hosszú távon a világháló nyertesei lesznek, hiszen a közvetítők beiktatása nélkül létrejövő kapcsolat az ügyféllel kölcsönös érdekük. Persze jó tudni, hogy az online adatbázis-kereskedelem még csak most van tisztulóban, s a folyamatból kikerülő három-négy óriási világszolgáltató között hoteltulajdonosok is lesznek, akik a náluk foglalt utakat adják a legjobb áron. A nagy csali a repülőjegy, a légitársaságok már felismerték, hogy a repülőjegy-eladást eredményesen össze lehet kötni a kiegészítő szolgáltatásokkal. Szállást, bérautót rendelni vagy biztosítást kötni ma már sok légitársaság online rendszerében is lehet. A SkyEurope Airlines is stratégiai okokból bővítette internetről elérhető szolgáltatásait - tájékoztatott Hegedűs Judit PR-menedzser. A forgalom nagyságát és megoszlását üzleti titokként kezelik, de az tudható, hogy a több mint 21 ezer hotelt magában foglaló szálláskereső rendszerük az Octopus Travelhez vezet.

A piacvezető Neckermann utazási iroda magyarországi vezetője, Békefi Veronika nem tart attól, hogy a turisztikai piacon megjelenő új online lehetőségek miatt tönkremennének a klasszikus utazási irodák. Azért ők is biztosra mennek: már kiépítették saját online rendszerüket, ahol utasaik közül egyre többen tájékozódnak, mielőtt bemennének az irodába foglalni. A netes csatorna lényege amúgy éppen az lenne, hogy az utas már be sem megy az irodába, mindent a világhálón keresztül intéz, de a magyarok még fizetni sem szeretnek interneten keresztül bankkártyával - ezt az irodák is tapasztalják. A GfK Piackutató felmérése szerint az internetezők csupán 14 százaléka vásárol a világhálóról, a többségük, több mint felük a legkedvezőbb ajánlatok felkutatására használja a világhálót.

A British Airways magyar utasainak 7,9 százaléka foglal jegyet internetes oldalukon, a lengyelek 9,6 százaléka, miközben már majdnem minden negyedik norvég a légitársaság honlapján közvetlenül rendel jegyet. A magyar világjárók - akik nyugat-európai mércével mérve az össznépességhez viszonyítva kevesen vannak - jellemzően személyesen akarnak mindenről meggyőződni.

Az igazi online utazásszervezéshez kétségtelenül kell némi tapasztalat: az interneten látott szállodáról a helyszínen könnyen kiderülhet, egészen más, mint amilyennek látszott, és ha még térkép sincs az oldalhoz mellékelve, akár az is, hogy hiába írták belvároshoz vagy tengerparthoz közelinek, az messze van az igazságtól.

Reptéri chek-in fapados utasoknak. Egyre könnyebb az online utazás
Reptéri chek-in fapados utasoknak. Egyre könnyebb az online utazás
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.