A Greenpeace bemutatta, hogyan kell atomerőmű fölé repülni
Csütörtök reggel 8-kor a normandiai Flamanville-i atomerőművet telefonon értesítették környezetvédők, hogy a Greenpeace egyik aktivistája az imént repült át a reaktor felett. Az esetet a radarok nem érzékelték, az intézmény körül szolgálatot teljesítő tíz csendőr pedig nem vette észre a repülőt.
A felszállás nyomait a szomszédos mezőn egy feliratos táblával egyetemben a hatóságok azonban megtalálták. Az ismeretlen tettes ellen tiltott zóna megsértésért indulhatna eljárás. Ha a radarok észlelték volna a berepülést és a megfigyelők terrorista akciót gyanítottak volna, a gépet azonnal lelőtték volna.
Az utóbbi hetekben nagy visszhangot váltott ki a francia sajtóban az a feltételezés, amely szerint a Flamanville-ben 2012-re tervezett 1600 MW teljesítményű európai nyomottvizes reaktor (EPR) nem lesz kellőképpen biztosítva háborús támadások ellen, s így repülőgépes terrortámadások ellen sem. A rendőrség szerint a 2001. szeptember 11-i New York-i és washingtoni terrortámadásokat követően megerősítették az újgenerációs atomfúziós reaktor betonszerkezetének terveit annak érdekében, hogy az kamikáze repülőgépeknek is ellenálljon. A radarok által észlelt alacsonyan repülő járművek ellen pedig állandó készenlétben állnak helikopterek és Mirage 2000-esek.
De Greenpeace akciója a francia titkosszolgálatok félelmét látszik igazolni, miszerint nem lehet a terrortámadás kockázatát teljesen kizárni. Tudomásuk szerint az elmúlt években palesztin csoportok ultrakönnyű repülőgépeket szereztek be, amelyekkel Libanonból felszállva izraeli területekre próbáltak berepülni. A behatolókat célpontjaik elérése előtt megsemmisítették, de a kísérletek annak a jelei, hogy a terroristák magukévá tették a repülőgépes támadás módszerét. Dél-Ázsiában a tamil tigrisek szintén számos ultrakönnyű repülőt szereztek be - írta a Le Figaro.
(forrás: MTI)