Eredetiségvizsgálat már a műszaki vizsgán is
Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter négy nappal a választások második fordulója előtt írta alá azt a GKM-rendeletet, amely kötelezi a közlekedési felügyeleteket, hogy a használt járművek és pótkocsik forgalomba helyezése előtt, és az időszakos kötelező műszaki felülvizsgálat alkalmával ellenőrizzék az alváz- és motorszámot, majd vessék össze azokat a Belügyminisztérium központi gépjármű-nyilvántartásával.
A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium sajtóosztálya lapunk érdeklődésére cáfolta, hogy a rendelet eredetiségvizsgálatra hatalmazta volna fel a közlekedési felügyeleteket. A főfelügyelet nevének elhallgatását kérő illetékese szerint az évente 1,8 millió műszaki vizsgáztatást végző felügyeletek nem is lennének képesek a gépjárművek eredetiségvizsgálatára szakosodott cégekével azonos alaposságú ellenőrzésre.
Az eredetiségvizsgálatot - a hamisítás ellen a korábbinál jobban védett gépjárműokmányokkal együtt - a '90-es évek második felében a lopott autók kiszűrésére vezették be. Azóta törvény mondja ki, hogy minden tulajdonosváltozáskor az autót kötelező ellenőrzésre kell vinni, ahol tíz-egynéhány-ezer forintért az arra közbeszerzési pályázaton jogot szerzett cégek (és azok alvállalkozói) a BM által elfogadott vizsgálati módszerrel ellenőrzik, hogy eredeti-e a kocsi alváz- és motorszáma, s azok megegyeznek-e a BM nyilvántartásával.
A közlekedési felügyeleteknek lényegében ugyanezt a feladatot írja elő az új rendelet. A GKM sajtóosztályának írásos tájékoztatása szerint azt, hogy "a jármű gyári azonosítóit, műszaki adatait, okmányait és a nyilvántartásban szereplő adatait az eddiginél mélyebben elemezze, ellenőrizze". Sem a tárca, sem a Közlekedési Felügyelet képviselői nem tudtak azonban választ adni arra a kérdésre, hogy miként vizsgálják az autók azonosítóinak hitelességét, s hogy az autósoknak mennyibe kerül majd ez az augusztustól bevezetendő újfajta vizsgálat. A főfelügyelet szerint a tárca díjtáblarendelete tartalmazza majd az integrált vizsgálat árát, de az még nem jelent meg.
Ami már biztos, hogy a BM által felügyelt ellenőrzésekhez hasonlóan az új eredetiségvizsgálatoknál alkalmazandó technológiát sem közbeszerzéssel választják majd ki, annak lebonyolítására ugyanis már nincs elég idő. A tárca közlése szerint a technológiáról június végéig dönt a Közlekedési Főfelügyelet. Az eljárás kidolgozásakor figyelembe veszik az eredetiségvizsgálatoknál szerzett tapasztalatokat. Felügyeleti források szerint az integrált vizsgálatra vonatkozó szakmai normákat a BM hivatalában dolgozzák majd ki, ott azonban ezt cáfolták. Szerintük a közbeszerzési pályázaton nyertes cégek eljárásai üzleti titoknak minősülnek, így a hivatal nem adhatja át azokat a főfelügyeletnek. Az eredetiségvizsgálatra szakosodott cégek többségétől sem kért egyelőre szakmai javaslatot vagy ajánlatot a főfelügyelet.
A Belügyminisztérium másfél éve alakította át az eredetiségvizsgálat rendjét. Hatósági árat vezetett be, és újfajta informatikai rendszer alkalmazására kötelezte a vizsgálati technológiájukkal a közbeszerzési pályázaton eredetiségvizsgálati jogot szerzett cégeket. Az új informatikai rendszerért ötmilliárd forintot fizetett a tárca a pályázaton kiválasztott vállalkozásnak. A BM illetékesei azt mondják: őket nem érdekli, ha a közlekedési felügyeletek a műszaki vizsgáztatás keretében ellenőrzik a járművek azonosítóit.
Augusztustól megtörténhet, hogy a Közlekedési Felügyelet "integrált vizsgálata" hitelesnek találja az autó azonosító adatait, azonban néhány héttel később, amikor a tulajdonos el akarja adni a kocsit, az eredetiségvizsgálaton elbukik, s kiderül, hogy az alváz- és motorszám mégsem valódi. Kovács Kázmér ügyvéd, az Autóklub jogásza szerint mindenkinek vállalnia kell a felelősséget a vizsgálataiért és az annak alapján kiadott határozatáért. Az Autóklub egyelőre nem foglal állást a kérdésben: - Ha a vizsgálat ingyenes lesz, semmi okunk felszólalni ellene - szögezte le Kovács.