Ferihegyen még vezet a Malév
Amikor 2004 májusában, az uniós csatlakozás pillanatában megnyílt a magyar légtér a fapados légitársaságok előtt, sokan azt jósolták, hogy a nemzeti légitársaságnak hónapjai vannak hátra, piacát pillanatok alatt el fogja veszíteni az éles árversenyben. A jóslatok azonban eddig nem igazolódtak be, a Malév masszív veszteséggel ugyan, de stabilan őrzi elsőségét: a legfrissebb statisztikák szerint tíz ferihegyi utasból négy továbbra is a nemzeti légitársasággal repül. Bár két évvel ezelőtt még bőven öt felett volt ez a szám, a piacvesztés korántsem volt drasztikus, figyelembe véve, hogy hány fapados cég jelent meg a főváros repterén az elmúlt két évben. Sőt a nemzeti légitársaság az idei első negyedévben egy hajszálnyira az átlag felett is teljesített.
Kiugró a SkyEurope teljesítménye is, hiszen a fapados társaság majd hatvan százalékkal több utast szállított az első negyedévben, mint tavaly január és március között. A Wizz Air negyedével, a Germanwings ötödével tudta növelni utasai számát, míg az Air Berlin az általa korábban megszerzett tíz utasból négyet, az easyJet tízből egyet veszített el.
Az uniós csatlakozás óta történt kimagasló forgalomnövekedésből több légitársaság is profitált tehát, épp ezért közös gond, hogy az utasok számának növekedési üteme lanyhulni látszik. Mindez akár természetes is lehetne, hiszen 2003-ban 5, tavalyelőtt 6,5, tavaly pedig már 8 millió utas fordult meg Ferihegyen. Ám Lengyelországban például az idén is robbanásszerű fejlődést prognosztizálnak, a lendületből tehát csak Budapest veszített jelentősen. A tavalyi első negyedévben még negyven százalékkal nőtt a ferihegyi utasok száma, idén már csak kilenccel. A repülőgépmozgások száma (10263) pedig egyenesen csökkent áprilisban a tavalyihoz képest - ennek egyedül csak a Ferihegy környékén élők örülhetnek igazán.
Az majd csak a második negyedéves adatok közzététele után, várhatóan augusztus végén derül ki, hogy a növekedés lanyhulása csak "múló rosszullét-e". Tény az is, hogy a hazai növekedés még mindig jóval az európai átlag feletti. A Delta, az Air Baltic, a Condor, a Blue1 és a SunExpress érkezése pedig majd a következő negyedévi statisztikában érezteti hatását, míg az Atlantic Airways szeptemberben érkezik először Ferihegyre Dániából.
Lengyelországban nemcsak fővárosi, hanem a vidéki repülőterek is lendületesen fejlődnek, de ehhez szükség van olyan vonzáskörzetre is, amely eltartja azokat. Az eddigi debreceni és pécsi tapasztalatok óvatosságra intenek: komoly piacépítésre lesz ahhoz szükség, hogy ezek a városok tartósan be tudjanak kapcsolódni a nemzetközi légi forgalomba. Sármellék esete üdítő kivétel, a Ryanair ott 30 ezer utast ígér idénre, igaz, ennek az ígéretnek több százmilliós befektetés az ára. Hamarosan kiderül, hogy megérte-e.