A Macskák nem nyávognak

Arra már volt példa, hogy Andrew Lloyd Webber maga is segédkezett musicalének, a Volt egyszer egy csapat című darabjának rendezésében, a Madách Színházban. Arra viszont még nem, hogy egy amerikai musicalnek Magyarországon legyen a világpremierje. Ma este az operettszínházban először láthatja a közönség Frank Wildhorn és Jack Murphy Rudolf című előadását.

Bár a Budapesti Operettszínház a hatvanas évek elejétől játszotta többek között a My Fair Ladyt, a Helló, Dollyt, a Funny Girlt vagy például a Hegedűs a háztetőn című darabot, ezek még nem teljesen a mai értelemben vett musicalek voltak, inkább úgynevezett musical comedyk - ahogy Kerényi Miklós Gábor, az operettszínház igazgatója fogalmaz. - Átmenetet jelentettek az operett és a musical között: volt bennük az operettre jellemző felnőtt mesevilágból, és rendszerint a kötelező happy enddel zárultak, de azért itt-ott megjelent már valami a musical misztikus, mitikus látásmódjából.

A modern musicaljátszás a Rock Színház megalakulásával kezdődött, amelynek társulata már valódi musicales, rockos hangvételű előadásokkal - mint a Jézus Krisztus Szupersztár, a Sztárcsinálók vagy a Nyomorultak -, aratott nagy sikereket. Az operettszínházban ez a stílus a Rock Színház társulatának beolvadásával jelent meg, ami két részre: operett, illetve musical tagozatra osztotta az intézményt.

Eközben egy másik, prózai színház, a Madách is igen korán az amerikai születésű műfaj területére merészkedett. Már a londoni ősbemutató évében, 1982-ben sikerült Szirtes Tamás rendezőnek megszereznie a Webber-féle Macskák jogait. (Bár ebben a szakmai előéletén kívül Szirtes néhai nagybátyjának, a Buckingham család fotósának ajánlólevele is sokat segített.)

Szirtes megkapta a "non replica" jogot, azaz nem egy az egyben kellett műsorra tűznie a darabot, másolnia díszletet, jelmezt, koreográfiát, rendezést, hanem saját átdolgozásukban és értelmezésükben vihette színre azt. A közönségre szabás lehetősége a szakmai elismerés mellett azért is nagy dolog, mert a magyar nézők mást várnak, mint mondjuk az amerikaiak vagy az angolok.

- A mi közönségünk, de főleg a 20 és 30 közötti korosztály szélsőséges előadásokat akar, amelyben erő, szerelem és történet is van - mondja Kerényi Miklós Gábor, aki sok más előadás után most a Rudolfot rendezi. - Amikor összeállítjuk a repertoárt, mindig szem előtt kell tartanunk, hogy a magyarok nem vevők a fanyar humorra, a polgári darabokra, a könynyed egyvelegekre.

A musicalszínházak ma elsősorban szórakoztatni akarnak, és az időközben komolyan felfejlődött technikai háttérrel - mint például a Rudolf szárnyas, fel-le mozgó hidraulikus emelője, forgószerkezetei - elkápráztatni a közönséget, de emellett legalább olyan fontosnak tartják a gondolati alapanyagot, az erős színészi játékot is.

A Színház és Filmművészeti Egyetemen 1971 óta képeznek operett- és musicalszínészeket. A három-négy évente induló szakon azóta 164, a színészethez, a tánchoz, az énekléshez egyaránt értő hallgató kapott oklevelet. A stúdiók, tanodák mellett főként még mindig innen frissítenek a színházak. Az utóbbi pár évben olyan sok fiatal tehetség jelent meg a társulatokban, hogy őket egyszerűen csak "nagy generációként" emlegetik. Bereczki Zoltán, Dolhai Attila, Janza Kata, Siménfalvy Ágota, Szinetár Dóra neve hallatán tömegek mennek be az előadásokra. (A színészek között a műfaj sikerei mellett az is nagyon vonzóvá teszi a pályát, hogy ezzel a végzettséggel a világ bármely pontján könnyű elhelyezkedni.) Olyan sokan kíváncsiak rájuk, hogy szinte reménytelen vállalkozás belépőjegyet szerezni egy-egy darabra. A Rudolf még csak pár hete árusított belépői novemberig elfogytak, de a Madách júniusi premierjére, Mel Brooks Producerek című darabjára sem kapni jegyet szeptemberig. Annak ellenére, hogy míg a Macskák idejében a nézőknek alig 70 forintot kellett fizetniük a belépőért, mára ez akár nyolc-tízezer forintba is belekerül.

A Budapesti Operettszínház a bécsi Vereinigte Bühnennel és a Szegedi Szabadtéri Játékokkal együttműködésben mutatja be Frank Wildhorn Jack Murphy amerikai szerzőpáros darabját, a Rudolfot. A történet Frederic Morton Utolsó keringő című könyve nyomán született; Habsburg Rudolf trónörökös és Vetsera Mária szenvedélyes, romantikus, ám tragikus véget érő szerelmét meséli el. A világpremier rendezője Kerényi Miklós Gábor, a magyar szöveget rajta kívül Zöldi Gergely és Somogyi Szilárd jegyzi. Rudolfot Dolhai Attila és Mészáros Árpád Zsolt énekli felváltva, Vetsera Máriát Vágó Bernadett és Vágó Zsuzsanna.

és

Dolhai Attila és Vágó Bernadett  játssza a Rudolf fõszerepeit
Dolhai Attila és Vágó Bernadett játssza a Rudolf fõszerepeit
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.