Júliustól szűkítik a gázártámogatást
Bár teljes a hírzárlat, körvonalazódnak az új gázárrendszer főbb irányai. Ennek alapelve: aki módosabb, annak jóval többet kell majd fizetnie a gázért. Azoknak tehát, akik nem tudják majd valamilyen papírral igazolni szegénységüket, jelentősebb, átlagosan 25-30 százalékos gázáremelkedéssel kell számolniuk. A kormány nem azonnal, hanem másfél-két év alatt elnyújtva kívánja bevezetni az "igazságosabb" rendszert. Erre már csak az is jó okot szolgáltat, hogy július elsején a tarifamódosításon túl a hatósági gázárakat is a nemzetközi viszonyokhoz kell igazítani. Ráadásul az év során a termék 15 százalékos áfája 20 százalékra emelkedhet, de a jövő év elején várható piacfelszabadítás is okozhat meglepetéseket a módosabbaknak.
Noha a változtatás szükségességét kormánykörökben többnyire elvi okokkal, illetve az Európai Unió előírásaival magyarázzák, tény, mára a gázártámogatásra fordítható pénz is elfogyott. A jelenlegi rendszer, különböző mértékben ugyan, de minden lakossági gázfogyasztót támogat a költségvetésből. Igaz, az árkiegészítés mértéke évi 0-1500, 1500- 3000, illetve 3000 köbméter feletti fogyasztás esetén különböző. A támogatás forrásául szolgáló alapba a Mol fizet adójellegű járulékot, amelynek az évi számítható mértéke néhány tízmilliárd forint. Idén azonban az árkiegészítésekre több mint százmilliárd forintot kellett innen költeni. Ehhez csak azért nem volt szükség a központi költségvetés tízmilliárdjaira, mert a Mol időközben egyszeri tételekből további 80 milliárdot fizetett be. A Mol, illetve a hasonló stratégiai helyzetbe került E.ON várhatóan már nem ad többletpénzt. Hosszú távon tehát olyan támogatást kell kidolgozni, amely évente nem igényel többet néhány tízmilliárd forintnál.
Értesülésünk szerint a támogatás igénybevételéhez már júliustól szükségessé válnak azok a jogcímek, amelyek alapján valaki rászorulónak minősül. Ebbe a körbe - a teljesség igénye nélkül - tartozhatnak akár a rendszeres szociális segélyben részesülők, a tartósan munka nélkül lévők, a három vagy több gyereket nevelő nagycsaládosok, a rokkantak, az 50 ezer forint alatti nyugdíjban, időskorúak járadékában, rendszeres szociális járadékban részesülő idősek vagy a gyermekvédelmi kedvezményre jogosultak. Az év második felétől ennek alapján feltehetőleg az önkormányzatok feladata lesz a gázártámogatás kedvezményezettjeinek meghatározása.
Az első szakaszban ugyanakkor 1500 köbméter éves fogyasztás alatt a lakosság számára továbbra is alanyi jogon járna az árkiegészítés. Ebben a körben a támogatás mértéke még nőne is, így a piaci árak alapján indokolt 25-30 százalék helyett ez a tarifa "csak" mintegy tíz százalékkal nőne. Efelett azonban a jelenlegi automatikus támogatás - legyen a fogyasztás 1500-3000 köbméter közötti vagy annál nagyobb - megszűnik. Arról egyelőre nincs információnk, hogy az 1500 köbméternél többet fogyasztó rászorulók erre a fogyasztási menynyiségre milyen áremelkedéssel kalkulálhatnak, de a szakértők szerint az közelebb lesz a tíz százalékhoz, mint a 25-30-hoz.
Ennek értelmében a számítások alapján júliustól mintegy egymillió háztartás 1500 köbméter feletti fogyasztása kerülne ki a támogatott körből. A nem lakossági közüzemi árak júliustól valamivel több mint tíz százalékkal emelkedhetnek; arról egyelőre szintén nincs döntés, hogy a közintézmények, illetve a lakossági célú hőszolgáltatók kapnak-e majd ezt ellensúlyozó ártámogatást.
A tervek szerint a kormány 2009-ig fokozatosan leépíti a
0-1500 köbméter gázfogyasztás támogatását is. Ezt követően ebben a kategóriában is már csak a rászorulók kaphatnak árkiegészítést.
Az idén bevezetendő rendszernek nyilvánvalóan összhangban kell majd állnia a január elsején bekövetkező teljes piacnyitással is. Korábban Kóka János gazdasági miniszter úgy nyilatkozott: bár a gázszolgáltató választható lesz, az úgynevezett "végső menedékesi" árakat továbbra is a kormány határozza meg, az ezt választók pedig védelmet kaphatnak a piaci áringadozásoktól. A mostani elképzelések alapján azonban nem mindenki kerülhet ebbe a kategóriába, csak azok, akiket bizonyítottan nem lehet kitenni a piac hatásainak. Ezt a minősítést nem feltétlenül a szociális rászorultság dönti majd el. Az érintettek száma várhatóan a lakossági fogyasztók 40 százalékát teszi majd ki. Gázipari számítások szerint jelenleg a lakosság által fizetendő gáztarifának mintegy kétszerese felelne meg a piaci árnak.
Az új rendszert feltehetőleg már az új kormány fogja kihirdetni, bár a gázár módosítását július 1-je előtt egy hónappal közzé kell tenni. Úgy tudjuk, az új kabinet megalakulása miatti esetleges csúszás sem okozná feltétlenül, hogy módosulna a július 1-jei időpont. Mivel minden negyedévben korrigálhatók a gázárak, a következő finomhangolásra október elsején számíthatunk.
Szakértők szerint júliusban a szintén központi áramár is változhat, a gáznál alacsonyabb mértékben.
Az új szisztéma több tucat államigazgatási szervezetet érint majd, de lapunkat a témában sem a Magyar Energia Hivatalban, sem a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumban, sem a Pénzügyminisztériumban nem kívánták informálni. A Belügyminisztériumból az Ifjúsági, Családügyi, Szociális és Esélyegyenlőségi Minisztériumhoz irányítottak minket, ahol annyit árultak el, hogy az előkészítésbe őket is bevonták.
Lakossági gázárak*
Forrás: Népszabadság-gyűjtés
alapdíj (évente) | gázdíj (köbméterenként) | ||||
0-1500 | 1500-3000 | 3000- | |||
1999. július | 2016 | 31,19 | 31,19 | 31,19 | |
2000. július | 2258 | 34,92 | 34,92 | 34,92 | |
2001. július | 2527 | 39,03 | 39,03 | 39,03 | |
2003. május | 2822 | 43,72 | 43,72 | 43,72 | |
2003. október | 2822 | 41,40 | 42,2 | 43,70 | |
2004. január** | 3616 | 44,80 | 47,9 | 56,19 | |
2005. január | 4030 | 46,40 | 51,5 | 62,70 | |
2005. augusztus | 4030 | 46,40 | 51,5 | 67,00 | |
2006. január | 4030 | 46,40 | 51,4 | 67,00 |
* forint, 2003. októberétől kompenzációval, áfával, ** ekkor nőtt az áfa 12-ről 15 százalékra