Megszűnnek a nyolcosztályos gimnáziumok
Két éven belül megszűnnek a nyolc évfolyamos gimnáziumok - értesült lapunk. A Magyar Bálint oktatási miniszter által javasolt és az MSZP által is elfogadott oktatási programcsomag értelmében 2008 szeptemberétől már nem lehet ilyen évfolyamokat indítani.
Jelenleg 104 nyolc évfolyamos gimnázium működik 30 ezer diákkal. Ők befejezhetik tanulmányaikat ezekben az iskolákban: a változás felmenő rendszerben lép életbe. Két év múlva azonban a fenntartóknak ezeket az iskolákat hat vagy tizenkét évfolyamos gimnáziumokká kell átalakítaniuk.
A program igazi célja a 6+6-os iskolaszerkezetre való fokozatos áttérés. Erre utal az is, hogy a nyolcosztályos általános iskola ugyan megmarad, de a szaktárgyi óraszámot az ötödik és a hatodik évfolyamon jelentősen csökkentenék. Helyette az alapképességek - írás, olvasás, számolás - további megerősítésére kell koncentrálniuk a pedagógusoknak. Információink szerint szaktárgyakat - például földrajzot vagy történelmet - a rendelkezésre álló időkeret legföljebb felében lehet majd oktatni.
Már a közoktatási törvény 2003-as módosítása is ebbe az irányba indult. A korábban csak az alsó tagozatban oktató tanítók - az alapkészségek megerősítése érdekében - folytathatják munkájukat a felső tagozatban is. A szabályozás a most másodikos diákokra és tanítóikra vonatkozik, ők tehát már a jelenlegi gyakorlattal ellentétben nem fejezik majd be az írás-olvasás tanulást az alsó tagozatban. Úgy tudjuk: a szaktárgyi oktatás csökkentése szintén ezt az évfolyamot érintené.
A koalíciós tárgyalások egyik résztvevője a fenti változtatások szükségességét a nemzetközi felmérések eredményeivel indokolta. A tízéves magyar diákok nemzetközi viszonylatban ugyanis még jó eredményt érnek el, 15 éves korukra viszont jelentősen romlik teljesítményük. A 15 éves diákok olvasási, szövegértési képességeit mérő, sokat emlegetett PISA-vizsgálat szerint hazánk az utolsó harmadban szerepel az OECD-országok rangsorában, vagyis a legrosszabbak között vagyunk. A tízévesek ugyanezen képességét mérő PIRLS-vizsgálatban azonban a magyar diákok még a nemzetközi mezőny élén állnak.
Ez utóbbi vizsgálat azért a negyedikesek teljesítményét méri, mert addig a gyerekek csak olvasni tanulnak, utána viszont már a tanuláshoz használják az olvasást. A nemzetközi vizsgálatok azt mutatták, hogy azon országok diákjai teljesítenek jól 15 éves korukban is, ahol az alapkészségek megerősítése - például az olvasástanítás - folytatódik az ötödik és a hatodik évfolyamon is.
Informátorunk szerint részben ez indokolja a nyolc évfolyamos gimnáziumok megszüntetését is: a 4+8-as felosztás ugyanis szinte lehetetlenné teszi az írás-olvasás tanítás időszakának meghosszabbítását. A másik ok, hogy túl korai szelekcióhoz vezet, hiszen ezek az iskolák a legjobb képességű diákokat válogatják ki.
Alanyi jogon tanulhatna minden középiskolás diák angolul, és minden diák beiratkozhatna a nyelvi előkészítő évfolyamokra is - ezt is tartalmazza az oktatási program.