Levélturmix

l Amit a tervezett elektronikus útdíjszedésről konkrét információt írnak, az nem sok, de ahhoz azért elég, hogy az ember zsebében kinyíljon a bicska (Elstartolt az útdíjtender, április 13.). Hat variációt közölnek a lehetséges díjakra, de egy közös bennük: mindegyik variációban a személykocsival járókkal akarják megfizettetni a nehéz teherautók, kamionok úthasználatát. Közismert, hogy a nagy súlyú járművek aránytalanul jobban terhelik, rongálják az utakat, mint a könnyebbek. Éppen ezért minden tisztességes útdíjrendszerben meredekebben emelkedik az útdíj, mint a járművek össztömege. A most közölt táblázatban azonban minden változatban csak háromszor-ötször kéne többet fizessenek a nehéz teherautók és kamionok, mint az akár negyvenszer könnyebb személyautók. Gyalázatos tervezet.

Válas György
Budapest

l A társadalom egyik legigazságtalanabbul kizsigerelt rétegét a személyautó- és motorkerékpár-tulajdonosok képezik. Kimagaslóan aránytalan az a teher, amit az autópályadíjak jelenlegi matricás rendszere jelent számukra. Az éves matrica ára, amit a Velencei-tóra - áprilistól szeptemberig - hétvégeken lelátogató pesti kispolgár kénytelen kifizetni, egyharmada egy kamion, vagy autóbusz díjának, pedig az utóbbiak hivatásszerű, állandó használói az autópályáknak és sok-ezerszer nagyobb mértékben rongálják azokat. Tisztában vagyok a költségvetési kényszerből adódó korlátokkal és elfogadom, hogy a civil autós-motorost sújtó igazságtalanságok átfogó orvoslása a jelenlegi helyzetben nem lehetséges. Meggyőződésem azonban, hogy - miután bizonyos megszorító intézkedések elkerülhetetlenek a közeljövőben - népszerű ellensúlyt jelentene, ha Gyurcsány Ferenc bejelentené, hogy az igazságosabb teherviselés érdekében, első lépésként haladéktalanul bevezetik a féléves és négy hónapos matricát is, amit a 65 évet betöltő autó- és motorkerékpár-tulajdonosok 50 százalékos kedvezménnyel vásárolhatnak meg.

Schedel Andor
Budapest

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.