Ölbe tett kézzel

A választópolgárok feladata bevégeztetett. Most, hogy lezajlottak a választások, nincs mit tennünk, csak várni egy sikeres kormányalakításra. A kormányzásra aspiráló pártok - természetesen egymás ellenében - hosszú hónapok óta elmagyarázták nekünk az ország előtt álló teendőket, a lakosság többsége pedig kiválasztotta azt a pártot, amelyiknek most esélye van az általa látott teendők ellátására. Ezek a tennivalók a választási kampány sodrában néhány politikai szlogenbe csomósodtak, de úgy összetömörödtek, hogy összetevőik részletei már kivehetetlenek.

Rendeztünk mi egy vitanapot még tavaly decemberben az ország politikai szerkezetéről, s annak alkotmányos alapozottságáról. A "mi" a Pénzügykutató keretében dolgozó Korridor csoportot jelenti, a bennünket megtisztelő vendégek pedig a hazai széles politikai színkép szellemi kiválóságai voltak. A vita a körül forgott, hogy alkotmányos politikai alapszerkezetünk miként működött az elmúlt másfél évtizedben, mennyire kopott meg, nincs-e szükség generális átalakítására. Döntően két álláspont rajzolódott ki. Az egyik szerint annyira rosszul működik minden, hogy szinte új államalapításra van szükség, a másik álláspont szerint viszont botorság lenne nagyjavításba kezdeni, mert abból még nagyobb bajok származnának, s ha akár csak egy elkorhadt tartóelemet kimozdítunk a javítás szándékával, valószínűleg az egész szerkezet összeomlik. Senkit nem ért váratlanul ez a szembenállás, hisz vitát épp azért szoktunk rendezni, hogy legalább a nézőpontok tisztázódjanak és - legalábbis a tudományos kutatók hiú reményei szerint - a döntésre jogosult politikusok világosabban láthassák, milyen útelágazás elé értünk.

Mondhatjuk, teljes volt az egyet nem értés, de a teoretikus szembeállások korántsem valós vagy feltételezett pártszimpátiák szerint alakultak - vagy legalábbis döntően nem azok szerint. Igazi szakmai vitának voltunk részesei, ahol az ellentétek semmivel sem csekélyebbek és hűvösebbek, mint a hivatásos politikusok között. Volt azonban egy pont, egy vélemény, amelyben a vitatkozók demonstratíve egy húron pendültek: az önkormányzatok számossága, finanszírozása, s közigazgatási ésszerűtlensége a továbbiakban már elviselhetetlen. Ezen sürgősen változtatni kell - helyeseltek egymásnak az egyébként felhevült vitapartnerek.

E kérdés a vita során akkor - a kormányelnökök hatalmának nemzetközileg is tapasztalható növekedéséhez, az úgynevezett vezérdemokráciához, a választójogi törvény reformjához, a pártok törvényes pénzeléséhez stb. képest - kibontatlanul maradt. S ez így marad a szélesebb nyilvánosságban is, míg nem közeledünk az önkormányzati választásokhoz, illetve az önkormányzati törvény esetleges módosításához, s nem bújik elő a részletekből az ördögi egyet nem értés. Mert tényleg, a 3168 önkormányzati testület szép nagy szám. Az egy fővárosunkban is van 24 darab belőle. Aztán van 22 megyei jogú városunk meg 251 szimpla városunk, s ehhez jön még 167 nagyközség. De ami marad, az igazán a nagy szám: a 2704 község.

A financiális és államigazgatási észszerűség szerint ennyi önkormányzat túl sok, pénzbe is kerül, s mivel az önkormányzat mindig valami helyi hatalmat is jelent, a központi ész számára többnyire kényelmetlen is. Nem feledkezhetünk meg azonban arról, hogy az államtechnikusi és pénzügyi ésszerűség mellett van demokratikus ésszerűség is, s ez semmivel sem alávalóbb racionalitás, mint a központi igazgatásé. A helyben lakók a saját ügyeikben maguk szeretnének dönteni, és részvételüket az ország ügyeiben az alapozza meg, ha ezt meg is tehetik. Ha volt a másfél évtizeddel ezelőtti rendszerváltásnak tömegeket érintő, nem felettük, hanem részvételükkel közvetlenül kifejtett hatása, akkor az a falvakban is megszerveződött, s időnként leváltható helyi hatalom megszületése. Ott rosszabbul működik a demokrácia, mint a nagyvárosokban vagy az ország egészében?

Önkormányzat tehát sok van, és különböző rangban van. Merthogy a város természetesen rangosabb a falunál. És politikailag jelentősebb. A városok sem egyenrangúak, de néhány nagyváros már az országos politikában is számottevő, oly mértékben, ahogy történelmünkben, s még nem is oly régen a megyék voltak. Ma nem a főispánok vagy az állampárt megyei első titkárai a nagyurak, hanem néhány nagyváros polgármestere. Szerencsére a városokat már nem kell félteni a megyéktől, s politikai hatalmuk növelése végett akár szívesen vállukra veszik a szerencsétlen falvak felvirágoztatásának felelősségét is. Hogy a terheit is, azt már nem tudjuk. Meg hogy megkérdezi-e valaki erről a falusi önkormányzatokat.

A 2704 község többnyire kicsi, de még inkább szegény - ha nagy vagy tehetős volt, már városi rangra emeltetett. És több mint hárommillió ember lakja. Ők adják a vállalati mikrobuszokkal ingáztatott, legkiszolgáltatottabb munkásréteget. Az igazgatási ésszerűsítés az ő önkormányzataikat fogja lenyelni, pedig még arra sincs biztosíték, hogy a központosított olcsóbb és jobb lesz. Költségvetési deficitünket a szegény falvak szerény demokratikus intézményei okoznák? De nyilván egyszerűbb a legkisebb ellenállás irányába mozdulni, s ott megvonni a demokratikus formák közvetlen lehetőségét, ahonnan a legkisebb politikai zaj várható.

Tűrhetetlenül sok az önkormányzat - hangzott el egyetértően a mi decemberi vitánkon. Kérdés, hogy így látja-e ezt az újjáválasztott Országgyűlés is. Ha igen, akkor csoda történik, lévén az önkormányzati törvény úgynevezett kétharmados törvény. Nekünk, választóknak, ezzel már semmi dolgunk, ülhetünk négy évig ölbe tett kézzel.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.