Brüsszel Formában

Megfeddte Magyarországot az uniós egészségügyi biztos, mert egy brüsszeli irányelvet megszegve engedélyezi a Forma-1-es futamokon a dohánytermékek reklámozását. Ám a szabályozást megváltoztatni nem is olyan egyszerű.

- Egy pillanatig sem fogok habozni, ha fel kell lépnem a szabályozás maradéktalan és tartalmilag is helyes alkalmazása érdekében - e szavakkal fenyegette meg az Európai Unió egyik dohányzásellenes irányelvét figyelmen kívül hagyó tagállamokat, köztük Magyarországot Markos Kyprianou egészségügyi és fogyasztóvédelmi biztos. Az Európai Bizottságnál az verte ki a biztosítékot, hogy a 2003/33-as irányelv értelmében tilos ugyan a dohánytermékek nyomtatott sajtóban, rádióban és az interneten történő reklámozása, és a dohánycégek sem támogathatnak több tagállamot érintő rendezvényeket, néhány ország mégis megpróbált kibújni a szabályozás alól. Magyarországon például a "gazdaságilag kiemelkedően fontos" esetekben szabad dohánytermékeket reklámozni, vagyis a Forma-1-es futamon. Kyprianou "felszólító levelének" kézhezvétele után két hónapja van a kormánynak a kifogásolt jogszabály módosítására, különben az ügy az Európai Bíróság elé kerül.

A Brüsszelből kapott levél egyszerre kérdőjelezte meg a hazai Forma-1-es versenyek jövőjét és hozta nehéz helyzetbe a kormányt. A kifogásolt paragrafus ugyanis azért került bele a reklámtörvénybe, hogy a "száguldó cirkusz" ne költözzön el Mogyoródról. A futamok főtámogatója eddig a világ egyik legnagyobb dohánycége, a Philip Morris International volt. (Hogy a társaság pontosan mennyi pénzt költött évente a Magyar Nagydíjra, azt hivatalosan sosem közölték, ám meg nem erősített hírek szerint milliárdokról lehet szó.) Ám, ha a kormány eleget akar tenni az uniós elvárásoknak, ki kell tiltania a dohányreklámokat a Hungaroringről, és ezzel a főtámogatót is.

Új főszponzor nélkül az állami támogatás lehetne megoldás, ám cserére is csak akkor volna lehetőség, ha újratárgyalnák a Hungaroring Sport Rt. és a versenyeket rendező Formula One Administration (FOA) Ltd. által 1999-ben megkötöt szerződést. Erősen kérdéses azonban, hogy Bernie Ecclestone, a Forma-1 mindenható ura hajlandó lesz-e a cégének jelentős kedvezményeket biztosító megállapodás átfogalmazására. Értesüléseink szerint ugyanis a szerződésnek van egy titkos záradéka, amely szerint a FOA egyoldalú jognyilatkozattal öt évre meghosszabbíthatja a Hungaroring Rt.-vel kötött megállapodást. Borítékolható, hogy ha a magyar fél valamilyen okból mégis el kívánna állni a szerződéstől, busás kártérítést kéne fizetnie partnerének. Valószínűleg éppen ez a kártérítés bírta rá a kormányt, hogy akár még az uniós szabályok megszegése árán is betartsa az egyezséget. Amikor tudni lehetett, hogy 2005. augusztus elsején életbe lép a dohányreklámok tilalmát kimondó uniós irányelv, a versenyt előre hozták július 31-re. Majd - hogy lehessen verseny 2006-ban és akár 2011-ben is - módosították a reklámtörvényt. A jogszabály négy esetben engedélyezi a dohányreklámokat: a szakmai célú hirdetéseknél, az eladáshelyi reklámokban, a nem az ország területén forgalmazott idegen nyelvű sajtótermékekben és "a világszintű nemzetközi motorsportrendezvényeken".

Csakhogy egy dohányzásellenes szervezet - a Füstirtók Alapítvány - eljárást kezdeményezett a magyar kormány ellen az uniós direktíva megszegése miatt. Bár a gazdasági tárcának a tavaly nyári törvénymódosításhoz fűzött indoklása szerint a magyar szabályozás szigorúbb az uniós irányelvnél, az EU e megállapítással nem ért egyet. Így aztán a minisztériumnak most kettős feladata van. Tóth Judit szóvivő szerint úgy kell eleget tennie szerződéses kötelezettségeinek, hogy megfeleljen az unió szabályainak is. A megoldás kidolgozására rendelkezésre álló két hónap azonban kevésnek tűnik, hiszen a hét végén Magyarországon parlamenti választásokat tartanak.

Más kérdés: ha az Európai Bizottság nem lesz elégedett a magyar válasszal, az csak újabb, részletesebb vizsgálatot hoz, majd egy ismételt megállapítást, aztán egy hosszadalmas bírósági eljárást. A végső bírói határozatig egy-másfél év minimum eltelik, addig pedig van idő új szponzort is találni.

Schumacher 2004-es gyõzelme a Hungaroringen. A dohánygyárakat már akkor leintette volna az unió
Schumacher 2004-es gyõzelme a Hungaroringen. A dohánygyárakat már akkor leintette volna az unió
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.