A Ryanair-közlemény megmentése
Elképzelhető, hogy ismét módosítani kell a sármelléki Ryanair-járat indulásának időpontját, mivel a balatoni repülőtér légterének szabályozásáról folyó államigazgatási egyeztetés elhúzódni látszik. Európa legnagyobb diszkont légitársasága tavaly december 8-i közleményében még február 18-ra ígérte a Balaton-London-járat indítását, ám a startot később május elejére halasztották. A fapados társaság részben saját "kekeckedésének" köszönheti a késést, ugyanis az egyelőre csekély forgalmú reptéren is a nagy nemzetközi légikikötőkben használt légi irányítási rendszer úgynevezett ellenőrzött légtér kialakításához köti a járatnyitást (a Lufthansa, illetve a Malév nem volt ennyire finnyás, a már régóta rendszeres látogatónak számító légitársaságoknak a vidéki repterekre szabott szisztéma is megfelelt).
A légtérmódosítás ugyanakkor bürokratikus buktatókkal jár, mivel egyszerre három minisztériumnak kell jóváhagynia a tervet; lapunk információja szerint a közlekedési és a honvédelmi tárca támogatná az elképzelést, azonban a környezetvédelmi minisztérium kihasználná alkupozícióját, és egy csomagban tárgyalna a teljes magyar légtér módosításáról.
Ez azt jelenti, hogy a minisztérium a ferihegyi zajszennyezés csökkentéséhez kötné a sármelléki repülőtér légterének módosítását is. A környezetvédelmi tárca sajtóosztályának vezetője lapunknak azt mondta: a régi jogszabályok elavultak, ezért az egész országgal foglalkozni kell, ha már amúgy is módosításra szorul a jogszabály. R.Bakonyi Ágnes szerint a Ferihegy környékén élők életkörülményei romlottak, és ezt nem lehet figyelmen kívül hagyni. Azt egyelőre nem tudta megmondani, hogy az egyeztetések meddig húzódhatnak el.
Lapunk úgy tudja: a környezetvédelmi tárca nyitott kapukat dönget, hiszen a Ferihegyi repülőteret üzemeltető Budapest Airport Rt., a közlekedési tárca, és a légi irányítást végző HungaroControl már megalakította azt a bizottságot, mely a lakossági panaszokat is figyelembe véve új le- és felszállási eljárásokat dolgoz ki a budapesti légi kikötő számára. Ez a munka azonban még hónapokig eltarthat, az eredmény így szinte biztos, hogy a Ryanair tervezett érkezését, azaz május elejét követően születhet meg. Szakértők ugyanakkor felhívták a figyelmet arra, hogy minden jó szándék ellenére illúzió csodát várni a ferihegyi munkacsoporttól. A repülőtér kifutópályái ugyanis adottak, a leszállás 3 fokos szögét nemzetközi szabályok rögzítik, így nem az a kérdés, hogy a repülőgépek hol és milyen magasságban repüljenek az Árpád-hídtól Ferihegyig, hanem az, hogy miként juthatnak el a Duna vonaláig. A légi irányítók törekednek arra, hogy amikor csak lehet, az ellenkező irányból, azaz Vecsés felől szállítsák le a gépeket, ennek a megoldásnak azonban technikai korlátai vannak, fő szabályként ugyanis szembe szélben kell fel- és leszállítani a légi járműveket.
Konkurensekre éhezik az Aeroflot
Az Aeroflot magába akar olvasztani öt konkurens légitársaságot, köztük a KrasAirt, amelynek fő magánrészvényese (a 40 százalékot tulajdonló Borisz Abramovics) a Malév iránt érdeklődik - adta hírül a Vedomosztyi című üzleti lap. Az értesülés szerint az Aeroflot azt ajánlja a kormánynak: vigye be a részesedéseket a cég alaptőkéjébe, míg az értük kapott új Aeroflot-részvényeket értékesítse, s így jobban jár, mintha egyenként privatizálná az öt céget. Az érintettek közül három teljes, a KrasAir és a Vladivostokavia 51 százalékos állami tulajdonban van. (MTI)