Külföldről is jöhet "Mikulás-csomag"

Behajthatóvá akarja tenni az Európai Unió a külföldön elkövetett közlekedési szabálysértések és parkolási mulasztások utáni büntetéseket.

Strasbourgból Brüsszelbe jövet csak a leginkább szabálykövető autós figyel arra, nem hajt-e gyorsan Luxemburgban: már csak a kis számok törvénye szerint sem valószínű, hogy a nagyhercegség rendőreinek külföldi száguldozókat lenne kapacitásuk hajkurászni. E magatartás persze nem szép dolog. Miközben naponta több mint százan halnak meg az EU útjain, a szabálysértések egyharmadát külföldi autósok követik el.

Magyarország éppen abba az országcsoportba tartozik, amelyben csak nem akar csökkeni a halálos autóbalesetek száma. Továbbra is komoly gondot jelentenek a vasárnap hajnali "diszkóbalesetek" - a vétkesek rendszerint bódult fiatal férfiak, sőt kamaszok.

Jacques Barrot közlekedési EU-biztos a külföldi - arányukhoz képest jóval felelőtlenebb - vezetők szigorúbb megbüntetését javasolta nemrég a tagállamoknak. Valamint a büntetések jobb behajthatóságát az EU-n belül: a helyszíni bírságot leszámítva, egyelőre több utánajárást jelent a rendőröknek a végrehajtás, mint amennyit egy egyszerű gyorshajtás megér.

Problémás az adatkezelés. A belga sajtó is tud olyan úrvezetőről, aki tanúkkal igazolta, hogy sem a kocsija, sem ő maga nem lehetett annak a gyorshajtásnak a helyszínén, amelyet a rendőrségi kamera rögzített. Igazát hamar bizonyíthatta, mert már a jármű színe sem stimmelt: a rend őrei valójában egy külföldi autót füleltek le, három betű-három szám rendszám-kombinációval (akár magyar is lehetett tehát), és az ennek megfelelő belga autó tulajdonosát akarták megbírságolni.

További fronton küzd az EU a parkolási mulasztások utáni büntetések behajthatóságáért - vége lehet a mosolynak, amelylyel összegyűrjük a nyaralás közben a szélvédő alatt talált fizetési felszólítást. A végrehajtás alapja az úgynevezett európai fizetési meghagyás, amelyről a napokban döntött a tagállamok igazságügyi tanácsa. Mint Hankó Faragó Miklós igazságügyi államtitkár a brüsszeli magyar sajtónak elmondta, az eddigi évekről hónapokra csökken az idő, amellyel behajtható lesz a határokon átnyúlóan követelt pénz.

A parkolást felügyelő cég (amennyiben igazolni tudja, hogy az autós "szerződéses viszonyba" kerül vele, ha a területén hagyja a járművet) egyszerű, egész Európában azonos formanyomtatványt küldhet ki, és alsó összeghatár sincs. Igaz, a külföldi rendszám alapján ugyanúgy be kell tudnia azonosítania az autót - és ez nehezebb, mintha hazai volna.

Londoni cég üldözi
a bliccelőket

A budapesti fizetőparkolásban nincs semmilyen különbség aközött, hogy magyar vagy külföldi-e az autós: a várakozási díjak és pótdíjak mindenkire vonatkoznak - tudtuk meg Novák Pétertől, a Budapesti Önkormányzati Parkolási Kft. ügyvezetőjétől.

A Nagykörúton, az Andrássy út belső szakaszán, az Újlipótvárosban és Belső-Ferencvárosban a fizetőparkolást működtető cég egy évvel ezelőtt szerződött egy londoni céggel a külföldi bliccelők felkutatására. Tapasztalt társaságról van szó: ők kutatják fel és hajtják be a pótdíjat azoktól, akik nem fizetik meg a londoni belvárosba behajtáskor a nemrég bevezetett dugódíjat. A brit cég megkapja Budapestről a nem fizető autós adatait, ez alapján küldi a külföldi ügyfélnek a fizetési felszólítást, és hajtja be a parkolási pótdíjat, amely után jutalékot kap. (S. G.)

A büntetést külföldön sem tanácsos a szemétbe hajítani
A büntetést külföldön sem tanácsos a szemétbe hajítani
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.