Hiteltelen mérésekre fizetnek

Az online reklámok piaca milliárdos üzlet. A hirdetési pénzek sorsát az internetes oldalak látogatottsági statisztikái határozzák meg. Ám ezek megbízhatatlanok. Ahány mérés, annyi eredmény.

Egy televíziós csatorna és az egyes műsorok sikerét a nézettségi adatok alapján szokás megítélni. A hirdetők ennek ismeretében döntik el, melyik adón és melyik reklámsávban hirdetnek. Milliárdok sorsa múlik a nézettségen.

Csakhogy a nézők számát nehéz pontosan meghatározni. A nézettségi adatok mérésével foglalkozó cégek általában a nyolcvanas években kialakított módszerekkel állapítják meg, hogy hány nézőhöz jut el egy-egy tévéműsor. A mérések alapja egy országos minta. A mintába bekerült családok tévéjéhez egy készüléket csatlakoztatnak, amely rögzíti, hogy melyik csatorna van bekapcsolva. 

Könnyű kitalálni, mi a legnagyobb baj ezzel a módszerrel. Nem mindig nézzük a műsort, amelyik éppen megy. Az interneten viszont – azt hihetnénk – sokkal könnyebb megállapítani, hányan néznek egy lapot.

Sajnos itt sem ilyen egyszerű a helyzet. Paul Boutin azt szerette volna kideríteni, hogy hányan olvassák az általa szerkesztett Slate magazint. Összevetette két elismert forgalomauditáló cég adatait, és a magazin saját készítésű statisztikáit. A hitelesített mérések szerint decemberben 4 millió egyedi látogatójuk volt, a Slate mérései azonban ennek kétszeresét, 8 millió egyedi látogatót mutattak ki. Az oldalletöltések tekintetében még nagyobb volt a különbség – az egyik cég 27, a másik 41, a Slate pedig 61 millió oldalletöltéssel számolt.

Az eltéréseket az magyarázza, hogy a hitelesített forgalomauditálók adatai nem mérésen, hanem – a televíziók nézettségét kimutató cégek módszeréhez hasonlóan – egy országos minta alapján készült becslésen alapulnak. De a Slate mérései sem megbízhatók, mert a weboldalak saját mérőeszközei az automatikus keresőrobotok találatait is úgy tekintik, mintha valaki megnézte volna az oldalt.

Az internetes oldalak látogatottsági adatait senki sem veszi komolyan” – véli Boutin. De azért nem tartja reménytelennek a helyzetet. Már az is nagy dolog, hogy az auditáló cégeket szembesíteni lehet az egyes portálok saját méréseivel. Erre a televízió esetében nem volt lehetőség.

Márpedig egyre nagyobb szükség lenne megbízható adatokra. Az online hirdetések piaca folyamatosan nő. Előrejelzések szerint tavaly csak Amerikában közel 13 milliárd dollárt költöttek online reklámra.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.