A legbizarrabb ház

Az ötvenes évek végén készült fotó egy tejbüfét ábrázol, kerekpavilont, ahol péksüteményt, friss tejet, esetleg kakaót vásárolhattaka budapesti dolgozók. De mellette fölsejlik egy neoreneszánsz homlokzatis, amelyet sehogy sem tud hová tenni az ember. Csak a háttérben látszómodern buszpályaudvar segít: akkor jövünk rá, hogy a ház másik oldalátjól ismerjük a régi képekről.

Az épület túloldala jóval híresebb ugyanis. A Vágó fivérek Zsolnay kerámiával díszített Nemzeti Szalonja a magyarországi szecesszió egyik legizgalmasabb darabja volt. De volt ennek a háznak egy hátsó fertálya is, amely az Erzsébet tér belseje felé nézett: itt szinte érintetlen volt Hauszmann Alajos eredeti műve, a kávéháznak és bálteremnek épült kioszk. Nem csoda, hogy 1907. március 9-én, amikor a Nemzeti Szalon megnyitotta a kapuit, a Vasárnapi Újság „Budapest legbizarrabb épületének” nevezte a házat.

Mindez persze a szalon történetéből következett. Az 1894 februárjában magánegyesületként megalakult művész és műpártolóegylet, hiába, hogy nem kisebb személyiségeket tudhatott díszelnökének, mint Zichy Jenő és Munkácsy Mihály, hosszú időn át képtelen volt megteremteni a saját kiállítóhelyét. Előbb a József körút 45. emeletén, majd az Újvilág utca 2.-ben béreltek szobákat, ott rendezték meg például híres Székely Bertalan és Paál László tárlataikat.
Hamar szemet vetettek persze az 1870-ben – Hauszmann egyik első alkotásaként – felépült Erzsébet téri kioszkra is, de hosszú időbe telt, míg sikerült megállapodniuk a fővárossal és az épületet bérlő kávéssal. Végül sajátos megoldás született: az egylet megkapta ötven évre a bérleti jogot, de saját költségén kellett bővítenie a kávéházat. Az emeletráépítés terveit Vágó József és Vágó László készítette, a lépcsőház üvegfestményei Körösfői-Kriesch Aladár, Nagy Sándor és Róth Miksa műhelyéből kerültek ki.

A formabontó épület hét terme természetesen az első időktől a legmerészebb tárlatoknak adott otthont: itt láthatta először Pest például a francia impresszionisták és a magyar Nyolcak munkáit. Bár 1945-ben súlyosan károsodott a szalon, két év alatt helyreállították – igaz, a földszinti kávéház helyére ekkor már könyvtár és művelődési ház költözött. 1959-ben azonban, Czóbel Béla kiállítása idején megroppant a födém. A tárlat bezárása után sebtiben kiadták a bontási engedélyt, és 1960-ban a Nemzeti Szalon eltűnt a föld színéről.

Egy évtized múlva persze rádöbbent a főváros vezetése, hogy nagy szükség volna egy új kiállítótérre. Mint arról a Budapest 1972. májusi száma beszámolt, akkorra már tervek is készültek az új Nemzeti Szalonra. Szóba került egyrészt a Harmincad utca egyik telke, másrészt a Fő utca 16–18. számú, „szanálásra ítélt házak helye”. Az utóbbi telkeken Kapsza Miklós tervező egy modern épületbe kívánta foglalni a régészek által feltárt középkori lakótorony rekonstrukcióját, mégpedig úgy, hogy az együttes őrizze meg a „vízivárosi léptéket”, ne emelkedjen a mellette lévő, egyemeletes copf ház fölé.

Újabb három évtized múltán már világos, hogy mindebből semmi sem lett. A Fő utcai telekre 1980-ra egy toronyszerű irodaház épült, a vízivárosi léptéket legfeljebb az öblében árválkodó rom őrizte. Mára aztán azt is eltakarta egy még nagyobb irodaház.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.