Az osztrák Die Presse Kóka Jánossal készített interjút

Kóka János gazdasági miniszterrel készített interjút közölt szerdán a Die Presse osztrák napilap 'Határozottan az egykulcsos adórendszer mellett vagyok' címmel.

Peter Bognar, a konzervatív napilap budapesti tudósítója a magyar gazdaság állapotáról kérdezte a minisztert, felvetve, hogy Orbán Viktor volt kormányfő és az ellenzéki Fidesz-MPSZ szerint az nagyon rossz. Kóka János a felvetéssel kapcsolatban megjegyezte, hogy megérti az ellenzéket. Úgy magyarázta, hogy mivel jelenleg nincs tiltakozó hangulat a kormány ellen, az ellenzék megkísérli, hogy depressziós légkörbe rángassa az országot. Hozzáfűzte, a magyarok arról ismertek, hogy hajlamosak a pesszimizmusra, és a Fidesz-MPSZ pontosan erre épít a mostani választási kampányban. Azt szuggerálja az embereknek, hogy rosszabbul élnek, mint 4 évvel ezelőtt, ami pedig disznóság.

A miniszter leszögezte, hogy a magyarok semmiképp sem élnek rosszabbul. Felsorolta, hogy az ország gazdasági növekedése két és félszer olyan magas, mint az európai uniós átlag. A növekedés tavaly több mint 4 százalékot ért el. Hangsúlyozta, hogy a reáljövedelmek az utóbbi 4 évben 25 százalékkal nőttek, sőt a nyugdíjak mintegy 30 százalékkal. - Magyarország egy olyan ország, amelynek a gazdasága nem csak egészségesen fejlődik, hanem gyorsan is növekszik - emelte ki.

Kóka János természetesnek nevezte, hogy sok probléma is van. Kifejtette, hogy például nagyon magas a költségvetési hiány, a közigazgatást pedig vízfejnek nevezte. Úgy fogalmazott, számára elfogadhatatlan az államapparátusban jellemző bénító, bürokratikus magatartás. Felvetette az államvasutak rossz minőségét vagy az egészségügy vigasztalan állapotát. Kijelentette, számára teljesen érthetetlen, hogyan képes számtalan magyar politikus arra, hogy a választási kampányban oly sok badarságot beszéljen ahelyett, hogy ezekről az égbekiáltó problémákról szóljon.

A legfontosabb gazdasági feladatokra vonatkozó kérdésre kiemelte, hogy csökkenteni kell a magas költségvetési hiányt. Emlékeztetett arra, hogy az államapparátus 7-8 milliárd eurót emészt fel évente, és véleménye szerint itt könnyen meg lehet takarítani 10 százalékot. Kijelentette, Ausztria megmutatta, hogyan lehet karcsúsítani az állami intézményeket. A sürgető gazdaságpolitikai feladatokat illetően felsorolta, hogy munkahelyeket kell teremteni, új beruházásokat kell az országba vonzani, tovább kell építeni a közlekedési infrastruktúrát, és az oktatásügyben súlypontokat kell kialakítani. Ez utóbbival kapcsolatban abszolút szükségesnek nevezte, hogy ösztönözzék az információs és biotechnológiai ágazatokat. Fontos lesz a jövőben a wellness- és termálturizmus további kiépítése is - fűzte hozzá.

A munkaadók adóterheinek csökkentésével kapcsolatban 2004-es hivatalba lépésekor kifejtett álláspontjának a sikerességére vonatkozó kérdésre kijelentette, hogy a kormány ötéves tervet dolgozott ki, amelynek a keretei között az adóteher 5 százalékkal csökken. Hozzáfűzte, hogy ebben a kérdésben ketté kell osztania magát, mert gazdasági miniszterként ezzel az ötszázalékos adócsökkentéssel elégedett, viszont liberálisként ez még túl kevés a számára. Leszögezte, hogy határozottan az egykulcsos adórendszer bevezetése mellett száll síkra. - Ha helyt akarunk állni az adóversenyben, akkor legkésőbb 2009-ig be kell vezetnünk az egységes adókulcsot - húzta alá.

Az osztrák-magyar kapcsolatokra utaló kérdésre kifejtette, hogy politikai szinten jó kapcsolatokat ápol az osztrák kormány több képviselőjével. Gazdasági vonatkozásban Ausztria a második legfontosabb kereskedelmi partnere Magyarországnak Németország után. Hozzáfűzte, hogy Ausztriából származik a Magyarországon befektetett minden tizenkettedik euró.

A Die Presse 'Egy yuppie mint miniszter' aláírással közölte Kóka János fényképét, megállapítva, hogy a magyar gazdasági és közlekedési miniszter kívülről érkezett a politikába. Kormánytaggá válása előtt rendkívül sikeres üzletember volt - mint egyébiránt sok miniszterkollégája. Kóka vagyonát - amelyre az IT-üzletágban tett szert - mintegy 2,5 milliárd forintra becsülik. A lap szerint Kóka nem félt attól, hogy láthatóvá tegye gazdagságát: milliós órát hord a csuklóján, és maga vezeti magánhelikopterét. (MTI)

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.