Pilates

A testet, lelket átmozgató torna

Új irányzat hódít a magyar edzőtermekben. A Pilates, amely segít a karcsúság megőrzésében, és feszessé, szálkássá varázsolja az izomzatot. Hollywoodi hírességek – Madonna, Julia Roberts, Keanu Reeves – már évek óta hódolnak ennek a mozgásnak, hogy megőrizzék alakjukat és erőnlétüket. A torna olyan egyenletes, fokozatosan felépített gyakorlatokból áll, amelyek elősegítik az izmok harmonikus fejlődését. Speciális légzéstechnikájával növelhető a szervezet oxigénellátása és fizikai teljesítménye.

De mi a Pilates, és honnan ered? A múlt század első felében a német származású Joseph H. Pilates sokat szenvedett gyerekkorában különböző betegségekben, amelyek következtében legyengült az izomzata. Hogy erősítse szervezetét, jógázott, majd kitanulta a harcművészet fortélyait, a zen meditációt, a görög és a római tornagyakorlatokat. Ezeket kombinálva kifejlesztette saját módszerét. Az Egyesült Államokba áttelepülve nagy népszerűségre tett szert, elsősorban balettművészek és táncosok körében, mivel a sérülések gyógyulási idejét is csökkentette. Egyedülálló technikája lehetővé tette a mozgást a rehabilitáció alatt is, és a sportoló nem veszített erőnlétéből sem.

Pilates több mint 500 gyakorlatot fejlesztett ki a különböző testfelépítéseknek megfelelően. A gyakorlatok elvégzésének a minőségét és nem a mennyiségét helyezte előtérbe. A helyes légzéstechnika – mellkasi légzés – elsajátítása alapvető, csak így végezhetők a gyakorlatok teljes erővel és hatékonysággal. Ráadásul a megfelelő légzésritmus csökkenti a stresszt. A talajon végezhető mozgássorozatok már hazánkban is elsajátíthatók néhány edzőteremben.

A legtöbb gyakorlat alaphelyzete hanyatt fekvés, így a gerincproblémákkal küszködők is végezhetik. A has, a hát alsó része, a far és a medence izmaira helyeződik a fő hangsúly. Ezek az izomcsoportok képezik minden gyakorlat kiindulópontját.

A talajgyakorlatok elsajátítása után speciális Pilates-gépekkel lehetővé válik az izomzat nyújtása és erősítése. Ezzel a nyújtó-erősítő párosítással elkerüljük, hogy tömör, darabos izomzatot építsünk, helyette szép, vékony és hajlékony izomzat érhető el, nem csoda, hogy kedvelt ez a torna a hölgyek körében. De minden korosztálynak jót tesz: szép testtartást ad, korrigálja a féloldalasan fejlett izomzatot. Erősíti az immunrendszert is, fejleszti az egyensúlyérzéket, és segít megelőzni a csontritkulás kialakulását.

Érdemes néhány egyéni órával kezdeni, hogy az oktató összeállíthassa, betaníthassa és korrigálhassa a megfelelő gyakorlatsort. Egyszerre kímélő, s kihívó a Pilates-módszer.

Ami sok, megárt. (Hippokratész)

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.